Bizottsági arcképcsarnok

Készült: 2024.04.28.16:03:20 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

163. ülésnap (2020.11.05.), 124. felszólalás
Felszólaló Dr. Aradszki András (KDNP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka vezérszónoki felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 10:04


Felszólalások:  Előző  124  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. ARADSZKI ANDRÁS, a KDNP képviselőcsoportja részéről: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! Az előttünk fekvő törvényjavaslatnál fontosnak tartom kiemelni azt, hogy milyen időpontban került benyújtásra és milyen célokat fogalmaz meg, milyen célok teljesítésére irányuló szabályozást tartalmaz ez a törvényjavaslat.A 2015. évi CXLIII. törvény módosításáról van szó, ami azt jelenti, hogy közel öt éve született meg a közbeszerzések folyamatának az az átfogó szabályozása, amelynek hosszú történelmi előzményei vannak. Engedjék meg, hogy elmondjam, hogy például, azt hiszem, 1994-95-ben egy irányelv, egy iránymutatás próbálta rendbe tenni a közbeszerzések folyamatát. Ez a hőskorszak volt, akkor jöttünk rá, akkor jött rá az akkori kormányzat, az akkori politikai vezetés, hogy ezzel a kérdéssel, azaz a közpénzek elköltésének szabályozott rendszerével a pártállam lebontása után foglalkozni kell, mert ez egyrészt biztosítja a közpénzek átlátható felhasználását, és biztosítja azt a szakmaiságot, hogy a beszerzések során kialakuljon egy verseny, amely verseny következtében jó minőségű szolgáltatásokat tudjanak beszerezni az ajánlatkérők. A versenyen túl még az is fontos volt, hogy piacélénkítő hatással is bírjon ez a közbeszerzési eljárási folyamat.

A 2015-ös új törvény igyekezett megfogalmazni azokat a szabályokat, amelyek biztosítják, hogy mitől jó egy közbeszerzési eljárás. Elsősorban attól jó, hogy átláthatóságot biztosít, gyorsaságot, hatékonyságot, és magas minőségű szolgáltatásbeszerzést eredményez. Természetesen ehhez kapcsolódóan európai uniós normák láncolata  több ilyen norma volt az elmúlt időszakban irányelvi szinten  határozta meg, hogy miképpen kell európai uniós tagállamként a közbeszerzéseket lebonyolítanunk.

(16.10)

Azt lehet mondani, hogy az ütemezés azért fontos, mert nyilvánvalóvá vált, hogy a koronavírus-járvány gazdaságot érintő hatásai nyomán a közbeszerzési eljárások száma a negyedével, míg az eljárások értéke az ötödével csökkent az elmúlt időszak alatt, aminek nyilvánvalóan az volt az indoka, hogy a gazdasági tevékenységünk leállt vagy legalábbis erősen csökkent, és a közbeszerzésre kötelezett szervezetek részére nem az volt az elsődleges dolog, hogy a beruházásokat és a közbeszerzéseket lebonyolítsák, hanem magában a védekezésben szerezzenek megfelelő érdemeket, és meg tudják védeni nemcsak a gazdaságot, hanem az állampolgárok életét és biztonságát.

Ez is egy oka és magyarázata, hogy miért pont most kell ezt a kettős célt szolgáló törvényjavaslatot benyújtani, amely egyrészt, ahogy mondtam, egyszerűsítést, hatékonyságot és az áramvonalasítást javasolja az Országgyűlésnek, másrészt pedig mert a törvényjavaslatokban az Európai Unió Bírósága által megfogalmazott megfelelőségeket is meg kell teremteni.

Nagyon tudom üdvözölni a törvényjavaslat előbb említett céljait, a bürokráciacsökkentést és az adminisztratív terhek csökkentését is. Ezek által azt a biztonságot látom megvalósulni, vagy azt látom ezek által megcélozni, hogy például a kizáró okok hiányát és alkalmassági feltételek teljesülését igazoló elektronikus adatbázisokhoz az ajánlatkérőknek nem kell szanaszéjjel lévő információs bázisból összeszedni az információkat, hanem hasonlóan, mint például a közigazgatási szerveknél is, lehetőség van arra, hogy a rendelkezésükre álló adatbázisból, még ha nem is közvetlenül az a hatósági adatbázis, ahol az ügy elkezdődött, megszerezzék a szükséges információt, legyen az például a földhivatali nyilvántartás vagy egyéb más, mondjuk, népegészségügyi nyilvántartás is. Úgy gondolom, hogy a létrehozott elektronikus közbeszerzési rendszerben meglévő adatok ellenőrzése nagy könnyebbség lesz az ajánlatkérőknek, és gyorsítani fogja az ajánlatok kidolgozását, és kevesebb terhet jelent majd az ajánlatot tevők számára is.

Ugyancsak fontosnak tartom, hogy az ajánlati biztosítékok alkalmazásakor lehetővé teszi a hiánypótlást, amely orvosolja azt, hogy ne lehessen ok nélkül, illetőleg nem az eljárás, a közbeszerzés céljával szorosan összefüggő ok miatt kizárni ajánlattevőket az eljárásból. Ez továbbra is azt fogja biztosítani, hogy egyre kevesebb számú lesz az egyajánlatos vagy korlátozott számban jelentkezős ajánlati eljárásoknak a száma. Én azt gondolom, hogy ez az intézkedés a versenyt és annak a hatékonyságát tudja majd segíteni, és pont most, a Covid-járvánnyal kapcsolatban fontosnak tartom, hogy a humánjárványok megelőzéséhez és elhárításához kapcsolódó beszerzések kivételt fognak képezni a közbeszerzési kötelezettség alól, így kisebb értékű beszerzéseket, például a munkavállalóknak biztosított maszkok beszerzését az ajánlatkérők egyszerűbben tudják majd megvalósítani.

Összességében azt lehet látni, hogy a jogbiztonságot is tudja szolgálni az előterjesztett javaslat, mert az ajánlatok gyorsabb elbírálását ösztönző szabályozás is szerepel az előterjesztésben. Ez azért szükséges, mert gyakran előfordul, hogy az ajánlatok elbírálása elhúzódik, és így az egyes ajánlattevőknek a piaci helytállását, a gazdasági racionalitást meghaladó helytállását nem lehet megkövetelni, és nem vonja maga után ez a későbbiekben a szerződés későbbi módosításának szükségességét, és kiszámíthatóbbá teszi majd az eljárásoknak a lebonyolítását.

Összességében még annyit tudok hozzátenni, hogy nagyon fontos eleme az előzetes piaci konzultációkra vonatkozó szabályoknak az egyértelműsítése. Efelett sokan elsiklanak, vagy remélem, nem sokan, de többen elsiklanak, hogy miért fontos ez a szabály. Azért, mert ez a szabályozás egyszerre erősíti az ajánlatkérők és az ajánlattevők pozícióját, alkalmas egy olyan kiválasztási feltételrendszer előszűrőjeként funkcionálni, amely egyszerre biztosítja a műszaki és az egyéb teljesítési dolgoknak az egyértelműsítését, magyarul már az ajánlati kiírás előtt tisztában legyen az ajánlatkérő azzal, hogy milyen műszaki, pénzügyi vagy egyéb humán szempontoknak megfelelően kell kiírnia neki az ajánlatot, ezáltal pedig az ajánlatot benyújtók, az ajánlattevők is tisztában vannak azzal, hogy milyen feltételek mellett tudnak eredményesen részt venni az eljárásban, amely jó előkészítéssel azt jelenti, hogy egyenértékűek lesznek az ajánlatok, és kevesebb lesz az utólagos tisztázó kérdés alkalmazásának a lehetősége, amivel természetesen az eljárás gyorsaságát tudjuk elősegíteni, ami az egyik alapvető indoka, az egyik indoka volt ezen törvényjavaslat megfogalmazásának.

Összességében azt tudom elmondani, hogy a Kereszténydemokrata Néppárt azt tudja mondani, hogy az előterjesztett javaslat a megfogalmazott célokat a részletszabályait tekintve is jól tudja majd szolgálni, és emiatt, hogy a közbeszerzések átláthatósága, dinamizmusa, tisztázottsága, egyszerűsítése bekövetkezzen, támogatni fogjuk az előterjesztést a vita során. Köszönöm megtisztelő figyelmüket. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:  Előző  124  Következő    Ülésnap adatai