Bizottsági arcképcsarnok

Készült: 2024.04.28.19:35:17 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

243. ülésnap, 28. felszólalás
Felszólaló Dr. Katona Tamás
Felszólalás oka interpelláció szóban megválaszolva
Beosztás pénzügyminisztériumi államtitkár
Bizottsági előadó  
Felszólalás ideje 4:14

Felszólalások:  <<  28  >>    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. KATONA TAMÁS pénzügyminisztériumi államtitkár: Köszönöm, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Igen tisztelt Képviselő Urak! Ezt az interpellációt a képviselő urak már benyújtották egy másik címen, azt visszavonták, majdan írásbeli kérdést is intéztek, arra válaszoltunk. Úgy látszik, ezt a képviselő úr nem kapta meg, valószínűleg elveszett a frakció adminisztrációjában, de akkor megismétlem a választ.

A Volán-társaságoknak a Közlekedési Minisztériummal kötött jelenleg érvényes helyközi közszolgáltatási szerződései kötelezővé teszik 5 százalék, de legfeljebb 30 százalékos mértékben alvállalkozói teljesítmények bevonását a menetrend szerinti autóbuszos személyszállítási tevékenységbe. Az alvállalkozók megbízásának jelenlegi korlátozott lehetősége hozzájárulhat az autóbuszos személyszállítás területén kialakítandó versenyhelyzetre való felkészülésre a Volán-társaságok szolgáltatásai minőségének és költségeinek mérhetősége, összehasonlíthatósága révén. Tehát ilyen szempontból ez fontos.

Az alvállalkozói szerződések révén lehetőség van a költségvetési forrásokon kívüli pótlólagos finanszírozás bevonására az autóbusz-állomány megújítása, új járművek közszolgáltatásba történő beállítása révén, vagyis ez a tevékenység, ami egyáltalán nem privatizáció, a közlekedők érdekeit szolgálja. Az alvállalkozói szerződéseket egyébként szabályos közbeszerzési eljárások szigorú feltételeknek megfelelő nyerteseivel köti meg a társaság. Többek között alapvető feltétel, hogy az alvállalkozó a területileg szolgáltatásra jogosult Volán-társaság költségszintje alatt végezze a tevékenységét, tehát a közösségi közlekedés költségvetési forrásigénye az alvállalkozó belépésével nem növekedhet. A rendelkezésre álló források szűkössége miatt a Volán-társaság az alvállalkozói konstrukciót az eszközpark jelentős megújítására használja föl.

Egyébként maga a Jászkun Volán Vállalat sikeres európai uniós pályázat eredményeként napjainkban első ütemben, pont az interpellációban érintett területen, 36 autóbuszra telepít olyan fedélzeti számítógépes egységet, intelligens pénztárgépet, amelynek köszönhetően európai színvonalúvá válik a területén üzemelő autóbuszokon az utastájékoztatás, és a szolgáltató a nap minden percében elszámoltathatóvá válik a pontosság, a menetrendszerűség tekintetében.

A konstrukció minden tekintetben szabályozott, alvállalkozói szolgáltatói kompetenciákat természetesen semmiben nem érint így. A viteldíjak meghatározása továbbra is a törvényileg szabályozott rendben hatósági, tehát helyközi forgalomban közlekedési minisztériumi, városi forgalomban önkormányzati feladat marad, azaz a viteldíj megállapításában nincs szerepe az alvállalkozónak.

(14.00)

Ez az állítása tévedés a képviselő uraknak. A menetrend szerinti változtatások, tehát a menetrend bármilyen megváltoztatása továbbra is a megrendelő, azaz ebben az esetben a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium feladata, helyi közlekedés esetében az önkormányzatoké, tehát ebben nincs semmilyen szerepe az alvállalkozónak.

A közforgalmú személyszállítási utazási kedvezmények rendszerét, így a csoportos utazási kedvezményeket is kormányrendelet tartalmazza, a kedvezmények igénybevétele az alvállalkozó autóbuszain biztosított. A Volán-társaságok tulajdonosi szerkezetét az alvállalkozó bevonása nem változtathatja meg.

Tehát a képviselő uraknak azt tudom válaszolni, hogy az alvállalkozók bevonása nem eredményezhet járatmegszüntetést, nem eredményezheti az árszínvonal semmilyen emelkedését. (Zaj. - Az elnök csenget.)

Elnök úr, köszönöm a lehetőséget. (Taps az MSZP padsoraiból.)

Felszólalások:  <<  28  >>    Ülésnap adatai