Bizottsági arcképcsarnok

Készült: 2024.04.27.15:47:09 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

243. ülésnap, 26. felszólalás
Felszólaló Varga Mihály (Fidesz)
Felszólalás oka elhangzik az interpelláció/kérdés/azonnali kérdés
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás ideje 3:14

Felszólalások:  <<  26  >>    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

VARGA MIHÁLY (Fidesz): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Államtitkár Úr! A 2010-es költségvetés romboló hatását a gazdaság és a társadalom több területe is megszenvedi. A megszorító csomag egyik legfőbb vesztese a közösségi közlekedés. Az ágazat 40 milliárd forinttal kevesebből gazdálkodhat jövőre. A helyzetet csak súlyosbítja, hogy a terület adósságállománya önmagában százmilliárdokra tehető. Ez az állapot a járatok tömeges megszüntetésével, vasúti szárnyvonalak bezárásával fenyeget.

A nyílt rombolás mellett a kormányzat további trükköket is alkalmaz. Ennek következménye a tömegközlekedés és vele együtt az érintett települések elsorvasztása. Jász-Nagykun-Szolnok megyében a Jászkun Volán végzi a buszos személyszállítást. A vonatkozó rendelkezések módosításának következtében előbb 10, majd 30 százalékban a társaság alvállalkozót vonhat be feladatainak ellátásába. Az adott szakaszon így már magáncégek látják el a közfeladatot. Mi ez, ha nem egy állami vállalat leplezett privatizációja?

Ennek a trükknek komoly kockázata van. Veszélybe kerülhet számos, jellemzően kis település közösségi közlekedése. Több olyan kis állomásfőnökség érintett a kiszervezésben, mint Abádszalók, Karcag, Kunhegyes vagy éppen Tiszafüred. Ebben a térségben már eddig is látott el személyszállítási feladatokat a Jászkun Volán leányvállalata, a Panoráma Tours. A 18 évig Volán tulajdonban lévő társaság többségi üzletrészét ez év augusztusában értékesítették. E trükkös privatizáció több ezer család megélhetését veszélyezteti, kiszámíthatatlanná válhat a munkába járás és a gyermekek iskolába jutása.

Miért mondom mindezt? Országszerte több példa bizonyította - és nem csak a közösségi közlekedés ágazatában -, hogy a magánkézbe adott közfeladat ellátása árdrágulást eredményez, illetve a szolgáltatás megszüntetéséhez vezethet. A közösségi közlekedés ugyanis elsősorban nem a profit maximalizálásáról szól. Előnyei és értékei több szinten mérhetők: a településeken élők korlátozás nélkül vehetik igénybe a régió más központjainak szolgáltatásait, eljuthatnak oktatási, egészségügyi intézményekbe, munkahelyükre.

Államtitkár Úr! A magáncég csak a nyereségből tartja fenn magát, veszteség esetén a járatot megszünteti. Akár a járatok ritkítása, megszüntetése, akár a közpénzek magánzsebekbe vándorlása valósul meg, mindkét esetben az adófizetők, valamint a térségben élő polgárok húzzák a rövidebbet. Mindez nemcsak Jász-Nagykun-Szolnok megyében, hanem az ország más részein is így van.

Kérdezem államtitkár úrtól, hogy miért kell trükkök százait alkalmazni a közösségi közlekedés elsorvasztása érdekében. A közösségi közlekedés mind nagyobb arányú kiszervezése nem tekinthető-e az ágazat privatizálásának? És végül: garantálni tudja-e ön, államtitkár úr, a Tisza-vidék és a Nagykunság lakosainak azt, hogy a magánkézre adott vonalakon az árszínvonal nem emelkedik, és adott esetben a járatokat nem szüntetik meg?

Tisztelettel várom válaszát. (Taps a Fidesz soraiban.)

Felszólalások:  <<  26  >>    Ülésnap adatai