Bizottsági arcképcsarnok

Készült: 2024.04.28.16:15:06 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

226. ülésnap (2009.10.05.), 63. felszólalás
Felszólaló Hónig Péter
Beosztás közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka interpelláció szóban megválaszolva
Videó/Felszólalás ideje 4:10


Felszólalások:  Előző  63  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

HÓNIG PÉTER közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter: Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselő Úr! A képviselő úr állításaival ellentétben az uniós törekvésekkel összhangban fejlesztjük a vasutat, amelyre a kohéziós alap és a közlekedési operatív program biztosít forrásokat.

Európai uniós forrásból 500 kilométernyi vasútfejlesztés valósul meg az elkövetkező években. A fejlesztések elsősorban a nemzetközi korridorokra, a törzshálózati vonalakra és az elővárosi közlekedésre irányulnak. A vasútfejlesztések környező országokéval történő összevetéséhez tájékoztatásul elmondom, hogy a visegrádi négyek országai közül hazánk közlekedési operatív programja tartalmazza a legnagyobb arányban a kötöttpályás projekteket.

A kormány úgy ítéli meg, hogy a költségvetés mai helyzetében 40 milliárd forintot mindenképpen meg kell takarítani. A mi felelősségünk az, hogy ebben a rövid időben semmiképpen ne kerülhessen sor a MÁV ellehetetlenülésére. Ez viszont elképzelhetetlen anélkül, hogy a hároméves üzleti tervet megalapozva ne tegyük meg azokat a most elindított szükséges lépéseket, amelyek elkerülhetetlenek.

Ami a vasúti vonalak turisztikai célú üzemeltetését illeti, az Európai Unió nemrégiben elfogadott vonatkozó közszolgáltatási direktívája szerint a rendelet hatálya nem terjed ki azokra a vasútvonalakra, amelyeket turisztikai vagy historikus okokból tartanak fenn. Így tehát egy teljesen más modellt kell keresnünk.

Természetesen tárcánk részéről is fontosnak tartjuk nemzetgazdasági szempontból a turizmus fejlesztését. Ugyanakkor a vonalak turisztikai célú üzemeltetésénél, mivel ilyen esetben közszolgáltatási szerződés nem köthető, más egyéb fejlesztéspolitikai eszközök támogathatják a működést.

Amikor turizmusról, turisztikai funkciókról beszélünk, akkor ezt nem a közszolgáltatásból kell levezetni. Nem közszolgáltatási ágon kell finanszírozni azt a vasútvonalat, amely kirándulók tömegeit tudja esetleg egy-egy hétvégén vinni valamely turisztikai célpontra. Alapjában véve nem közszolgáltatási tevékenységet tölt be. A közszolgáltatás teljes rendszerében kötelező kedvezmények, tarifarendszer van. Amikor egy vasutat turisztikai módon üzemeltetnek, akkor értelemszerűen az szabadárassá válik, az üzemeltető határozza meg ezeket a tarifákat. Ezek a vasutak jelenleg nem közszolgáltatás keretében végzik a turisztikai személyszállításaikat.

(15.00)

Ezért a turisztikai célú vasutaknál eltérő szabályozásra és fejlesztési támogatási rendszerre van szükség.

A belföldi turizmus fellendítését célzó intercitycsomagok rövid ideig, a 2005-6-os években a Neckermann Utazási Kft.-vel összefogásban szerepeltek a vasúttársaság ajánlataként. Az üzleti adatok szerint a csomag további értékesítése nem volt célszerű, ezért megszüntettük azt. Ma a turizmus fellendítését más eszközökkel szeretnénk elérni. A Start Klub kártya és a Hungary Card Light matrica mellett a vasúttársaság MÁV Vándor néven belföldi szervezett utakat és eseményhez kötődő célpontokat ajánl az utasok figyelmébe. Időről időre szerveznek belföldi turisztikai eseményekhez kötődő chartervonatokat - ilyen például a debreceni virágkarnevál -, illetve színházvonatot is. A vállalat magazinjában, az Intercity magazin minden számában bemutatják egy-egy hazai régió vagy város turisztikailag érdekes, vonzó oldalát. Hasznos, részletes információkkal és a városba történő vasúti eljutással segítik az olvasókat, annak reményében, hogy az utazásukhoz a környezetkímélő közösségi közlekedést választják. Az éves menetrendben megrendelt közszolgáltatás keretein belül a MÁV Start érdekelt abban, hogy az utasforgalmat maximalizálja, ahol erre lehetőség mutatkozik, a turisták forgalmát növelje. A szabadidőben tett vasúti utazásokat ösztönzik többek között a kerékpár-szállítási lehetőségek fokozatos bővítésével, kiadványokkal, egyes értékesítési ajánlatokkal, s nagyobb csoportok számára csoportos utazások megrendelését, felvételét is lehetővé teszik. Nem kell tehát attól tartani, hogy a páratlan turisztikai értékeink látogató nélkül maradnak.

Kérem válaszom elfogadását. (Taps az MSZP soraiban.)




Felszólalások:  Előző  63  Következő    Ülésnap adatai