Bizottsági arcképcsarnok

Készült: 2024.04.28.02:04:33 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

226. ülésnap (2009.10.05.), 22. felszólalás
Felszólaló Hónig Péter
Beosztás közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka napirend előttihez hozzászólás
Videó/Felszólalás ideje 3:52


Felszólalások:  Előző  22  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

HÓNIG PÉTER közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselő Úr! A közösségi közlekedésről, illetve a MÁV-ról alkotott véleményével teljesen egyetértek. Ezért van szükség arra, hogy valami történjen, átalakulás folyjon.

Ha figyelmesen végigolvassa a honlapunkon lévő dokumentumokat, akkor abból láthatja, hogy ez az átalakulás három fő elemből áll: a társaságok működésének átalakításából, a tarifa- és menetrendkedvezmények változtatásából és a párhuzamosságok és a felesleges volumenek csökkentéséből.

Ennek az utolsónak egyik része a mellékvonalak kérdése. Még nincs döntés arról, hogy szükséges-e, és ha igen, hol és mely vasúti mellékvonalak bezárását kell elhatározni. Az erre vonatkozó döntések nem születtek meg. Egyébként a közösségi közlekedés átalakításával kapcsolatos minden aktuális információ nem több ezer oldal, csak néhány száz, de elérhető a minisztérium honlapján.

Természetesen nem akarok illúziót kelteni, biztosan lesznek olyan vonalak, ahol autóbuszok közlekednek majd a vonatok helyett, de hogy hol, arról még nem született döntés, egyeztetési folyamat alatt áll. Meg szeretném azonban nyugtatni képviselő urat, hogy azok között a települések között, ahol eddig is biztosítottuk a közösségi közlekedést, ott ez a lehetőség továbbra is fennmarad.

Mára tisztán kirajzolódott, hogy a nemzetgazdaság teherbíró képességét jelentősen meghaladja a helyközi közösségi közlekedés jelenlegi menetrend alapján történő működtetésének finanszírozása. Különösen igaz ez a vasúti személyszállítás területére. Kétségtelen, hogy a gazdasági válság, illetve az államháztartás helyzete a folyamatokat még inkább felgyorsította. Ugyanakkor lehetőséget és szükségszerűséget is teremtett arra, hogy egy magasabb színvonalú közlekedési rendszer elérése érdekében alapvető átalakulásokat indítsunk el.

Nem csupán a költségvetés rövid távú lefaragásáról van szó akkor, amikor átalakítjuk a közösségi közlekedés rendszerét. Olyan előremutató tervekről beszélünk ugyanis, amelyek alapján többéves munkával kiszámítható pályára állítjuk a helyközi közösségi közlekedést, hosszú távon biztosítjuk annak fenntartható finanszírozását, rövid távon pedig hozzájárulunk a költségvetési hiány mérsékléséhez.

A kormány augusztusban hozott határozatának megfelelően a következő három évben többek között el kell érni, hogy betartható menetrendek legyenek, és hatékonyabb legyen az eszközkihasználás. Célunk a vasúti és az autóbuszos közlekedés összehangolása és a megfelelő csatlakozások megteremtése, az országos jelentőségű vonalakon pedig az ütemes menetrend minél teljesebb körű bevezetése.

A tervek megvalósításának sorában első lépés az integrált regionális közlekedési rendszer kialakítása, amelynek részeként készítjük a távolsági és Budapest elővárosi közlekedés, valamint a regionális integrált közlekedés 2009-2010. évi menetrendjének koncepcióját. Erre alapozva a korábbi menetrendtervezetek felülvizsgálata jelenleg még folyamatban van. A jövő évre vonatkozó országos és regionális menetrendek így várhatóan október végére készülnek el, tehát ne beszéljünk most mellékvonalak bezárásáról.

Végezetül: sajnos azt kell mondanom, hogy a 24. órában járunk. Amennyiben nem sikerül megtenni a helyközi közösségi közlekedés átalakításában az érdemi lépéseket, akkor az egész vasúti személyszállítás kerülhet veszélybe.

A végkielégítéssel kapcsolatban pedig, csak hogy a további felszólalókat is megnyugtassam, a vizsgálatot elindítottuk, vizsgáljuk azt, hogy szabályszerűen történtek-e ezek a megállapodások a távozó vezetőknél, és azt is megvizsgáljuk, hogy ezek a belső szabályok megfelelnek-e az üzleti etika és az általános etikai szabályok keretrendszerének.

Köszönöm a figyelmet. (Taps az MSZP soraiban.)




Felszólalások:  Előző  22  Következő    Ülésnap adatai