Bizottsági arcképcsarnok

Készült: 2024.04.28.17:53:04 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

293. ülésnap (2013.06.26.), 48. felszólalás
Felszólaló Tóth Csaba (MSZP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 4:59


Felszólalások:  Előző  48  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

TÓTH CSABA (MSZP): Köszönöm, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! A tavalyelőtt ősszel módosított szerencsejáték-törvény akkor megteremtette a lehetőséget a helyhez kötött, szerveralapú automaták üzemeltetésére is.

A játékadó-bevétel 2011-ben még 51 milliárd forint volt, és a kormányzat 2012-re 78,4 milliárd forintot tervezett. A szaktárca a szerveralapú szerencsejáték-piactól várta a stabil játékadó-bevételt 2012 második félévétől.

Tavaly Cséfalvay államtitkár úr egy kérdésemre adott válaszában még a szerveralapú pénznyerő automaták előnyeit emelte ki, az átalakulás költségvetési bevételekre vonatkozó kedvező hatásáról beszélt, és kijelentette: a 2012. és 2013. évekre irányadó, pénznyerő automaták játékadójára vonatkozó előírások teljesülésével és a bevételekkel is megalapozottan számolhatnak. Azaz a tavalyi évre a szerveralapú működtetésre való áttéréssel 37,2 milliárd forint bevétellel számoltak. Ez a bevétel azonban csak elképzelés marad, hiszen egy módosítással megszűntek a játéktermek, és ezzel együtt megszűnt a játékadó-bevétel is. Akkor azt mondták, semmi gond nincs, mert majd az online szerencsejáték megadóztatásából pótolni fogják, és a költségvetésbe ez plusz 10 milliárd forinttal be lett tervezve. Közben a rendes magyarországi jogorvoslat hiányában Strasbourgban az Emberi Jogok Európai Bíróságánál kérnek jogi elégtételt és kártérítést azok a játékterem-üzemeltető, elektronikus kaszinót és pénznyerő gépet működtető vállalkozók, akik a tavaly októberi, kivételes sürgősséggel elfogadott törvénymódosítás következtében elveszítették a vagyonukat, megélhetésüket.

A szerencsejáték-piac megszűnésekor egyrészt nemzetbiztonsági kockázatra hivatkoztak, emiatt azonban még senki nem indított sem nyomozást, sem tényfeltáró vizsgálatot, másrészt arra hivatkoztak, hogy túlzottan nagy a szenvedélybetegségek kialakulásának a száma. Joggal merül fel a kérdés: ha egy olyan szerencsejáték-piacnál, amely rendkívül ellenőrzött módon, megfelelő kontroll mellett működött, ahol ha valaki egy játékterembe bement személyesen, ott csak annyi pénzt tudott elkölteni, amennyi a zsebében volt, miért gondolják azt, hogy a távszerencsejáték esetében nem alakul ki jobban a függőség akkor, amikor valaki ott ül a számítógépe előtt, és addig tud játszani, amíg a hitelkártyáján pénz van? Ez sokkal veszélyesebb forma, mint az, amit megszüntettek. A távszerencsejáték veszélyesebb, mert sokkal könnyebben hozzáférhető, nem kell elmenni otthonról, bármikor, bármelyik napszakban hozzá lehet férni, nem kell játéktermet keresni, csak egy számítógép kell. Sokkal nagyobb a játékválaszték, mint egy hagyományos nyerőteremben, rengeteg játék közül tud választani, ha valaki felmegy az internetre. Ha megunta, keres egy másikat; amíg van pénze, addig tudja költeni, nyomni. Mindenféle kötöttség nélkül lehet játszani. A hagyományos pénznyerő automatáknál a szenvedélybetegnél fennállt a lebukás veszélye, a távszerencsejátéknál ez nem áll fenn, hiszen egy szobában egyedül bárki addig tud játszani, ameddig akar, el tudja játszani akár az összes pénzét is.

Egy új célcsoport is elérhetővé válik ezzel: azok, akik a hagyományos nyerőtermekbe annak idején nem mentek el, mert ez nekik valamilyen szempontból kellemetlen volt, azok a fiatalok, akik most otthon megtalálják a lehetőséget, képzettek, gépekkel rendelkeznek, értenek is hozzá. A szolgáltatónak is sokkal könnyebb így szolgáltatni, aki ezzel foglalkozik, hiszen egy hagyományos pénznyerő terem üzemeltetésénél kellett terem, kellettek gépek, kellett személyzet, itt ilyenekre nincs szükség. Magyarországon jelenleg is több millió háztartásban van számítógép, többnyire rendelkeznek mobileszközzel, bármikor, bárhol korlátlanul hozzá tudnak férni. Ha figyelembe vesszük, hogy korábban 25 ezer játékhely volt, ahol pénznyerő automaták üzemeltek, ahhoz képest jelentősen megnöveli a hozzáférhetőséget. Ellenőrizhetetlen a játékosok kora, nem lehet látni, hogy ki ül a gép mögött, ki játszik, és sokkal nagyobb a csábítás az otthon magányában való játékra, mint egy közösségi helyen. A pénznyerő automaták esetében volt valós pénzmozgás, míg a távszerencsejáték esetében ez a pénzmozgás csak virtuális. Sokkal nehezebben érzékelhető a játékos számára, mennyit játszott el, hogyan fogy a pénze, sokkal könnyebben játszik el sokkal nagyobb összegeket.

A törvényjavaslat szerint amennyiben illegális online szerencsejátékot tapasztalnak, akkor blokkolni fogják ezeket a rendszereket. Ez egy elég naiv elképzelés, hiszen a szolgáltató pár perc alatt generál egy másik országbeli IP-címet, és aztán tovább nyomják a szolgáltatást. Komolytalan a szolgáltatókra kivethető bírság mértéke is. Ezek az online szerencsejáték-szervezők százmilliókat költenek reklámra, hirdetésre, nem valószínű, hogy nagy gondot okoz a szolgáltatóknak esetleg azt a néhány százezer forintos bírságot kifizetni.

Összességében elmondható, hogy a betiltott nyerőgépek helyett egy sokkal veszélyesebb szerencsejáték-típust fognak most legalizálni. Ezt az MSZP-frakció nem támogatja. Köszönöm, elnök úr. (Taps az MSZP soraiban.)




Felszólalások:  Előző  48  Következő    Ülésnap adatai