Bizottsági arcképcsarnok

Készült: 2024.04.29.14:17:01 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

77. ülésnap (2003.06.03.), 153. felszólalás
Felszólaló Dr. Deutsch Tamás (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 5:13


Felszólalások:  Előző  153  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. DEUTSCH TAMÁS (Fidesz): Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Hölgyeim és Uraim! Tegnap este az általános vitában Bőhm András vezérszónoklatában úgy fogalmazott, hogy ez egy nagyon egyszerű törvény, végeredményben csupán két kérdésről rendelkezik. Egyrészt rendelkezik arról, hogy a budapesti, fővárosi 4-es metróvonal első ütemében a vonal mely szakasza épül meg, másrészt pedig rendelkezik a metró megépítése kapcsán az állami támogatás összegéről, és ehhez kapcsolódva az előbb említett, a részletes vita korábbi szakaszában említett polgári törvénybeli, illetve államháztartási törvénybeli kötelezettségvállalásokkal kapcsolatos kérdésekről.

Valóban egyszerű a törvény, ezzel semmi baj nincsen: azért, mert valami egyszerű, attól még lehet nagyon fontos. Azzal már egyáltalán nem értek egyet, amit Molnár Gyula volt kedves tegnap - talán a kései órával magyarázható türelmetlenséggel - elmondani, hogy az, aki a 4-es metró első szakaszának megépítésével kapcsolatban jobbító szándékú javaslatot, elgondolást, szakmai megfontolást vet föl - ráadásul olyan megfontolást, amely megfontolás megvalósulása esetén sem az államnak, sem az önkormányzatnak az első ütemben megépülő metróvonal beruházására semmivel sem kellene többet fordítani, nem lenne semmivel sem hosszabb az építkezés -, nos, az, aki erre vetemedik - mondom ezt idézőjelben -, az nem mást tesz, mintsem már megint akadályozza a metróépítést.

 

 

(16.10)

 

Én ezt részben bántó, részben pedig egy demokratikus parlamenthez méltatlan megfogalmazásnak érzem, mert azt gondolom, hogy ez nem joga, hanem egyenesen személyes morális, politikai kötelezettsége minden parlamenti képviselőnek, hogy egy benyújtott törvényjavaslattal kapcsolatban, amennyiben szakmailag alátámasztható, olyan javaslata van, ami nem az egyik vagy másik pártnak, nem az egyik vagy másik önkormányzatnak, nem az ilyen vagy olyan politikai összetételű kormánynak jobb, hanem az érintett magyar emberek százezreinek, millióinak kedvezőbb életkörülményeket teremt, akkor ezt a javaslatát hadd fogalmazza meg. Ezzel lehet vitatkozni, lehet, hogy a többség ezzel nem ért egyet, de azért, mert valaki egy ilyen javaslatot megfogalmaz, azt gondolom, talán még nem kellene politikai értelemben a vádlottak padjára állítani vagy ültetni. A tegnap esti fenyegető megfogalmazás ellenére továbbra is szeretném a Fidesz-Magyar Polgári Szövetség országgyűlési képviselőcsoportja nevében - és ennyiben kötelességem ide idézni - a Fővárosi Önkormányzat Fidesz-MKDSZ-frakciójának szakmai javaslatát most itt alátámasztani, a javaslatunk lényege a következő.

A 4-es metróvonalat nem véletlenül hívják - bizonyos értelemben utálatos mozaikszóval - DBR-metrónak, mert ez a dél-buda-rákospalotai metró. Attól dél-budai, hogy ahogy a főváros közlekedési rendszerének fejlesztési koncepciójában szerepel, a budaörsi, gazdagréti, őrmezői régiónál, a virágpiacnál helyezkedik el ennek a metróvonalnak az első állomása, és egészen Rákospalotáig vezet. Ennek a 4-es metróvonalnak első ütemben a Kelenföldi pályaudvar és a Keleti pályaudvar közötti szakaszának megépítésére tesz javaslatot a kormány, mintegy öt év alatt, összességében 200 milliárd forintból. A mi javaslatunk az, hogy ha már ez a kormányjavaslat, hogy a fővárossal egyetértésben két ütemben történne az építkezés, azonban az első ütemben ezen a 4-es metróvonalon a virágpiactól a Kálvin térig, illetve a Keleti pályaudvartól a Bosnyák térig terjedő szakasz épüljön meg. Az indokunk pedig az, hogy ezzel lehet valóban érdemi változást, kedvező változást elérni a főváros nagyon szomorú képet mutató tömegközlekedési állapotaiban, hiszen elér ez a metróvonal, ez az első szakasz Dél-Buda és Észak-Pest lakótelepi régióihoz, naponta 330-350 ezerrel több budapesti, illetve az agglomerációból Budapestre érkező polgár választhatja a metrón való utazást. Ezt követően a második szakaszban indítványozzuk a Kálvin tér és a Keleti pályaudvar közötti belvárosi metrószakasz, illetve a Bosnyák tér és Rákospalota közötti metrószakasz megépítését. Ugyanannyi idő, ugyanannyi pénz, a budapestieknek és a Budapestre érkezőknek viszont kedvezőbb metróvonal épülne meg. Javaslom ennek az elképzelésnek a megfontolását és elfogadását. (Taps a Fidesz soraiban.)

 




Felszólalások:  Előző  153  Következő    Ülésnap adatai