Bizottsági arcképcsarnok

Készült: 2024.05.15.00:47:04 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

104. ülésnap (2024.03.18.), 87. felszólalás
Felszólaló Ágh Péter (Fidesz)
Beosztás Építési és Közlekedési Minisztérium államtitkára
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka interpelláció szóban megválaszolva
Videó/Felszólalás ideje 4:08


Felszólalások:  Előző  87  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ÁGH PÉTER építési és közlekedési minisztériumi államtitkár: Köszönöm a szót. Tisztelt Államtitkár Úr! Tisztelt Képviselő Úr! Mielőtt válaszolnék, engedje meg, hogy megjegyezzek egy dolgot. Ön az írásban beadott kérdésében úgy fogalmaz, idézem: úgy gondolják, hogy a vidéki városok nem érdemelnek támogatást?

(15.40)

Tisztelt Képviselő Úr! Azért mégiscsak álságos ezt a kérdést megfogalmazni azzal a kormánnyal szemben, amely 2010-ben az önkormányzatok adósságát átvállalta, és ezzel tulajdonképpen 1300 milliárd forintnyi terhet vett le róluk. Ilyen szintű támogatásban 1990 óta egyik kormány sem részesítette az önkormányzatokat. Ezt ajánlom mindenkinek a figyelmébe, és ne felejtsük el, hogy ezt követően mennyi támogatás érkezett a vidéki településekre.

A kérdését több irányból is meg lehet közelíteni. Az első lehetséges mód elvi, mondhatni, jogi megközelítés, amely azt az államszervezési, filozófiai kérdést teszi fel, hogy feladatae az államnak, hogy bármely jogi személy, nevezetesen önkormányzat által vállalt feladatot támogasson. Erre a kérdésre szerintem nem adható egyértelműen pozitív válasz. Ezt csak azért hozom ide, mert egyedül a főváros esetében írja elő a törvény a helyi közlekedés fenntartását, mindenhol máshol önként vállalja az önkormányzat. Ugyanakkor önnek természetesen igaza van: mivel a megyei jogú városokban működő gazdasági, kulturális, oktatási és egészségügyi centrumok elérése a kormányzat szempontjából is kulcskérdés, ezért partnerek tudunk lenni ezután is, ahogy eddig is azok voltunk.

Rögzítsünk pár dolgot, képviselő úr! A helyi vagy az országos közlekedési rendszerek fenntartása rendkívül drága. Egy olyan szolgáltatásról beszélünk, amelyre az államnak vagy az önkormányzatoknak mindig is áldoznia kell. Jóllehet a jegyeladásokból jön a bevétel, de csak hogy érzékeltessem önnel az arányokat: a MÁV költségvetése 1200 milliárd forint, és tavaly 120 milliárd forint értékben adtunk el jegyeket, bérleteket úgy, hogy rekordévet zártunk.

Ennek tükrében egy önkormányzatnak a helyi közlekedés finanszírozásában természetesen van feladata, ezt az állam elismeri és segíti; mindenekelőtt az önkormányzatoknál marad a helyi iparűzési adó, amely az ön által említett városokban egy igen jelentős tétel. Természetesen nem akarunk más zsebében turkálni, de a vita mégiscsak anyagi természetű.

Ezen túlmenően a tisztelt képviselő urat tájékoztatom, hogy a 2022. évben a szociálpolitikai menetdíj-támogatás keretében a kedvezményes személyszállítási közszolgáltatási tevékenység során a megyei jogú városok összesen 4,68 milliárd forrást kaptak. Ugyancsak a 2022. évben a díjmentes személyszállítási közszolgáltatási tevékenységek során a megyei jogú városok összesen 3,3 milliárd forint forráshoz jutottak. Összesen 7,98 milliárd forint támogatás történt a 2022. évben.

A 2023. év első háromnegyed évében a szociálpolitikai menetdíj-támogatás keretében a kedvezményes személyszállítási közszolgáltatási tevékenységek során a megyei jogú városok összesen 3,79 milliárd forint forrást kaptak. A 2023. év első háromnegyed évében a díjmentes személyszállítási közszolgáltatási tevékenységek során a megyei jogú városokhoz összesen 2,05 milliárd forint forrás került kiutalásra. Összesen 5,84 milliárd forint támogatás történt a 2023. év első háromnegyed évében.

Természetesen minden önkormányzat megkeresését készek vagyunk mérlegelni, ahogy például a Volán irányában fennálló, évek óta húzódó adóssággal is sokáig elnéző volt a kormány. Ugyanakkor dolgozunk tovább, hiszen az ország- és vármegyebérletek sikeressége természetesen erre ösztönöz mindannyiunkat.

Szeretném megjegyezni, hogy ha az államnak a fővárossal létrejött megállapodására tekintünk, akkor azt láthatjuk, hogy egy kedvező megállapodás született, amely kedvező az államnak, kedvező az utasoknak. Az önkormányzati választások után készek vagyunk bármelyik várossal leülni és tárgyalni, egyeztetni a tarifaközösségről és az elszámolás menetéről. (Az elnök csengetéssel jelzi az időkeret leteltét.) Az állam csak olyan megállapodást fog kötni, amely kedvező az utasoknak és kedvező az államnak. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:  Előző  87  Következő    Ülésnap adatai