Bizottsági arcképcsarnok

Készült: 2024.05.20.22:13:08 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

89. ülésnap (2023.11.09.), 20. felszólalás
Felszólaló Ritter Imre (nemzetiségi képviselő)
Beosztás  
Bizottsági előadó Magyarországi Nemzetiségek Bizottsága
Felszólalás oka Ismerteti a bizottság véleményét
Videó/Felszólalás ideje 11:35


Felszólalások:  Előző  20  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

RITTER IMRE nemzetiségi képviselő: Köszönöm. Sehr geehrter Herr Vorsitzender! Sehr geehrtes Parlament! Im Namen des parlamentarischen Ausschusses für Nationalitäten in Ungarn möchte ich Sie als Ausschuss-Vorsitzender und Repräsentant des Ausschusses herzlich begrüßen. Über den unter der Kennzahl T/5893. eingereichten Gesetzesänderungsvorschlag hat sich unser Ausschuss am 6. November 2023 geäußert.

Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! A Magyarországi Nemzetiségek Bizottsága nevében mint a bizottság elnöke és a bizottsági vélemény előadója tisztelettel köszöntöm önöket. A T/5893. számon benyújtott, az egyes adótörvények módosításáról szóló törvényjavaslatot bizottságunk a 2023. november 6-ai ülésén napirendre tűzte, kezdeményezte a törvényjavaslat részletes vitájának lefolytatását és mint kapcsolódó bizottság kialakította egységes álláspontját.

Ahogy az önök előtt is ismert, a törvényjavaslat az egyéni vállalkozók közteherviselésére vonatkozó általános szabályok átfogó, koncepcionális egyszerűsítését, illetve az amerikai-magyar kettős adózást kizáró egyezmény megszűnése miatt szükséges módosításokat tartalmazza. A törvénytervezet többek között az összevont adóalap megállapításához elszámolható egyes költségekkel kapcsolatban nevesítetten is említi a nemzetiségi szószólókat és az országgyűlési képviselőket.

A nemzetiségek 2014 óta folyamatos parlamenti jelenléte alatt, főleg az első években, többször is felmerült az a kérdés, hogy kérjüke az egyes adótörvények módosítására vonatkozó törvényjavaslat nemzetiségi napirendi ponttá nyilvánítását, ha első olvasatra közvetlenül, direkt módon nem tartalmaz nemzetiségi témájú megállapítást. Az idő bebizonyította, hogy több alkalommal is szerencsés, jó döntés volt, hogy az adótörvények módosításához, mint nemzetiségi napirendhez kapcsolódtunk, és így a nemzetiségi önkormányzatok, nemzetiségi intézmények és civil szervezetek számára tudtunk több alkalommal könnyítéseket, előrelépéseket elérni. Ilyen volt például a 2018. évi törvényjavaslat az adótörvények módosításáról. Ehhez kapcsolódva tudtuk adó- és járulékmentessé tenni a nemzetiségipedagógus-hallgatók ösztöndíját, amivel egyrészt közel a felére csökkentettük a szükséges költségvetési igényt, másrészt jelentősen egyszerűsítettük az elszámolást.

A magyar Országgyűlés akkor a T/2931. számon benyújtott, az egyes adótörvények uniós kötelezettségekhez kapcsolódó, valamint egyes törvények adóigazgatási tárgyú módosításáról szóló törvényjavaslatot tárgyalta. Ez a törvényjavaslat ugyan első olvasatban szintén nem tartalmazott direkt módon nemzetiségi témájú részeket, de a Magyarországi Nemzetiségek Bizottságának kezdeményezésére a Házbizottság előzetesen mégis nemzetiségi napirendi ponttá nyilvánította. Ezt követően a törvényjavaslat részletesebb tanulmányozása során jutottunk el a személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény 1. számú melléklet 4. pontjához, amely az egyes tevékenységekhez kapcsolódóan az adómentes juttatásokat szabályozza, ennek 12.1. c) pontjában többek között a folyósított Klebelsberg-ösztöndíjat.

Ekkor és ezzel merült fel annak a lehetősége, hogy javasoljuk az akkor még előkészítés és bevezetés előtt álló, azóta folyamatosan és sikeresen működő új nemzetiségipedagógus-hallgatói ösztöndíj adó- és járulékmentességének a bevezetését. A gondolatot tett követte, és az szja-törvény adómentességre vonatkozó 4.12.1. pontját kiegészítettük egy d) ponttal, amely kimondja, hogy adómentes a nemzetiségipedagógus-képzésben való részvételre tekintettel pályázat alapján nyújtott ösztöndíj. Itt szeretném utólag közvetlenül is megköszönni Izer Norbert államtitkár úrnak is, hogy annak idején sürgősséggel személyesen is rendelkezésre állt, hogy a módosító javaslatunkat pontosítsuk és véglegesítsük.

Ez a sikeres módosítás azt jelentette, hogy mintegy 45 százalékkal kevesebb költségvetési támogatás szükséges ugyanazon nettó nemzetiségi ösztöndíjak folyósításához azóta is, rengeteg felesleges munkát és többletköltséget lehet így megtakarítani. Hiszen nem kell havonta minden alkalommal minden ösztöndíjasnál külön számfejtést csinálni, nem kell minden ösztöndíjast a számfejtésről külön kiértesíteni, nem kell minden ösztöndíjasról havonta a NAV-nak adó- és járulékbevallást készíteni, nem kell havonta a NAV felé az adó- és járulékkötelezettségeket utalni, nem kell NAV-ellenőrzéseket végigcsinálni és ennek minden kockázatát vállalni és így tovább, hanem egyszerűen csak havonta a nettó nemzetiségihallgatói-ösztöndíjakat folyósítani.

Ezen törvénymódosítással vált lehetővé, hogy a lényegesen kevesebb munkával járó ösztöndíjrendszert 2019. január 1-jével, de visszamenőlegesen már 2018. szeptember 1-jei hatállyal el tudtuk indítani, így vált lehetővé, hogy ezt a munkát, mint rendszergazda a Magyarországi Németek Országos Önkormányzata  a többi hat érintett országos nemzetiségi önkormányzat bevonásával  saját maga bonyolítsa le, végezze el, mentesítve ezzel az állami apparátust.

(11.00)

2018. szeptember 1-jével a nemzetiségipedagógus-hallgatói ösztöndíjprogram az első éves nemzetiségióvoda-pedagógusokkal indult 84 fővel. ’19. szeptember 1-jétől ki tudtuk terjeszteni az ösztöndíjrendszert mindhárom nemzetiségióvodapedagógus-hallgatói évfolyamra, valamint a nemzetségi tanítók, tanárok, szaktanárok képzésének első évfolyamára. Végül 2020. szeptember 1-jétől valamennyi nemzetiségi képzőhely valamennyi nemzetiségipedagógus-évfolyamára bevezettük, így jelenleg, 2023 őszén, ezekben a napokban várhatóan 130 elsős hallgatóval fogunk tudni új szerződést kötni, mellyel összesen közel 600 nemzetiségipedagógus-hallgatóval lesz ösztöndíjszerződésünk.

Ha nem csatlakoztunk volna 2018. októberben az egyes adótörvények és más kapcsolódó törvények módosításáról szóló törvényjavaslathoz, nem lett volna előre nemzetiségi napirendi ponttá nyilvánítva, akkor nem lett volna lehetőségünk a parlamenti eljárás során ennek a módosításnak a benyújtására, és nagy biztonsággal mondhatom, nem is tudtuk volna akkor elkezdeni sem a nemzetiségipedagógus-hallgatói ösztöndíjprogramot. Márpedig nemzetiségi óvodáink, nemzetiségi iskoláink részére a szükséges számú és magas színvonalon képzett, munkájuk iránt elhivatott nemzetiségi pedagógusok biztosítása számunkra a legfontosabb feladat, nemzetiségi jövőnk záloga.

Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Ezen kitérőt és visszatekintést követően összefoglalóan szeretném önöket tájékoztatni, hogy a T/5893. számon benyújtott, az egyes adótörvények módosításáról szóló törvényjavaslattal kapcsolatban a Magyarországi Nemzetiségek Bizottsága ezúttal várhatóan nem fog megfogalmazni módosító javaslatot, támogatja a benyújtott törvényjavaslatot, és javasolja annak elfogadását a parlamentnek.

Végül kivételesen engedjenek meg részemre egy abszolút személyes, nemzetiségtől független szakmai észrevételt, megjegyzést! Én még a rendszerváltást megelőző években az elsők között lettem adótanácsadó, majd azt követően adószakértő és könyvvizsgáló, 25 éven keresztül ezen a területen dolgoztam saját cégeimmel, de nemcsak a gazdasági és a piaci életben, hanem különböző kormányok alatt tárcaközi állandó munkabizottságokban, külső adószakértőként a törvényalkotás-előkészítő munkában és többek között a jövedéki törvények kidolgozásában, kiterjesztésében, az elektronikus számlázás rendszerének kidolgozásában, bevezetésében, kiszélesítésében, a papíralapú dokumentumok elektronikus, digitális archiválásában és egy sor más területen.

(Az elnöki széket dr. Oláh Lajos, az Országgyűlés alelnöke foglalja el.)

Miután ’14-ben a parlamentbe kerültem, az adószakértői, könyvvizsgálói mandátumot fel kellett függesszem, majd visszaadjam, és nem vagyok már ügyvezetője egyik cégemnek sem, de a cégeim, ha takarékon is, de dolgoznak továbbra is. És ezért adószakértőként azt szeretném mondani, hogy anélkül, hogy részletekbe belemennék, azt gondolom, az elmúlt nyolc-tíz évben az adóeljárás területén, az adóbevallások, -befizetések, ellenőrzések területén történt változások, kezdve onnan, hogy a magánszemélyek részére a NAV elkészíti az szja-bevallás-tervezeteket, egészen odáig, hogy a mostani tervezet szerint a jövőben a cégek részére az áfabevallások tervezetét is rendelkezésre fogja bocsátani, egészen odáig, hogy az ellenőrzések rendszere generálisan át lett alakítva, lényegesen leegyszerűsítve és felgyorsítva, azt gondolom, hogy ezek a változások mind a cégek részére, mind pedig a kifejezetten könyvelési, adóügyi tevékenységet végző szakcégek számára is komoly idő- és energiamegtakarítást teremtettek, és a tisztességesen, becsületesen dolgozó cégek számára sokkal jobb versenyfeltételeket biztosítanak, mint a korábbi évtizedekben. Ezért gratulálok az államtitkár úrnak is, és kérem, hogy munkatársai részére is tisztán szakmai észrevételként továbbítsa a köszönetemet.

Köszönöm, hogy meghallgattak. Danke für Ihre Aufmerksamkeit! (Taps a kormánypártok és a Mi Hazánk soraiban.)




Felszólalások:  Előző  20  Következő    Ülésnap adatai