Bizottsági arcképcsarnok

Készült: 2024.05.14.11:10:24 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

192. ülésnap (2012.05.21.), 66. felszólalás
Felszólaló Farkas Gergely (Jobbik)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka elhangzik az interpelláció/kérdés/azonnali kérdés
Videó/Felszólalás ideje 3:04


Felszólalások:  Előző  66  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

FARKAS GERGELY (Jobbik): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Tisztelt Államtitkár Úr! Az elmúlt időszak kormányzati megszorításai és a gazdagokat a szegények rovására segítő igazságtalan intézkedései miatt egyre több család került kilátástalan helyzetbe. Sok esetben ilyenkor, más lehetőség híján, az egyébként még tanulmányaikat folytató diákok kénytelenek munkát vállalni, hogy magukat legalább részben eltartsák, és így családjuk helyzetén is javítsanak.

A diákmunka témája most azért is különösen aktuális, mert az előttünk álló nyári szünetben több tízezer fiatal vállal majd munkát. Azt is meg kell említenünk, hogy a kormány új felsőoktatási koncepciója is abba az irányba mozdul el, hogy az egyetemistáknak vagy főiskolásoknak a tanulmányaik finanszírozásához, a tandíj kifizetéséhez komoly összegeket kell előteremtenie. Önök erre az esetre cinikusan a diákhitelt 2-t javasolják, de a korábbi eladósodások miatt, például amit a devizahitelesek esetén láthattunk, nagyon sokan jogosan félnek ettől, és érthető módon nem akarják milliós adóssággal kezdeni az egyetem utáni életüket. Számukra így szintén csak a diákmunka marad, ha nem akarnak lemondani a diploma megszerzéséről.

Láthatjuk tehát, hogy több tízezer fiatalt érint a diákmunka, olyan fiatalokat, akiket mindenképpen itthon kell tartanunk. A baj csak az, hogy a diákmunka körüli rengeteg probléma megoldása érdekében semmilyen erőfeszítést nem tesz a kormány. Nézzünk néhány konkrét példát! Egy diák más munkát kap, mint amit ígértek neki. Ha ezt nem fogadja el, akkor szerződésszegésért naponta akár több ezer forintot vonnak le a fizetéséből. Egy másik példa: sokszor a fiatalkorú munkavállalóknak nem hagyják hazavinni a szerződést, hogy szüleikkel átolvastathassák. Szintén probléma az órabér megállapítása, ahol nem részletezik, hogy mi az alapbér és mi a teljesítménybér, és csak a hónap végén szembesül a diák a vártnál sokkal alacsonyabb fizetéssel. A modernkori rabszolgatartás jó példája az úgynevezett call centereknél az a gyakorlat, hogy az óránkénti tíz perc szünetet ki sem fizetik, így a fiatalok választhatnak: vagy ledolgozzák a szünet idejét is, vagy annyival kevesebb bért kapnak. De a sort hosszan lehetne folytatni.

A néhány szempontból hasznosnak tűnő, védettséget adó iskolaszövetkezetekkel kapcsolatban is számos kritika érkezett hozzánk. Sokszor az iskolaszövetkezet működését nem indokoló mértékű pénzt vonnak el a diákoktól, így kihasználva azt, hogy a diákok vagy nem tudják, hogy ilyenkor kihez kell panasszal fordulni, vagy nem merik ezt megtenni, mert akkor még ettől a kis bevételtől is elesnek. Tavaly ugyan történt egy újraszabályozása az iskolaszövetkezeteknek, de a gyakorlati rossz tapasztalatok azt mutatják, hogy továbbra is komoly visszaélések történnek. Sőt, a szegény embert még az ág is húzza, mondhatnánk, mert a kormánynak az az intézkedése, hogy eltörölték az adójóváírást, csak tovább rontotta a diákmunkások helyzetét. A diákok legtöbbjének a kormány által ajánlott bérkompenzációban sem volt részük, így az év eleji adóváltozások csökkentették az amúgy is alacsony bérüket.

Tisztelt Államtitkár Úr! Kérdésem mindezek után az, hogy miért nézi tétlenül a kormány, hogy az ország jövője szempontjából oly fontos diákokat sokszor rabszolgaként dolgoztassák. Miért nem bírálják felül a korábbi, kiskapukra lehetőséget adó szabályokat, és teremtenek egy átlátható, visszaélésektől mentes diákmunka rendszert?

Várom megtisztelő válaszát. (Taps a Jobbik soraiban.)




Felszólalások:  Előző  66  Következő    Ülésnap adatai