Bizottsági arcképcsarnok

Készült: 2024.05.14.23:11:44 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

95. ülésnap (2019.11.20.), 199. felszólalás
Felszólaló Dr. Varga László (MSZP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka vezérszónoki felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 8:12


Felszólalások:  Előző  199  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. VARGA LÁSZLÓ, az MSZP képviselőcsoportja részéről: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Államtitkár Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Hát, ez nem az első salátatörvény, amit itt az elmúlt napokban tárgyal az Országgyűlés, nem is az utolsó. Én azt szeretném mondani, államtitkár úr, hogy a politikához kell bátorság is, át lehetne rendezni ezeket a salátatörvényeket, kicsit máshogy csoportosítani az egyes elemeit ezeknek a törvényeknek. Benyújthattak volna egy olyan salátatörvényt, amelynek mondjuk, így szólt volna a címe: egyes törvényeknek az önkormányzati választás Fidesz számára kedvezőtlen eredményei miatti retorziókkal kapcsolatos módosításáról. (Korózs Lajos: Éljen!  Derültség és taps az ellenzéki padsorokban.) Lehetett volna egy ilyet, egy ilyet összerakni, merthogy nagyon sok ilyen felvezetőt hallhatunk, hogy jogharmonizáció, nagyon fontos, európai uniós kötelezettségeknek teszünk eleget. Igen, én nem érinteném a kormánypárti hozzászólók által meg ön által is elmondott elemeit ennek a jogszabálynak, mert nyilván a 95 százaléka erről szól, olyan feladatokról, amelyeket el kell végeznünk, de van ebben a csomagban egy olyan elem, amely egyértelműen sújtja a helyi önkormányzatokat, egy olyan elem, amely egyértelműen a helyi közösségi közlekedés szervezése kapcsán többletterhet jelent majd a helyi önkormányzatok számára. Gyüre Csaba képviselőtársam  egyébként nagyon helyesen  érzékeltette, hogy ez nemcsak a főváros, hanem más, vidéki városok számára is terhet jelent, nyilván a legjelentősebb terhet a közösségi közlekedés fenntartása a főváros számára jelenti, 10 milliárd feletti állami támogatásról beszélünk, ami e szerint a módosítás szerint nem jár. Én azt gondolom, hogy nem fennáll a veszélye ennek a helyzetnek, hanem ha szó szerint értelmezzük a szöveget, és ismerjük azokat a rendszereket, ahogy ezeket az állami normatív támogatásokat megkapják az önkormányzatok, akkor ez nem fog innentől járni. A 2019. év tekintetében már született döntés, de én attól tartok, hogy még akár ennek a felülvizsgálatát is képesek önök elvégezni, ami nagyon sok tömegközlekedési cég működését a vidék Magyarországán is veszélyeztetheti.

Nyilván elosztják ezeket az állami támogatásokat évről évre  az önök szaktárcája egyébként  az egyes önkormányzatok között, van ennek egy rendje, hogy ez hogy történik. Ebből a kiírásból idéznék egyébként egy rövid részt: „A helyi közösségi közlekedés 2019. évi támogatásának igénylése során a szolgáltatók számára az egységes értelmezés és számítás érdekében az indokolt költségekhez kapcsolódó számítási módszert a bevételekkel nem fedezett indokolt költségek meghatározásáról szóló útmutató tartalmazza.” (Schanda Tamás János dr. Kovács Zoltánnal egyeztet.) Én azért örülnék, ha figyelne, államtitkár úr, egyébként (Dr. Kovács Zoltán képviselői helyére megy.), merthogy a bevételekkel nem fedezett indokolt költségekre pályáznak ilyenkor ezek a cégek. Azt magyarázza már el nekem, hogy ha egy százszázalékos önkormányzati tulajdonú, közösségi közlekedést szervező cégnek van olyan költsége, amely bevétellel nem fedezett, de a tulajdonos önkormányzatnak a helyi iparűzési adót elsőként a közösségi közlekedés megszervezésére kell fordítania, akkor mire lehet majd innentől pályázni. Mert énszerintem semmire. Tehát az a helyzet, hogy ahogy ezeknek a normatív forrásoknak az elosztása történt, az innentől nem tud történni. Egyébként némi koherenciazavart érzékelek már a jövő év tekintetében is, bár információim szerint a jövő évi források elosztása megtörtént; lehet, hogy egyfajta pufferelése történik a problémának, hogy most megalkotják azt a jogszabályi keretet, amellyel a ’21-es évtől, tehát a 2021-es költségvetési évtől tudják majd sakkban tartani az önkormányzatokat.

Budapestről ugye beszéltünk már itt. Hadd mondjam el önöknek, hogy körülbelül harminc önkormányzatot érint ez a kérdés egyébként, van, amelyet csak néhány millió forinttal érint, de vannak olyan nagy vidéki megyeszékhelyek, amelyeket nagyon-nagyon súlyosan érint ez a kérdés, ami fölött, azt látom, itt az esti órákban nagyon gyorsan el akar siklani az Országgyűlés, vagy legalábbis a kormánypárti képviselők és a kormány képviselője, jelen lévő képviselője mindenképpen. Hogy mondjak néhány várost: Miskolc, Szeged, Pécs, Debrecen, Kecskemét. Miskolcot félmilliárd forintnyi, mintegy félmilliárd forintnyi állami támogatás érinti ilyen tekintetben, amely, azt gondolom, alapvetően szükséges az MVK Zrt. működéséhez.

Nemrég sajnos újra egy negatív hírrel került be szülővárosom a sajtóba: nagyon komoly buszvezetőhiány van a cégnél. Ezt örököltük az előző, fideszes önkormányzati vezetéstől, ez a helyzet, tehát az első hetekben már azzal kellett szembesülni, hogy a cég a menetrendet nem tudja tartani, egyik napról a másikra járatkimaradások vannak, amelyek nagyon komoly fennakadásokat okoznak helyben a közösségi közlekedésben  nyilván nagyon komoly intézkedésekre van szükség, zajlik egy menedzselése ennek a válságnak. Milyen üzenet az egy önkormányzatnak, illetve egy önkormányzati cégnek, hogy az önkormányzati választás után egyszer csak, mert az önök számára egy  hogy mondjam?  nem túl kedvező kép állt össze politikailag, azzal fenyegetik az önkormányzatokat, hogy elveszik a közösségi közlekedés állami támogatását? Szörnyű ez a történet, és itt ne keverjék össze esetleg azzal, hogy a szociális jegyár-kiegészítés hogy van, az egy másik kalap, nem erről van szó! A közösségi közlekedésnek az állami támogatásáról van szó, és számtalan vidéki nagyvárosban és a fővárosban, ha ezeket a forrásokat ezek az önkormányzatok nem kapják meg, nagyon komoly problémát fog okozni.

Nyilván a helyi iparűzési adóból kell hogy ezeket a kieső pénzeket fedezzék majd az önkormányzatok, és fennáll az esélye annak, hogy azok az önkormányzatok, amelyek önöknek tetszenek, narancsszínűek, azok majd más ágon megkapnak forrásokat, amelyekkel pótolhatják azokat a bevételeket, amelyeket így pluszban a közösségi közlekedésre kell fordítaniuk, és egyébként meg sakkban tartják azokat, akik önöknek nem tetszőek.

Ezt a fajta retorziós jogszabályalkotási politikát fejezzék be! Én nagyon reméltem itt néhány hete, az önkormányzati választás után azért bizakodással töltött el, hogy lehet egyfajta konstruktív együttműködésre, együttgondolkodásra is számítani, mert ezek szakmai kérdések, hogy megszervezzük az emberek hétköznapjait, hogy hogyan működik egy helyi tömegközlekedés, az egy szakmai kérdés, nem politikai kérdés. Más országokban egyenesen odáig mennek el, hogy nagyjából három lábon áll a tömegközlekedés finanszírozása: egyharmad az utasé, egyharmad a helyi önkormányzaté, egyharmad a kormányé. Most meg, ha jól érzékelem, akkor szép lassan hátrál ebből a kormány, és levonul ebből a történetből. Hogy ez mennyire környezettudatos, azt a részét a beszélgetésnek most nem is nyitnám meg, de semmiképpen nem XXI. századi.

Úgyhogy ezt, én azt gondolom, mindenképpen be kéne fejezni. Az önök támogatói közül is sokan buszokon, villamosokon utaznak, így élik a hétköznapjaikat, úgyhogy arra kérem, államtitkár úr, hogy a javaslatnak ezt a részét mindenképpen vonják vissza. Üljenek le tárgyalni az önkormányzatokkal, beszéljenek a fővárossal is, de azt gondolom, és Miskolcról is azt tudom mondani, hogy azt látom, hogy mindenki nyitott az ellenzéki politikusok és az újonnan megválasztott önkormányzat részéről is arra, hogy egyébként rendezzük az MVK Zrt. működését  mindenkinek, minden miskolcinak ez az érdeke, államtitkár úr. Kérem, segítsen ebben. Köszönöm, elnök úr. (Taps az ellenzék soraiban.)




Felszólalások:  Előző  199  Következő    Ülésnap adatai