Bizottsági arcképcsarnok

Készült: 2024.05.15.20:01:48 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

161. ülésnap (2011.12.30.), 98. felszólalás
Felszólaló Bödecs Barna (Jobbik)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 5:34


Felszólalások:  Előző  98  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

BÖDECS BARNA (Jobbik): Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Egy hete, amikor a most tárgyalt törvény végszavazására készültünk, úgy fogalmaztam volna, hogy szerencsés helyzetben vagyunk mint ellenzéki párt, mert a víziközmű-szolgáltatásokról szóló törvényjavaslathoz nem érkeztek olyan zárószavazás előtti módosító indítványok, amelyek például az immár 27 százalékos áfakulcsot 30-ra vagy éppen a kötelező heti munkaidőt 48-ról 80 órára emelnék. Ma már nincs így. A víziközmű-szolgáltatásokról szóló törvény zárószavazása keretében önök módosítják a különadóról szóló törvényt, az egyes törvények alaptörvénnyel összefüggő módosításáról szóló törvényt, az egészségügyről szóló törvényt, valamint a nemdohányzók védelméről szóló törvényt is.

Hogy ezekben a zárószavazás előtti módosítókban mik vannak, arról majd más képviselőtársaim fognak szólni. Én arról szeretnék beszélni, ami ténylegesen ebben a törvényjavaslatban volt, és amiről ma szavaznunk kellett volna. A Jobbik ugyanis egyetértett azzal, hogy a víziközmű-infrastruktúra és a víziközmű-szolgáltatások közösségi tulajdonban maradjanak, odakerüljenek, annak megerősítésére és a közösségi tulajdon visszaállítására érdemi intézkedések szülessenek. Hazánk kiemelt nemzeti érdeke ivóvízkészleteink, ellátásunk, vízbázisaink védelme, a közpénzekből épült víziközmű-infrastruktúra mint nemzeti vagyon magánosításának kizárása. Fontosnak tartjuk, hogy a köztulajdon és a közérdek az üzemeltetésben, a koncessziók tekintetében is érvényesüljön. A javaslat erre reményt ad, gyakorlati megvalósulását figyelni, a törvényalkotói szándéktól való esetleges eltéréseket, burkolt privatizációs kísérleteket meg fogjuk akadályozni.

Ismerjük, hogy a szakma is várta ennek a törvénynek a meghozatalát, és az abban foglaltakkal jelentős mértékben egyetért. Egyetértünk azzal, hogy az ágazat egyes cégeire jellemző keresztfinanszírozások megszűnjenek, azzal, hogy a víz- és csatornaellátásban az ár- és költségviszonyok szabályozottak legyenek, és ne legyenek olyan települések az országban, ahol elviselhetetlen vízdíjakkal terhelik meg az ott élőket. Értjük azt is, hogy a széttagolt, nagyon kis szervezetek igen magas fix költségszintet jelenthetnek ezen a területen, aminek komoly árfelhajtó hatása van ma is. Ugyanakkor nem értettünk egyet azzal, hogy a cégméretet adminisztratív felhasználói egyenérték teljesítési szintjéhez kötik, különösen akkor, ha ez a mérték lényegében csak a legnagyobb szolgáltatóknak nyújt túlélési lehetőséget. Úgy véljük, hogy a helyi érdek, a szubszidiaritás elvének érvényesülése, valamint a hatékonyan gazdálkodó kisebb szolgáltatók és az általuk ellátott lakosság érdeke megköveteli, hogy e tekintetben a helyi közösségeknek nagyobb beleszólása és döntési joga legyen.

Úgy véljük, nemcsak az állami, hanem az önkormányzati vagy önkormányzati társulások tulajdonában álló szolgáltatóknak is egyenlő esélyt kell kapniuk ebben az újraszabályozott környezetben.

A részletes vita végére ebben a tekintetben nem kis részben a Jobbik, másrészt az önök önkormányzatokban érdekelt képviselői fellépésének hatására érdemi elmozdulás következett be. Nagyon izgalmas volt az önök képviselői által benyújtott módosítók sorát olvasni, amelyek szerint számháború alakult ki a felhasználói egyenérték korábban beterjesztett 200 ezres száma tekintetében. Volt 150 ezres, 120 ezres, 100 ezres, bizottságok által támogatott javaslat is, és számos ez alatti nem támogatott, sőt még olyan is, amelyik a felhasználói egyenérték teljes eltörlését óhajtotta volna. E számháborúból végül az előterjesztő kompromisszumkészségének köszönhetően a 150 ezres került ki győztesen, és ezt egészíti ki egy, egyébként általunk is szintén támogatható átmeneti rendelkezés beiktatására vonatkozó zárószavazás előtti módosító indítvány, amely az ágazat átszervezését, a jelenleginél optimálisabb üzemméret elérését a fokozatosság betartása mellett négy évvel, 2016-ig kitolja.

Ez a rendelkezés jelentékeny mozgásteret ad az önkormányzati társulási formák kialakításának, így az önkormányzati szintű szolgáltatás megmaradásának, ami pozitív elmozdulás az eredeti elképzeléshez képest. A törvényjavaslatot, mivel az összességében a Jobbik programjával nem ellentétes, a nemzeti érdekkel összhangban áll, összességében annak zárószavazásánál is támogatni tudtuk volna, ha a bevezetőmben említett más törvényeket érintő zárószavazás előtti módosító indítványok nem kerültek volna benyújtásra. E kétségbeejtő gyakorlat miatt, noha a módosító indítványok többségével is egyetértünk, azokra kényszerűségből nemmel szavazunk, a zárószavazásnál pedig tartózkodni fogunk.

Tisztelt Képviselőtársaim! Ahhoz, hogy a jövőben is legyen elegendő és egészséges ivóvizünk, a verespataki cianidos aranybánya megnyitását minden eszközzel meg kell akadályozni. A Tisza völgyének vízmegtartó képessége emeléséhez a Vásárhelyi-terv forrásait biztosítani kell. Épp most karácsonykor múlt 19 éve, hogy Szlovákia elterelte a Dunát. Azóta nem kap elegendő vizet és pusztul a Szigetköz és az alatta fekvő vízbázisunk. Tegyenek végre azért, hogy ez a jogtalanság is megszűnhessen!

Köszönöm, hogy meghallgattak. (Taps a Jobbik padsoraiban.)

(15.40)




Felszólalások:  Előző  98  Következő    Ülésnap adatai