Bizottsági arcképcsarnok

Készült: 2024.05.16.19:33:39 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

281. ülésnap (2005.12.14.), 236. felszólalás
Felszólaló Sisák Imre János (MDF)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 8:28


Felszólalások:  Előző  236  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

SISÁK IMRE JÁNOS (MDF): Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Miniszter Úr! A címzett és céltámogatásokról szóló törvénytervezet alapján benyújtott 2006. évi új, induló, címzett támogatással megvalósuló beruházásokról tárgyal a parlament ezen az igen késői órán, és azt gondolom, sokkal kisebb figyelemmel, mint amit megérdemelne.

Azt szoktam mondani ezeknek a törvénytervezeteknek az általános vitájában, hogy az egyik szemem sír, a másik pedig nevet. Nos, azt hiszem, teljesen helytálló ez a megállapítás, hiszen, ha azt a 72 önkormányzatot nézzük, amelynek 2006-ban új, induló, címzett támogatással megvalósuló beruházása lesz, akkor mindenképpen örülnünk kell ennek, pártszínezet nélkül, jóllehet egyébként ilyen vizsgálatot valóban el lehet végezni, és a megállapításokat meg lehet tenni, de egy településnek valóban nem csupa kormánypárti és nem csupa ellenzéki lakója van - azért az arányokra talán nem ártana egy kissé odafigyelni.

Ugyanakkor viszont a másik szemem sír, hiszen 249 önkormányzat címzett támogatással megvalósítandó beruházását a kormány alaki hiányra, illetve alapvetően forráshiányra alapozva elutasítja. Korábban hozzászóló képviselőtársaim elmondták, hogy az elutasított önkormányzatok száma csökkent az elmúlt évekhez képest. Ez valóban azon is múlik, hogy az önkormányzat megfontoltan átgondolja a beruházás benyújtása előtt, hogy van-e esélye.

Azt gondolom, hogy különösen a szennyvízberuházások címzett támogatással történő megvalósításánál mindenképpen figyelemmel kell arra lenni, hogy az agglomerációs lehatárolásról szóló rendelet a jövő évben kerül újra módosításra. Nyilvánvalóan a szennyvízberuházások elindításánál alapvetően az a cél, hogy minél több önkormányzat csatlakozzon egy-egy szennyvízberuházás megvalósításához, és az agglomerációs lehatárolásról szóló rendelet módosítását ez mindenképpen megkívánja.

Ha végignézzük ezt a 72 új, induló, címzett támogatással megvalósuló beruházást, akkor azt állapíthatjuk meg, hogy 2006-ban a 2005-ös címzett támogatással induló beruházásokhoz képest öttel több beruházás valósulhat meg, és 3 milliárd forintot meghaladó, 43 százalékos növekedést is láthatunk az állam által biztosított források vonatkozásában.

A kultúra területén kevesebb beruházás fog megvalósulni 2006-ban, ha ezt a törvényt ebben a formájában fogadja el a parlament, és egy 9 ezrelékes állami támogatásnövekményt láthatunk.

Az oktatás területén mind a megvalósítandó beruházások száma, mind pedig az állam által ezen beruházásokhoz biztosított támogatási összeg is csökken, hiszen 2005-ben még 33 oktatási intézménynek a címzett támogatással történő megvalósítását hagyta jóvá a parlament, a 2006-os új, induló, címzett támogatással megvalósuló beruházásoknál már csak 28 ilyen beruházás lesz, és 1 milliárd 559 millióval, 9,4 százalékkal csökken az állami források nagyságrendje.

A szociális ellátások területén nem vagyok maradéktalanul elégedett, de bizonyos előrelépés mindenképpen tapasztalható, hiszen az idei esztendőben összesen három címzett támogatással megvalósuló beruházás indult el, 2006-ban már hat ilyen új fejlesztésre kerülhet sor, és a források is jelentős mértékben megemelkednek, 4 milliárd 327 millió forinttal.

Azért tartom rendkívül fontosnak a szociális területet, ezt tavaly is és az előző években is elmondtam, mert a szociális törvény pontosan határoz, hogy a 2, a 10, a 20, a 30, a 40 ezer lakosú településeknél milyen szociális intézményhálózat megvalósítását kell kötelezően végrehajtani. Ugyanakkor az ehhez biztosított források az elmúlt esztendőkben méltatlanul alacsonyak voltak. Itt talán egy minimális pozitív elmozdulás tapasztalható.

A vízgazdálkodás területén csökken az új, induló beruházások száma, és csökken az erre a területre szánt forrás: 2005-ben még 19 beruházás indult el a vízgazdálkodás területén, 2006-ban már csak 14 beruházás indul el, és a vízgazdálkodási területre szánt források nagyságrendje, már az állami címzett támogatás nagyságrendje 3 milliárd 630 millió forintot meghaladóan csökken. Ez gyakorlatilag 25,2 százalékos csökkenés.

Azért hívnám fel erre a figyelmet, mert tudjuk, hogy ebben az évben rendkívül sok természeti csapás érte az ország különféle településeit, és a belterületi vízrendezés célra sokkal komolyabb figyelmet kellene fordítani a címzett támogatások odaítélésénél. Éppen ebben az évben, amikor, ha jól emlékszem, májusban döntött a parlament, az általános vitában is felhívtam a figyelmet arra, milyen groteszk is az, hogy Mádot kétszer vitte a víz 2005-ben, és a parlament mégis elutasította Mád belterületi vízrendezésre irányuló címzett támogatási kérelmét. Hála istennek, most itt a 2006. évi új, induló, címzett támogatással megvalósuló fejlesztéseknél Mád a belterületi vízrendezésnél már szerepel.

Összességében azt állapíthatjuk meg, hogy 2005-ről 2006-ra a címzett és céltámogatásokra rendelkezésre álló források mindösszesen 45 millió forinttal növekednek, ugyanakkor a 2006-ban induló, címzett támogatással megvalósuló beruházásokra 11 százalékkal kisebb forrás áll rendelkezésre, mint 2005-ben. 2005-ben az új, induló beruházásoknál 4 milliárd 484 millió 478 ezer forintot biztosított a kormányzat, és 2006-ban, amennyiben nem változik a törvény, 3 milliárd 995 millió 553 ezer forintot szán erre a célra.

A címzett támogatáson túl szeretném felhívni a figyelmet arra is - itt különösen miniszter úrhoz szólnék -, hogy a forráskoordináció biztosítása rendkívül fontos feladat. Több alkalommal intéztem azonnali kérdést, illetve interpellációt is itt a parlamentben Kolber miniszter úrhoz, az egyik, hála istennek, eredményre vezetett. Több alkalommal felhívtam a figyelmet, hogy teljesen elhibázott az a kormányzati lépés, ami a területi kiegyenlítő keret és a céljellegű decentralizált előirányzat vonatkozásában a 2005-ben megítélt támogatások felhasználását, amennyiben az nem történik meg az adott évben, elvonja. Úgy tűnik, hogy a kormány is belátta, e tekintetben tévedett, és ha jól emlékszem, akkor a november 23-i kormányülésen módosították az ez irányú kormányrendeletet és a TERKI és a CÉDA felhasználását kitolták 2006. június 30-ára. A következő évben, azt gondolom, alapvetően el sem kellene követni ezt a hibát.

 

(18.30)

 

A terület- és régiófejlesztési célelőirányzatnál még rosszabb a helyzet. Személy szerint is tudom, hiszen Pásztón egy céltámogatott beruházásnak a 60 százalékos készültségi fokánál tartunk. Sajnálatos módon a TRFC-t ebben az évben, annak ellenére, hogy megítélték számunkra, nem tudjuk igénybe venni, mert csak december 19-én hívhatjuk le az idei forrásokat, és december 15-én (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az időkeret lejártát.) már zár az Államkincstár.

Jobban oda kellene figyelni a forráskoordinációra; és aztán még a jövő évi kiegészítő forrásokról szólnék a későbbi hozzászólásomban.

Köszönöm, hogy meghallgattak.




Felszólalások:  Előző  236  Következő    Ülésnap adatai