Bizottsági arcképcsarnok

Készült: 2024.04.29.09:55:46 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

226. ülésnap (2009.10.05.), 28. felszólalás
Felszólaló Németh Szilárd István (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka elhangzik az interpelláció/kérdés/azonnali kérdés
Videó/Felszólalás ideje 3:03


Felszólalások:  Előző  28  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

NÉMETH SZILÁRD ISTVÁN (Fidesz): Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Miniszter Úr! Az EU-tagállamok jelentős részében a kormányok óriási és valós erőfeszítéseket tesznek a közösségi közlekedés arányának növelésére, a szolgáltatások minőségi javítására. Ebben környezetvédelmi, város- és vidékfejlesztési szempontok alapján a vasútnak kiemelt szerepet szánnak. Az ottani kormányok nem vonnak ki milliárdokat a vasúti finanszírozásból, nem akarnak több ezer kilométer vonalat bezárni, mert jól tudják, hogy a közösségi közlekedés minden tekintetben hatékonyabb az egyéninél, sőt Európa boldogabbik felében a kormányok a közösségi közlekedésbe való beruházásban válságkezelő, kitörési pontokat, munkahelyteremtést, oktatási, kutatási lehetőségeket és infrastruktúra-fejlesztést látnak.

Ezzel szemben a magyar kormány 2002 óta olyan jogszabályi, költségvetési és ezeknek megfelelő közállapotokat teremt a vasútnál, amely ép ésszel nem magyarázható.

(14.10)

Vajon mivel indokolható, hogy a magyar vasút nem szolgáltatás-, hanem csupán bevételcentrikus? Kik húznak hasznot a folyamatos át- és kiszervezésekből? Miért állítják szembe, miért kényszerítik versenyhelyzetbe a vasúti és az autóbuszos személyszállítást? A magyar vasút elmúlt hétéves lecsúszásáért önök a felelősek, miniszter úr. Az alkalmankénti esztelen luxuskiadások és a vele párhuzamosan létező értelmetlen megszorítások is az önök felelősségi körébe tartoznak.

Azért is önök felelnek, hogy az üzemanyagot éveken keresztül hagyták szervezetten kilopni a rendszerből. Azért is önök felelnek, hogy olyan biztonsági rendszerre fizettek ki tízmilliókat, amelyek nem akadályozzák meg a közvagyon szétlopását. Ebbe a sorba illenek a kormány legújabb lépései is, amelyek most sem a vasút érdekeit szolgálják. A brutális elvonás, megszorítás, a mellékvonalak bezárása visszafordíthatatlan folyamatokat indít el.

Tisztelt Miniszter Úr! Számomra érthetetlen, hogy egy társadalmi felhatalmazás nélküli, ideiglenesnek mondott kormány milyen motivációk alapján engedheti meg magának, hogy településeink százait rekessze ki az ország vérkeringéséből. Szakpolitikusként ön hogyan asszisztálhat a vasút szétveréséhez? Miért nem magyarázza meg Bajnai Gordonnak, hogy a közösségi érdek előbbre való az egyéninél, a közösségi közlekedés hatékonyabb, mint az egyéni, és a két közösségi közlekedési formának, a vasútnak és a Volán-társaságoknak nem egymással kell versenyezni, hanem az egyéni közlekedéssel?

Miniszter úr! Akar-e, képes-e megálljt állítani a magyar vasút esztelen és öncélú lerombolásának? Várom válaszát. (Taps a Fidesz és a KDNP soraiban.)




Felszólalások:  Előző  28  Következő    Ülésnap adatai