Bizottsági arcképcsarnok

Készült: 2024.04.28.01:44:07 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

81. ülésnap (2015.06.08.), 48. felszólalás
Felszólaló Lázár János (Fidesz)
Beosztás Miniszterelnökséget vezető miniszter
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka interpelláció szóban megválaszolva
Videó/Felszólalás ideje 4:21


Felszólalások:  Előző  48  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

LÁZÁR JÁNOS, a Miniszterelnökséget vezető miniszter: Igen tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Köszönöm szépen a kérdést, amelynek az apropóját talán adja az is, hogy a múlt kedden folytattunk az Európai Bizottság Regionális Fejlesztési Főigazgatóságával, főigazgató úrral egy megbeszélést, többek között ezt a kérdést is érintve, így van alkalmam arra, hogy az Országgyűlést részletesen tájékoztassam. De mielőtt ezt megteszem, szeretném egy dokumentumra felhívni a figyelmet, amely a jelenlegi magyar kormányzati álláspont első számú hivatkozása. Természetesen mi minden bizottsági döntést, ami a magyarországi elmúlt hétesztendős pályázati rendszer vizsgálatát illeti, és a következő hét év feladatainak a minőségét határozza meg, tudomásul veszünk és tiszteletben tartunk, de próbáljuk felhívni a Bizottság figyelmét arra, hogy érdemes lenne a Bizottság tekintélyét megtartani Magyarországon, mert jelen pillanatban annak lerombolása zajlik, elsősorban az európai bürokraták által.

Ez a paragrafus úgy szól, amit 2012. október 25-én fogadtak el, hogy amennyiben az Európai Bizottság támogat valakit, vagy példának okáért szerződést köt egy program elvégzésére, akkor nem ítélhető oda olyan részvételre jelentkezőnek vagy ajánlattevőnek ez a szerződés, aki az erre a szerződésre vonatkozó közbeszerzési eljárás során összeférhetetlennek minősül, illetve megtévesztő információt szolgáltat, vagy nem szolgáltat információt. A mi megítélésünk szerint az a helyzet állt elő, hogy az Európai Bizottság az elmúlt hét év és a jövő európai uniós fejlesztési politikájának magyarországi meghatározására igénybe kívánt venni egy magyar céget, erre pályázatot írtak ki az európai szabályok szerint, a feladat monitoring, illetve nyilvánvaló vizsgálat, a tanulságok levonása és új irányok meghatározása. Ez egy 5 millió eurós közbeszerzés, amely része egy 20 millió eurós nagyobb csomagnak. Erre a közbeszerzésre pályázott az Altus Zrt. Reméljük, hogy pályázott, nem tudjuk, hiszen az iratokba nem kaptunk betekintési jogot mindeddig, de erre szeretnék visszatérni.

Az történt ugyanis, hogy az Altus Zrt.-nek az eljárás során nyilatkoznia kellett a tekintetben, hogy elfogult-e a magyarországi ügyek vitelét illetően, összeférhetetlennek érzi-e magát vagy sem. Az Altus Zrt. vezetése, Gyurcsány Ferenc tulajdonossal a háta mögött úgy nyilatkozott, képes arra, hogy a Magyarországon folyó folyamatokat elfogulatlanul megítélje, nincs összeférhetetlenség. Úgy hiszem, hogy ez nonszensz. Gyurcsány Ferenc mint egy politikai párt vezetője, mint volt miniszterelnök nem hiszem, hogy képes elfogulatlanul megítélni a dolgokat Magyarországon, sem az elmúlt hét év történéseit, aminek alakítója és résztvevője volt, sem a következő hét év kilátásait.

Azt is szeretném elmondani, hogy az Altus Zrt.-nek mindösszesen négy munkatársa van, akik közül a miniszterelnök úr kedves felesége szülési szabadságon van, ha jól érzékelem, ketten pedig korábban a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség általunk kirúgott munkatársai voltak. Róluk sem tételezhető fel, hogy elfogulatlanok lennének, vagy ne állna fenn összeférhetetlenség. Ezért az a véleményem alakult ki a tárgyalás folyamán, hogy az Európai Bizottságnak elképesztően kínos és kellemetlen, hogy a kollégái nem figyeltek oda erre, illetve hogy az Európai Bizottságot a pályázó nyilvánvalóan megtévesztette.

Az 5 millió euróból 400 ezer euró lehívásra került, azt pedig mindannyian tudjuk a Demokratikus Koalíció pénzügyi beszámolójából, hogy az egyik legnagyobb támogatója az Altus Zrt.-ből jövedelmet szerző Gyurcsány Ferenc. Nagyon egyszerű: aki a DK-nak pénzt ad Gyurcsány Ferenc személyében, az az Altustól kapta a pénzét, az Altusnak pedig 5 millió eurót biztosít keretként, majd lehívott összegként az Európai Bizottság. Ez a német és a magyar jogszabályok szerint tiltott pártfinanszírozásnak minősül, emellett természetesen alkalmatlan a csoport a feladat elvégzésére, hiszen nem képes elfogulatlanul a helyzet megítélésére. A legjobban azt tenné a miniszterelnök úr, ha visszaadná ezt a megbízást. Ha a hazája iránt elkötelezett, akkor nem pártfinanszírozást próbál a baloldali haveroktól szerezni, hanem az ország érdekében visszaadja ezt a megbízást.

A másik megjegyzésem az, hogy az Európai Bizottságtól kértük az iratokba való betekintés jogát, hiszen az Európai Bizottság vizsgál Magyarországon minden összefüggést, minden hátteret, hogy ki döntött, kinek adott pénzt. Furcsának tartom, hogy ezt ebben a kérdésben elmulasztotta, ezért szeretnénk minden dokumentumba betekinteni. A transzparencia európai szükségessége ellenére az Európai Bizottság ezt egyelőre megtagadta. Úgy látszik, ott nem fontos a transzparencia olyan volumenben, mint Magyarországon. (Taps a kormánypártok soraiban. ‑ Zaj a függetlenek soraiban.)




Felszólalások:  Előző  48  Következő    Ülésnap adatai