Bizottsági arcképcsarnok

Készült: 2024.04.27.22:32:37 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

81. ülésnap (2015.06.08.), 343. felszólalás
Felszólaló Cseresnyés Péter (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 5:39


Felszólalások:  Előző  343  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

CSERESNYÉS PÉTER (Fidesz): Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Képviselőtársaim! A tisztességtelen piaci magatartás és a versenykorlátozás tilalmáról szóló 1996. évi LVII. törvény, valamint a Gazdasági Versenyhivatal eljárásaival összefüggő egyes törvényi rendelkezések módosításáról szóló T/4644. számú javaslat fekszik előttünk. A javaslathoz Z. Kárpát Dániel nyújtott be módosító indítványt, amelyet a Gazdasági bizottság elvetett, azt nem támogatta. A bizottság azonban benyújtott egy újabb módosító indítványt, amelyen a Törvényalkotási bizottság összegző módosító indítványában kisebb kodifikációs pontosítást hajtott végre, amint azt hallottuk. Engedjék meg, hogy most ennek a tartalmát ismertessem önökkel.

Az összegző javaslat 1. pontja nyelvtani pontosítást tartalmaz.

A 2. pont gyakorlatilag a beiktatandó rendelkezés pontosítása, amely egyértelművé teszi, hogy a rendelkezés révén az iratbetekintési jog sem közvetlen, sem közvetett korlátozása nem valósul meg. Sőt, az iratbetekintési jogukkal élni kívánóknak csak akkor kell a közigazgatási hatósági eljárás irataiban lévő személyes és védett adatok bizalmassá tételéért, valamint az ilyen módon kivonatolt iratokról szóló másolat készítéséért fizetendő költségtérítésről szóló 188/2009. számú kormányrendelet szerinti költségtérítést megfizetniük, ha a személyes és a védett adatok bizalmassá tételével kivonatolt iratról az iratbetekintési jogával élő személy részére másolat is készül.

Az összegző javaslat 3. pontja az élelmiszerláncról és hatósági felügyeletéről szóló 2008. évi XLVI. törvény kapcsán rendez hatásköri kérdéseket. Az élelmiszerlánc-törvény módosításáról szóló 2015. évi XLVI. törvény hatályon kívül helyezte a 10. § (2)-(4) bekezdéseit, amelyek előírták, hogy az élelmiszer-jelölés és az alkalmazott jelölési módszer, továbbá az élelmiszerek megjelenítése nem tévesztheti meg a végső fogyasztót a törvényben meghatározott tulajdonságok vonatkozásában. E két szakasz helyébe több EU-s irányelv lépett. Ez a rendelkezés írja elő azt is, hogy az élelmiszerjelölés és az alkalmazott jelölési módszer nem tulajdoníthat az élelmiszernek betegség megelőzésére, gyógyítására vagy kezelésére vonatkozó tulajdonságokat, illetve nem keltheti ezen tulajdonságok meglétének benyomását. A fenti rendelkezéseket reklámokra is alkalmazni kell az élelmiszerlánc-törvény alapján.

Megsértésük esetén a Gazdasági Versenyhivatal volt jogosult eljárni, ám az élelmiszerlánc-törvény 10. § (2)-(4) bekezdéseinek hatályon kívül helyezésével kialakult egy olyan exlex helyzet, hogy nem lehetett tudni, melyik hatóság fog eljárni azon vállalkozásokkal szemben, amelyek a fenti szabályokat 2015. május 5. előtt szegték meg. A módosító indítvány ezen pontja tisztázza, hogy ezekben az esetekben továbbra is a Gazdasági Versenyhivatal az illetékes.

Engedjék meg, hogy emlékeztessem önöket a javaslat benyújtása mögött húzódó főbb mozgatórugókra. A tisztességtelen piaci magatartás és a versenykorlátozás tilalmáról szóló 1996. évi LVII. törvény átfogó felülvizsgálatára és módosítására legutóbb 2013-ban került sor. A módosítások hatálybalépése óta eltelt idő során a Gazdasági Versenyhivatal működése, eljárásai során az új rendelkezések alkalmazása kapcsán szerzett tapasztalatok szükségessé teszik a tisztességtelen piaci magatartásról szóló törvény egyes rendelkezéseinek felülvizsgálatát és a hatályos eljárási rendelkezések módosítását. A módosítások célja elsődlegesen a versenyhivatali eljárásra vonatkozó szabályozás módosításával a versenyjogi követelmények hatékony és eredményes érvényesítésének elősegítése. Mindemellett a módosítások célja a Versenyhivatal által folytatott eljárások irataiba történő betekintés, illetve az adatok kezelésének, hozzáférhetősége szabályozásának pontosítása is. Ugyancsak cél a kis- és középvállalkozásokkal szemben alkalmazott jogkövetkezmények során annak figyelembevétele, hogy az állam vállalkozásokkal szembeni fellépésének a jogkövető magatartásra való nevelés is a célja, amellyel összhangban indokolt lehet az első jogsértés esetében figyelmeztetés alkalmazása, egyes súlyosabb jogsértések kivételével.

A módosítások a közbeszerzési eljárásokhoz kapcsolódóan elkövetett versenyjogi jogsértésekkel szembeni fellépés hatékonyabbá tételét is szolgálni kívánják. A fenti célokra tekintettel kérem, hogy támogassák az összegző módosító indítványt és a bizottsági jelentést. Köszönöm figyelmüket. (Taps a Fidesz soraiban.)




Felszólalások:  Előző  343  Következő    Ülésnap adatai