Bizottsági arcképcsarnok

Készült: 2024.04.28.06:55:55 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

81. ülésnap (2015.06.08.), 20. felszólalás
Felszólaló Dr. Rétvári Bence (KDNP)
Beosztás Emberi Erőforrások Minisztériumának államtitkára
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka napirend előttihez hozzászólás
Videó/Felszólalás ideje 4:55


Felszólalások:  Előző  20  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. RÉTVÁRI BENCE, az Emberi Erőforrások Minisztériumának államtitkára: Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Képviselő Asszony! Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Azt hiszem, elmondhatjuk, hogy mindnyájunknak elismeréssel kell adóznia saját tanárai iránt is és mindazok iránt a tanárok iránt, akik most még, az utolsó héten tanítják a fiatalokat, azt az 1 millió 200 ezer fiatal gyereket, akik iskolába járnak; egész éves áldozatuknak, egész éves munkájuknak a pedagógusnap egy szép megünneplése.

Fontos, hogy mindenképpen elismerés illesse a tanárokat az állam részéről, ez megnyilvánuljon erkölcsiekben, mint az elmúlt héten átadott díjakban, és megnyilvánuljon anyagiakban is, mint a parlament által elfogadott pedagógus-életpályában és az ehhez kapcsolódó fizetések, bérek megemelésében. Azért is fontos ez, hiszen azt szeretnénk, hogy ha 18 évesen valaki azon gondolkodik, hogy milyen pályát szeretne, és megvan benne a késztetés arra, hogy a pedagóguspályát válassza, hogy tanár legyen, akkor semmiféleképpen ne tántorítsa el attól az, hogy esetleg a fizetések olyan alacsonyak, hogy nem látja azt, hogy a családját, a gyermekeit el tudná tartani abból a fizetésből, amit pedagógusként kap.

Az lenne a jó, ha minél több jó képességű 18 éves fiatal választana pedagóguspályát, a most pedagóguspályán levő jó képességű tanárok, tanítók ott maradnának, megőriznék ezt, itt próbálnának előlépni, és látnák a perspektívát, látnák a lehetőséget a pedagóguspályában. Ezért vezettük be az életpályarendszert, amelyben államtitkárként még képviselő asszonynak nagyon fontos része volt. És sokan alkalmazzák is ezeket az előmeneteli lehetőségeket, hiszen 2015 januárjában 5195 pedagógus lépett át mesterpedagógus fokozatba, és ezzel, mondjuk, egy 15 éves szakmai gyakorlattal, egyetemi végzettséggel a fizetése 264 ezer forintról 364 ezer forintra emelkedhetett; vagy szintén idén január 1-jével 17 551 pedagógus került pedagógus II. fokozatba, ez, mondjuk, egy 12 éves gyakorlattal, főiskolai végzettséggel rendelkező tanárnál 232 ezer forintról egy 256 900 forintra való fizetésemelkedést jelent, amely már, úgy gondoljuk, alkalmas arra, hogy a pedagógusoknak ezt a kiemelt státusát biztosítsa.

A kormány, amikor az ágazati béremeléseket az elmúlt ciklus során elfogadtatta itt a parlamentben, akkor az elsők között, sőt azt mondhatom, hogy kompletten elsőként a pedagógusok életpályáját fogadta el az Országgyűlés, a pedagógusoknak kínálta ezt az átlagosan körülbelül 40 százalékos béremelést, amely egészen 2017-ig folyamatosan, 2013-tól 2017-ig minden évben béremelést jelent, és nyilván messze az infláció fölötti béremelést. Az első évben egy nagyon nagy löketet kapott a pedagógusfizetések bértömege, azóta is folyamatosan évről évre ez emelkedik, és 2017-ig így is marad, és jóval, nemcsak hogy megőrzi az értékét, de nagy számban emelkedik is a pedagógusok fizetése.

Mint ahogy arról ma már szót ejtettünk itt az Országgyűlésben, ez 2012-höz képest 2013-ban plusz 32,5 milliárd forintot jelentett, amit a költségvetésből a pedagógusok bérére fordított a magyar kormány, 2014-ben a 2013. évihez képest 120,9 milliárd forint, tehát 121 milliárd forint majdnem, és az idei esztendőben is a KLIK 38 milliárd forintos pluszforrást kaphatott. A következő évtől, következő tanévtől kezdve a pedagógusok egy része már nem a KLIK-ben, hanem a szakképzés rendszerében fogja folytatni a tevékenységét, de az ott maradók részére így is több tíz milliárdos nagyságrendű fizetés- és bértömeg-emelkedés várható a következő évben is, és ’17-ben is ez így fog folytatódni. Így, hogyha azt kalkuláljuk, hogy 2016 januárjában várhatóan mennyi lesz a pedagógusok előmeneteli rendszerében az újabb és újabb minősítést szerzettek száma, akkor pedagógus II. kategóriába lépőből körülbelül 11 ezer főt várhatunk, mesterpedagógusból 4079 környékén, kutatótanárként pedig 128-an fogják folytatni a tevékenységüket.

Azt mondhatjuk, hogy ilyesfajta ágazati béremelést, életpályát a korábbi kormányok nem kínáltak a pedagógusok számára, ilyesfajta képzési ösztönzést, mint például a Klebelsberg-ösztöndíj, korábban nem kínáltak. Persze először rendet kellett teremteni, vissza kellett vezetni az osztatlan képzést a tanárképzés során, hiszen az átalakított rendszer elég sok kuszasághoz vezetett; a Nemzeti alaptantervet át kellett tekinteni, és nyilván ezt még a következő ötévenkénti felülvizsgálati időszakban is meg fogjuk tenni.

Bízunk benne, hogy így egy magasabb presztízsű, magasabb elismertségű pedagógus-életpályát, pedagóguskart tudtunk létrehozni, és bízunk benne, hogy sok fiatal fogja a pedagóguspályát választani, sok pedagógus pedig a pályán fog maradni, éppen ezért jó kezekben lesz a következő nemzedék nevelése és oktatása egyaránt. Köszönöm szépen. (Taps a kormánypárti padsorokban.)

(14.00)




Felszólalások:  Előző  20  Következő    Ülésnap adatai