Bizottsági arcképcsarnok

Készült: 2024.05.16.22:51:45 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

188. ülésnap, 66. felszólalás
Felszólaló Dr. Fónagy János (Fidesz)
Felszólalás oka interpelláció szóban megválaszolva
Beosztás Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára
Bizottsági előadó  
Felszólalás ideje 3:12

Felszólalások:  <<  66  >>    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. FÓNAGY JÁNOS nemzeti fejlesztési minisztériumi államtitkár: Köszönöm, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselő Úr! A kormány a kérdésben elhangzottak megerősítésével valóban az egyik legfontosabb feladatának tekinti az infrastruktúra-fejlesztések sorában az M44-est, amelyet egyébként az Új Széchenyi-terv célkitűzései is prioritásként kezelnek.

A gyorsforgalmi és főúthálózat hosszú távú fejlesztési programjáról és nagytávú tervéről szóló kormányhatározatban is megjelenített beruházás azért is kiemelkedő jelentőségű, mert a gyorsforgalmi út megépítésével nemcsak az ország egyik legfontosabb főiránya válik biztonságosabbá és gyorsabbá, hanem alapvetően biztosítja Békés megye bekapcsolását az ország gazdasági vérkeringésébe, ezzel megállítja az elvándorlást, munkahelyeket teremt ennek a térségnek.

A Kecskemét és Békéscsaba között három ütemben megvalósuló gyorsforgalmi út kivitelezése a négy programciklusból álló program első ciklusában megkezdődik, és a harmadik ciklusában befejeződik. Az első ciklusban a kiemelten kezelt Kunszentmárton-Kondoros, a másodikban a Kondoros-Békéscsaba, a harmadikban pedig az M8-as autópálya-Kunszentmárton közötti szakasz megvalósítása kezdődhet meg. A Kunszentmártontól Kondorosig terjedő szakasz tehermentesíti a térség településeit, így lehetővé válik, hogy Budapest és az országhatár között a települések érintése nélkül mehessen a forgalom. Az építés indításának lehetséges időpontját elsősorban az Unió szigorú támogatási feltételei határozzák meg, a korábbi vizsgálatok és engedélyek ugyanis nem felelnek meg a közösségi támogatás igénybevételének; köztudott, hogy a kétezres évek közepén elsősorban PPP-konstrukcióban gondolták el ezt a fejlesztést. Ennek megfelelően el kellett és el kell készíteni a hiányzó megvalósíthatósági tanulmányt, és várhatóan a Natura 2000 miatt a környezetvédelmi engedélyekhez is hozzá kell nyúlni, frissíteni kell azokat.

Az előkészítési támogatási szerződés jóváhagyása megtörtént. A megvalósíthatósági tanulmány készítésére vonatkozó közbeszerzési eljárás sikeresen lezajlott, a szerződéskötés folyamatban van. Mindezekre figyelemmel az eljárás várhatóan 2013-ra befejeződik. A gazdaság teljesítőképességének függvényében végrehajtható gördülőprogram második ciklusában, 2016-ot követően a Kondoros-Békéscsaba, ezután a harmadik ciklusban a hiányzó Kecskemét-Kunszentmárton szakasz is elkészülhet. Az átfutási időkre figyelemmel 2014 elején kezdeni tudunk, és két-három éven belül az egészet be tudjuk fejezni.

Köszönöm a türelmüket. (Taps a kormánypártok soraiban.)

Felszólalások:  <<  66  >>    Ülésnap adatai