Bizottsági arcképcsarnok

Készült: 2024.05.20.22:50:19 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

95. ülésnap (2019.11.20.), 227. felszólalás
Felszólaló Dr. Keresztes László Lóránt (LMP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 5:49


Felszólalások:  Előző  227  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. KERESZTES LÁSZLÓ LÓRÁNT (LMP): Köszönöm a lehetőséget. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Annak örülök, hogy kezd kibontakozni valamiféle vita. Köszönöm Bányai képviselő úrnak a válaszát, nagyon örülök, hogy utánanézett ezeknek a számoknak. De nézzük akkor, hogy pontosan mit jelentenek azok az adatok, amiket mondott.Ugye, mondta, hogy 300 új busz beszerzése van folyamatban. Akkor ezt vessük össze azzal, hogy Magyarországon 8500 busz látja el a helyi és a helyközi közösségi közlekedést, ezek összátlagéletkora körülbelül 15 év. Tehát a szakemberek szerint is ennek a 75 százalékát kéne lecserélni; na, ezzel tessék összevetni azt a 300 új buszt, amelynek a beszerzése folyamatban van.

Az 1500 milliárdos vasútfejlesztési csomagot felsorolta nagyjából, hogy milyen fejlesztési elemeket fog ez jelenteni. Ebből leszűrhető, hogy konkrétan a leszakadó vidéki térségek helyzetén ez nem fog változtatni. Azt is pontosan tudjuk a szakemberek adataiból, hogy egészen borzalmas állapotban van a hazai vasúti infrastruktúra. Na most, ezzel szemben akkor talán egyetérthetünk, hogy rendkívül felelőtlen a kormány részéről, hogy ezermilliárd forintot a Budapest-Belgrád vasútvonal 166 kilométeres fejlesztésére költ el, ahol semmi érdemi szállítási és közlekedési igény nem jelenik meg. Ez jellemzi önmagában a kormány politikáját.

Még egy adatot mondok. Ha buszközlekedésről beszélünk, akkor szükség van az alapvető infrastruktúrára, például megfelelő közutakra. Magyarországon 17 ezer kilométernyi alsóbb rendű út van a „rossz” és „nem megfelelő” kategóriába sorolva. Ezek várják az azonnali felújítást. Ehhez képest a jövő évi költségvetésben mindössze 450 kilométer út felújítására van betervezve forrás a „Modern falvak” program keretében.

A hazai buszgyártás kapcsán körülbelül háromszor jelentette be 2010 óta, a kétharmados győzelem után a nemzeti buszgyártás újraindítását a kormány  hát, bárcsak megtörténne! Mi nagyon örülnénk, nagyon drukkolunk, hogy ez megvalósuljon. Ebből semmi nem lett. És ahogy néztem, a legnagyobb állami támogatás pont egy kínai buszgyártó-kapacitás megtervezését támogatja. Ennyit a kormány nemzeti elkötelezettségéről.

Semmit nem hallunk arról, hogy mit akar kezdeni a kormány az óriási munkaerőhiánnyal, ami a közlekedési szektort is érinti. Tudjuk azt, hogy a gyalázatos bérek és a nem kiszámítható életpálya miatt óriási az elvándorlás, nagyon nagy az elszívó hatása nyilván a nyugati szállítási-közlekedési piacnak. Nem tudnak mit kezdnek ezzel, vagy nem is akarnak talán mit kezdeni. Óriási bajban vannak a közlekedési cégek.

Nos, örülök, hogy államtitkár úr bekapcsolódik a vitába, bár most ez a megszólalása kifejezetten politikai volt, nettó politikai kormánypárti hozzászólás volt. A legutóbbi hozzászólására gondolok, államtitkár úr.

A főváros helyzete kapcsán Csárdi képviselő úr és több képviselőtársam nagyon fontos helyzetképet mutatott. Engedjék meg, hogy egy picit a vidék felé forduljak, és a vidéki nagyvárosok helyzetét húzzam alá, bár már fölmerült, hogy milyen helyzetben vannak ezek a városok. Tudjuk, hogy még a legnagyobb városok esetében sem lehetséges a közösségi közlekedés finanszírozásának megoldása pusztán önkormányzati forrásokból. Ha megnézzük akár Debrecen, Szeged, Pécs esetét, megnézzük, milyen állapotban vannak az ezekben a városokban működő járműparkok, az siralmas. Egészen leharcolt állapotú buszok vannak.

Azt gondolom, hogy ez teljesen egyértelműen a kormány felelőssége, hogy azokat a forrásokat, amelyekre az önkormányzatoknak szükségük van, hogy ezeket a rendkívül fontos közszolgáltatásokat megteremtsék, biztosítsák, meg kell adni ezeknek a településeknek.

(21.40)

Nagyon-nagyon régóta  én is nyolc évig voltam Pécsen önkormányzati képviselő  küzd a Megyei Jogú Városok Szövetsége is azért, hogy végre a kormány lássa ezt a problémát, és érdemi lépéseket tegyen annak érdekében, hogy az önkormányzatok el tudják látni ezeket az alapvető feladatokat. És itt is nem lehet elégszer ismételni, hogy nemcsak az ellenzéki, hanem a fideszes szavazók számára is biztosítani kell a közszolgáltatásokat.

Nagyon sokat hallottunk most a fővárosról, a főváros problémáiról. Varga képviselő úr konkrétan említette Miskolcot, én is egy kicsit most hazabeszélek Pécs helyzetéről. Ezt is példaként hozhatom, mert szerintem nagyon jó példa Pécs azon vidéki városok esetére nézve is, ahol szintén önkormányzati tulajdonú a közlekedési cég, illetve hasonló lehet a helyzet. Pécs Dunántúl legnagyobb városa, és tíz év fideszes kormányzás után most ellenzéki városvezetés került hatalomra. Olyan helyzettel szembesültek, hogy 20 milliárd fölötti adóssággal adta át a Fidesz a város kulcsát, mondhatjuk így. Hosszú évek óta virtuális költségvetése volt a városnak, és kizárólag állami mentőövekkel tudott felszínen maradni, és nyilván ilyen módon a jövő év végéig nagyon komoly visszafizetési kötelezettsége van a város önkormányzatának.

Ott is óriási problémák vannak a buszhálózattal, konkrétan lényegesen rosszabb, sokkal öregebb a buszparkja a városnak, mint négy évvel ezelőtt, amikor a Fidesz elkezdte a városi buszpark modernizálását. Mindenki, a fideszes polgármester is mondta, hogy igen, egyetért mindenkivel, ez egy nagyon komoly kihívás, és a kormánynak kell valamiféle világos választ adni, hogy hogyan tudják ezek a városok megoldani.

Most ismét kérdezem államtitkár urat, mert az imént feltett kérdésemre nem válaszolt, hogy ez lennee az. Ezek a lépések, amelyeket most látunk, ez lennee az a nagy megoldás, amire Palkovics miniszter úr, az ön főnöke feladatot kapott, hogy oldja meg az önkormányzati helyi közösségi közlekedés finanszírozásának a rendszerét? Azt gondolom, hogy teljesen elfogadhatatlan, amerre most megy kormány, és valóban húzzuk alá, hogy itt nemcsak a fővárost kívánják megbüntetni ezzel, hanem a legnagyobb vidéki városokat is, ahol eddig több helyen is fideszes városvezetés volt, bizonyíthattak volna, de most az ellenzéki többségű városoknak biztos, hogy nem lesz lehetősége ezeket a feladatokat megoldani. Tehát ez világosan a kormány felelőssége, és egészen elfogadhatatlan, hogy magára akarja hagyni ezeket a településeket a kormány, és ilyen módon egy önkormányzati választás után bosszút kíván állni ezeken a településeken. Nem az ellenzéki vagy független polgármestereket fogják megbüntetni, hanem az ezekben a vidéki városokban élőket. Köszönöm. (Taps az ellenzéki pártok padsoraiban.)




Felszólalások:  Előző  227  Következő    Ülésnap adatai