Bizottsági arcképcsarnok

Készült: 2024.05.15.03:58:52 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

164. ülésnap (2012.02.20.), 60. felszólalás
Felszólaló Németh Lászlóné
Beosztás nemzeti fejlesztési miniszter
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka interpelláció szóban megválaszolva
Videó/Felszólalás ideje 4:15


Felszólalások:  Előző  60  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

NÉMETH LÁSZLÓNÉ nemzeti fejlesztési miniszter: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselő Úr! A Malév elmúlt tíz évének sorsát a Fejlesztési Minisztérium által 2011 decemberében kiadott és a képviselő úrnak is megküldött Fehér könyv tartalmazza. (Dr. Gaudi-Nagy Tamás közbeszólása.) Ebből most csak néhány fontos elemet szeretnék kiemelni. 2007-ben a Gyurcsány-kormány privatizálta a Malévet, és eladta a Borisz Abramovics tulajdonában lévő Air Bridge Zrt.-nek. (Dr. Gaudi-Nagy Tamás: Szégyen!) A privatizációt követően a társaság eredményei jelentősen leromlottak.

(14.50)

Amíg 2005-ben 1,27 milliárd forint veszteséggel zárt a cég, addig a privatizációt követően 2008-ra ez már 14,5 milliárdra növekedett. 2010-ben a Bajnai-kormány visszaállamosította a Malévet, ettől a lépéstől azonban, az a helyzet, a kötelezettségeinek a teljesítésére a cég árbevétele nem volt elegendő, nem változott. (Dr. Gaudi-Nagy Tamás: Mert ellopták a pénzt! - Derültség a Jobbik soraiból.) A 25 milliárd tőkeemelés, amelynek egy részét készpénzben biztosította, jelentős hányada adótartozás kiegyenlítésére fordítódott. Ez a gyakorlatban azt is jelentette, hogy ettől fogva folyamatos költségvetési támogatásban kellett a Malévet, a céget részesíteni.

2010 decemberében a Wizz Air feljelentette a Malévet az Európai Bizottságnál. Ennek következtében megindult egy versenyjogi vizsgálat, amely a 2007 és 2010 között juttatott állami támogatásokkal volt kapcsolatos. A feljelentés 2012. január 9-én az Európai Bizottság elmarasztaló határozatával zárult le. Ez végleg megpecsételte a légitársaság sorsát. Ettől az időponttól kezdve további állami támogatás a társaság számára nem volt biztosítható. Az elmarasztaló határozat egyébként egyben arról is rendelkezik, hogy az Európai Bizottság fokozott figyelemmel fogja nyomon követni egy esetlegesen létrehozandó új légitársaság megalakulásának körülményeit, feltételeit és működési modelljét.

Amennyiben figyelembe vesszük, hogy hivatalba lépésem dátuma 2011. december 23-a, nem tűnik számomra túl méltányosnak, hogy mindezen eseményekért, a Malév leállásáért engem kérjenek számon. (Közbeszólás az MSZP soraiból: Aki hivatalban van!) Az adott helyzetben két feladat állt, illetve áll még a továbbiakban is előttem. Az első az volt, hogy a leállás következtében egy olyan intézkedéscsomagot szervezzünk meg és bonyolítsunk le, amely az ország és az utasok számára az ebben a helyzetben lehetséges legkevesebb hátránnyal járjon.

A másik egy olyan új és budapesti központú légitársaság létrehozásának érdekében a tőkeerős befektető megtalálása, felkutatása, ahol szem előtt tudjuk tartani az Európai Bizottság által támasztott követelményeket. Egy olyan partner felkutatása és megtalálása, amely partner lehet egy kizárólag üzleti alapon működő, fenntartható szolgáltatási kínálattal rendelkező és egyben a nemzeti érdekeket szem előtt tartó modellel rendelkező társaság működtetésében, létrehozásában.

Kérem a képviselő urat, fogadja el a válaszomat. (Taps a kormánypárti padsorokban.)




Felszólalások:  Előző  60  Következő    Ülésnap adatai