Bizottsági arcképcsarnok

Készült: 2024.05.14.05:08:21 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

174. ülésnap (2004.10.13.), 184. felszólalás
Felszólaló Dr. Tóth József (MSZP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka Expozé
Videó/Felszólalás ideje 5:27


Felszólalások:  Előző  184  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. TÓTH JÓZSEF (MSZP), a napirendi pont előadója: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Tisztelt Államtitkár Úr! A benyújtott és tárgysorozatba vett törvénymódosítás az árak megállapításáról szóló 1990. évi LXXXVII. törvényt javasolja módosítani. A javaslat a települési önkormányzatok számára biztosítja a személytaxi-szolgáltatás díjszabásának rögzített árként való meghatározását.

A hazánk európai uniós csatlakozásához vezető folyamat során talán a közúti közlekedés volt az egyik alágazat, amelyet szabályozó jogi kereteket nagymértékben kellett módosítani. Ha ezen belül van olyan kérdéskör, amelynek megnyugtató jogi szabályozása a rendszerváltozás óta húzódik, akkor ezek egyike a személytaxi-szolgáltatás. Ez különösen Budapesten okoz feszültséget. A mindennapi ember számára is nyilvánvaló, hogy a taxi nemcsak az itt élők közlekedésében fontos, hanem a hozzánk látogatóknak sokszor a legfontosabb közlekedési eszköze. Nem mindegy tehát, hogy a hazai turizmus fellendítése során megbízható taxiszolgáltatással állunk-e a vendégeink rendelkezésére, vagy tudomásul vesszük, hogy a legkülönbözőbb külföldi fórumokon bizalmatlanságot keltve, óvatosságra intik a hozzánk látogatókat.

Tapasztalataim és a szakma véleménye is azt tükrözi, hogy ma négy fő kérdés köré csoportosulnak az indulatok: egyrészt az ár, másrészt a droszt, harmadrészt a taxik száma, mennyisége, negyedrészt pedig az ellenőrzés köre. Nézzük sorban! Egyrészt a taxiállomások számát ma már szabályozhatják a leginkább érintett települési önkormányzatok, másrészt a piacon működtetett taxigépkocsik számának meghatározása indokolt, hiszen a taxisok szerint is sok a taxi, Budapesten például másfélszer annyi, mint Bécsben. Ebben a témában is meg kell majd találni az elfogadható jogi megoldást.

Az előterjesztés két ügyben és kérdéskörben tesz módosító javaslatot. Egyrészt az ár tekintetében ma a jogszabály a legmagasabb hatósági ár meghatározását teszi lehetővé. Tapasztalatok szerint ez ma már kevés. Az utasok számára gyakran követhetetlen a díjmegállapítás. Különböző taxivállalkozások árképzése és az általuk érvényesített ár nehezen ellenőrizhető. A szolgáltatók ma nem a nyújtott szolgáltatás minőségével, hanem a gyakran gazdaságilag indokolhatatlanul alacsony árral próbálnak versenyelőnyhöz jutni.

A fix ár bevezetésével az utasok számára és az árhatóság számára is követhető és kiszámítható az érvényesített díj. Fogyasztóvédelmi szempontból számtalan előnnyel jár, és kiszűri a megtévesztés lehetőségét is. A kisvállalkozók számára biztosítja az önköltségen felüli biztonságos vállalkozáshoz szükséges bevételeket. A fix árképzés és feltételei önkormányzati rendeleti szabályozása megfelel az Európai Unió tagországai gyakorlatának, s ezáltal könnyebben megoldható az árképzés elemeinek változása miatti díjmódosítás.

Másodrészt ahhoz, hogy a taxiszolgáltatások európai színvonalúak legyenek, az intézkedések valóban a várt eredményt hozzák, az ellenőrzés terén is meg kell tenni a szükséges lépéseket. A jelenleg hatályos szabályozás a jogsértőkkel szemben nem tesz lehetővé kellően határozott fellépést. Módosítással a szankciórendszer kiegészülne a fogyasztóvédelmi bírság kiszabása kezdeményezésének lehetőségével. A javaslatban ezzel fogyasztóvédelmi bírság kiszabása is kezdeményezhetővé válik.

Tisztelt Ház! Az új törvényjavaslatban a települési önkormányzatok lehetőséget kapnak a szolgáltatás rögzített árának meghatározására. A rögzített ár bevezetése az utasok számára lehetővé teszi, hogy kiszámítható, átlátható, követhető és ellenőrizhető legyen az érvényesített díj, telefonon rendelve vagy droszton beszállva ugyanazért az árért fuvarozzák őket. A taxisokról kialakult általános rossz vélemény is javulhat, és az utasok bizalmának elnyerésével az utasok száma is emelkedhet. A taxivállalkozók számára biztosítja a szolgáltatás biztonságos működtetéséhez szükséges bevételeket, s az utasokért folytatott versenyben nem az árak, hanem a nyújtott szolgáltatás minősége fog dönteni. Ezzel lépést teszünk a taxiszolgáltatás rendezésének folyamatában, ugyanakkor még számos megoldandó feladat marad, mint például a szolgáltatásban részt vevő gépkocsik számának a meghatározása.

Meggyőződésem, hogy ezek átfogó rendezésére csak a tisztelt Ház képes, mégpedig a személyszállításról szóló átfogó törvény megalkotásával, amelyben a taxiszolgáltatás feladatait a települési önkormányzatokhoz kell majd telepíteni. Köszönöm, hogy meghallgattak.




Felszólalások:  Előző  184  Következő    Ülésnap adatai