Bizottsági arcképcsarnok

Készült: 2024.05.13.22:43:57 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

221. ülésnap (2021.11.09.), 62. felszólalás
Felszólaló Dr. Lukács László György (Jobbik)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka vezérszónoki felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 6:18


Felszólalások:  Előző  62  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. LUKÁCS LÁSZLÓ GYÖRGY, a Jobbik képviselőcsoportja részéről: Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Miniszter Úr! Képviselőtársaim! Vitán felül áll, hogy a fegyveres védelmi rendszernek a szabályozása összhangban áll azzal a kényszerhelyzettel, amit a biztonsági változások indukáltak az elmúlt időszakban, így különösen a szakértői elemzések is azt emelték ki, hogy szükség van a módosítására. Valamint az azonnali reakciókra korlátozódó jogalkotás az ukrán válság során bemutatta, hogy szintén sokkal nagyobb koncepcióban kell gondolkozni arról a védelmi szabályozásról, amely az elmúlt időszakban a miénk volt, és ami 1989 óta kísért minket, és részben az Alaptörvényben vagy korábban alkotmányban szabályozva volt. De a migrációs kihívás, a terrorizmus kihívásai mind-mind azt támasztották alá, különösen az elmúlt időszaknak a gyorsan változó biztonsági környezete, hogy így szükség van, illetve a kormány úgy ítélte meg, hogy szükség lett az Alaptörvény kilencedik módosítására.

Azzal, hogy a módosításon a kormány átment, és ezt megtette  ugye, aki á-t mond, bé-t is kell hogy mondjon , a következő aktusoknak is meg kell történnie. Így, ahogy végigmentünk a rendkívüli jogrendnek a megváltoztatásán és az egyszerűsítésén, amely kapcsán egyébként izgalmas volt olvasni a korábbi, erről szóló szakmai vitákat, amelyek 2018-19-ben kezdődtek, és a ’20. év végére, úgymond kristályosodtak ki a jogalkotásban, szóval, ezeknek a szükségleteként lépett fel, hogy itt tartunk a mai törvénymódosításnál.

Amikor az ember ezt a törvényjavaslatot olvassa, akkor az a, b, illetve c lépések, tehát a szükséges lépések között számbaveszi, hogy mi az, ami hiányzik még, és én inkább erre koncentráltam, és ebben adnék egy kitekintést, hogy minek kellene még majd most következni a jogalkotás terén. Mert világos, hogy szükséges ebben a rendszerben  ha már a rendkívüli jogrendet, a honvédségnek a jogállását és a honvédségről szóló törvényt módosítottuk  a köztársasági elnök jogállásának a módosítása, illetve az ő jogköreinek valamilyen módon az újraértelmezése. Szerintem ez az egyik olyan, ami az ő szerepére vonatkozóan szabályozási igénnyel fellép.

Várhatóan a rendőrségnek, illetve a nemzetbiztonsági szolgálatoknak is kell majd ezzel kapcsolatosan a részletes újraszabályozását vagy a mostanihoz hasonló szabályozásnak az elindítását eszközölnünk. De szükség lesz a katonai műveletekben való részvételről szóló döntéseknek a felülvizsgálatára és módosítására, de ugyanígy például a határőrizet, a határvédelem vagy a terrorelhárítás területén is mind-mind következő lépésekre lesz szükség.

Amikor erről beszélünk, és itt talán az egyik legfontosabb, hogy ezekhez mind hozzá kell nyúlni, és valamilyen szinten novelláris vagy teljes törvényi módosítást kell végrehajtanunk, akkor azt kell hogy mondjam, hogy talán helye van az ellenzék vagy az általam is korábban elmondott kifogásnak, miszerint nem biztos, hogy ezt egy parlamenti ciklus végén kell megindítani, egy következő parlamenti ciklusra átnyúló hatálybalépéssel. Talán ennek van is létalapja, hiszen látjuk: önmagában nemcsak a rendkívüli jogrend, majd a honvédség, hanem nagyon sok olyan, az Alaptörvényben megemlített nagyon fontos intézménynek a módosítását kell végrehajtani 2023. nyár közepéig, amely nagyon nagy fokú törvényhozást igényel, és amely szerintem most, hogy itt a ciklusváltás környékén vagyunk, nem biztos, hogy teljesíthető a parlament által, tekintettel az idő rövidségére; pláne úgy, hogy ebben nagyon sokszor azért illik, illetve kell a szakmai konszenzust keresni, a tudományos konszenzust is, még akkor is, ha számomra meglepő volt, hogy a honvédelemben és ezen a téren a biztonságpolitikában azért másabb a tudományos műhelyeknek vagy a tudományos életnek a reakciója egy-egy kérdésre.

Én egészségüggyel foglalkoztam, és még most is az egészségügyet tartom magamhoz a legközelebb állónak, ott, ha felmerül egy kormányzati javaslat, akár rendeleti szinten is, gyakorlatilag a szakértők tucatja két nap múlva különböző szcenáriókat vázol föl, és tanulmányok százai generálódnak, és mindenkinek megvan a közjogi gondolkodásban és a szakpolitika terén is a meghatározott véleménye. Sokkal nehezebb ezeket a honvédelemből összegyűjteni, lényegesen zártabb a kör, vagy azok a tudományos műhelyek, amelyek ezekről értekeznek, vagy véleményvezérek, akik megszólalhatnak, valószínű, mondjuk úgy, hogy a honvédelemnek és ennek az ágazatnak a természetéből adódóan kevésbé érzik úgy, hogy azonnal meg kell osztani a véleményüket, és esetleg valamilyen állásponttal, akár szembehelyezkedve a hivatalos vezetéssel, véleményt formáljanak.

(14.40)

Tehát amire utalni akartam nagyon óvatosan, az, hogy nagyon nehéz megítélni azt, hogy a szakma vagy a biztonságpolitikában dolgozók miként ítélik meg azt a gyökeres változást, ami az elmúlt időszakban következett, tekintettel arra, hogy inkább a szakma által indukált és a kormány által magáévá tett változás igénye ment végig, és most a recenziók viszonylag kevés helyről olvashatóak el.

Egy biztos, és szerintem ez álljon itt  nem akarom szaporítani a szavakat, hiszen a fideszes képviselőtársam elmondta a lényegét és a jogalkotási megoldását, hogy miként készült a tárca ennek a törvénynek a módosítására , annak mindenképpen itt kell állnia, hogy milyen további lépései lesznek a parlamentnek. Még hogyha szűkkörűen is veszünk részt a vitán, és kevés képviselőtársunk hallja ezt, de tudniuk kell, hogy az elkövetkezendő időszakban  amennyiben a kormány és az érintett tárcák ezt akarják és meg tudják valósítani  számtalan módosításban kell még részt vennünk úgy is, hogy a köztársasági elnöknek vagy akár a további rendvédelmi szerveknek, vagy más, az információbiztonságban dolgozó szervek vonatkozó ágazati szabályait módosítani kell.

Nagy fába vágta a fejszéjét a kormány. Talán ezt a fát nem is lehet teljes egészében most szépre kifaragni, érdemes lett volna esetleg egy következő ciklusra várni, vagy a ciklusban lényegesen hamarabb megindítani az ez irányú változásokat. Én ezt a kritikai észrevételt próbáltam a vitában előrebocsátani. Köszönöm szépen. (Taps az ellenzéki pártok padsoraiban.)




Felszólalások:  Előző  62  Következő    Ülésnap adatai