Készült: 2024.05.16.11:21:47 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

187. ülésnap (2016.11.14.), 208. felszólalás
Felszólaló Magyar Zoltán (Jobbik)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka napirend utáni felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 5:10


Felszólalások:  Előző  208  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

MAGYAR ZOLTÁN (Jobbik): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Képviselőtársaim! Az országos közutakon ’79 óta végeznek rendszeres, jogszabályban rögzített módon állapotvizsgálatot. A ’91-től végzett gépi állapotfelmérés a teljes országos közúthálózatra kiterjed, és három fő szempont, a felületépség, a teherbírás és az egyenetlenség szempontjai szerint minősíti az utakat. Itt az 1-es a legjobb, az 5‑ös pedig a legrosszabb minőséget jelenti. A felületépség felmérése minden év tavaszán a téli leromlások után következik be.

Azért kértem napirend után szót ebben az ügyben, mivel itt képviselőtársaim, főleg, akik az ország más részéről érkeztek, hajlamosak Győr-Moson-Sopron megyére mint valami paradicsomra gondolni vagy utalni, és szeretném ez ügyben felhívni a figyelmet, hogy sok tekintetben ugyan igazuk van, de sajnos az úthálózat nem idetartozik, és Heves megye után az ország legrosszabb úthálózatával rendelkezik településem. Heves megyében 68 százalék az előbb említett paraméterek alapján, ami kifejezetten rossz minőségű útnak számít, Győr-Moson-Sopron megyében is 60 százalék feletti ez az arány. Itt a felületépség és az egyenetlenség szempontjait, ha kiemelem, akkor pedig a legrosszabb minősítést kapta. Itt el kell mondanom, hogy természetesen az autópályákat levonva készítettem ezt a statisztikát, hiszen az autópályák a megyém szempontjából ebben a tekintetben nem igazán számítanak, mindjárt el is mondom, hogy miért. Rábaköz egyébként ‑ ami Győr-Moson-Sopron megye mostohagyermeke ‑, még rosszabb adatokkal rendelkezik, ha azt külön kiemelem.

Miért is kértem ezért szót? Miért is gondoltam úgy, hogy erről itt, a Parlament falai között is hallani kell önöknek? Sajnos, a jövő évi költségvetést már elfogadták az én módosító indítványon nélkül, sajnos a kormánypárti többség ezt leszavazta, ilyen formában Győr-Moson-Sopron megye útjaira többletforrás a jövő évben, úgy tűnik, hogy nem áll majd a rendelkezésünkre, de igyekszem már most felhívni a figyelmet a problémára, hogy jövőre nagyobb körültekintéssel nézzenek körül a módosító indítványok között, és könyörgöm, legalább a Győr-Moson-Sopron megyei kormánypárti képviselők szavazhatnának a saját választókerületük érdekében ezen módosítások mellett.

Miért is katasztrofális ez a helyzet? A kisvállalkozások és multik összehasonlításában el kell mondani, hogy ugyan megyémben a multinacionális tőke jelenléte számos pozitív hatással bír, azért a komoly áruforgalom jelentősen növeli, gyorsítja az utak állapotának amortizációját, és ez legkevésbé ezen multinacionális vállalatokat zavarja, hiszen ők leginkább az autópályán, gyorsforgalmi úton keresztül megkapják azt, ami számunkra szükséges a fuvarozással kapcsolatban, illetve a vasutat is használják. A kisvállalkozások tekintetében viszont pont ellenkező a helyzet: akik a legnagyobb szerepet tudnák vállalni abban, hogy a falvaink, településeink ne néptelenedjenek el, számukra ez az úthálózat komoly terheket jelent.

(15.00)

Meg kell említenem az egészségügyi és szociális szolgáltatásokhoz való hozzáférés lehetőségét, minőségét ‑ ezt is nagyban rontja az úthálózat ‑, a gépkocsik fenntartásának költségét is. Amelyikünk autóval rendelkezik, jól tudja, hogy a fenntartási költség egy jelentős része pont az olyan hibákból, műszaki meghibásodásokból fakad, amelynek az oka a rossz minőségű úthálózat. A balesetveszélyről is szót kell ejteni, hiszen egy ilyen rossz minőségű útfelületen sokkal kisebb az esélye annak, hogy az ember megfelelő féktávolságon belül meg tudjon állni. A tömegközlekedés siralmas állapota is összefügg ezzel. A gyorsabb útfelület-amortizációhoz is hozzájárul, ha a hibák nincsenek időben kezelve. De említhetném a turizmus és a mezőgazdaság problémáit, ezek is mind-mind összefüggnek ezzel a problémakörrel.

A Jobbik egyébként egy figyelemfelhívó kampányba kezd ezzel a felszólalással Győr-Moson-Sopron megyében, amelyben igyekszünk erre a problémára felhívni a figyelmet. Nyilván ez a legfontosabb első körben. Ahogy már említettem, a jövő évi költségvetés kapcsán is szeretnénk már érzékelhető módon bezsarolni a kormányt ebbe a helyzetbe, hiszen ha megfelelő módon kellő impulzusokat kap, akár kormánypárti képviselőtársam segítségével is, akkor minden bizonnyal nagyobb számban fognak majd ezen módosítók mellett szavazni.

Egyébként megyei képviselőtársaim Lipovits Máté frakcióvezető vezetésével már elindították ezt a kampányt. Remélem, hogy minél több Győr-Moson-Sopron megyei polgár is mellé áll, mert tényleg csak a nyomásgyakorlás lehet az egyetlen eszköz, ami arra bírhatja talán a döntéshozókat, hogy ezt az állapotot orvosolják némi többlet költségvetési forrás átcsoportosításával. Nagyon szeretnénk, ha egy vidé­ken született, ott élő és ott boldogulni kívánó állampol­gár nem lenne hátrányos helyzetben azért, mert az út­hálózat a városiakhoz képest ennyivel rosszabb állapotban van. Köszönöm a lehetőséget, elnök úr. (Taps a Jobbik padsoraiból.)




Felszólalások:  Előző  208  Következő    Ülésnap adatai