Készült: 2024.04.28.23:01:32 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

110. ülésnap (2020.03.09.), 312. felszólalás
Felszólaló Ander Balázs (Jobbik)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka napirend utáni felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 5:15


Felszólalások:  Előző  312  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ANDER BALÁZS (Jobbik): Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselőtársaim! Nos, ez egy olyan téma lesz, amely kapcsán világosan kiderülhet az, hogy az a zöldfordulat, amelyet a kormány most hirdet, az valóban egy eszmeileg és valójában megalapozott paradigmaváltást jelente, vagy pedig nem másról szól a történet, csupáncsak arról, hogy egy zöldre mázolt álcahálót borítanak a tevékenységükre. Magyarországot, hazánkat a földrajzi helyzete a közlekedési korridorok csomópontjává tenné, tehetné, hiszen gondoljunk csak a vasúthálózatunkra, a transzeurópai vasúti áruszállítási hálózatba illeszkedően körülbelül 3 ezer kilométernyi szakaszról beszélhetünk csak itt, Magyarországon is. Szóval, északról délre, keletről nyugatra keresztül-kasul szelnek minket ezek a nagyon fontos európai folyosók. Nyilvánvaló módon közlekedés nélkül nem működne semmi, óriási GDP-teremtő képességgel rendelkezik maga az ágazat, hiszen uniós átlagban olyan 10 százalékról beszélhetünk. Viszont azt is látni kell, hogy ennek megvan a maga nem szándékolt, úgynevezett negatív externális hatása is.

(19.50)

A kérdés csupán az, hogy ezt mennyire tudjuk csökkenteni. Véleményünk szerint egy megfelelő közlekedéspolitikával tíz- és százmilliárdokat lehetne megspórolni a magyar emberek számára. Vannak bizonyos európai uniós elvárások, amelyek azt célozzák, hogy a környezetbarát és energiakímélő szállítási módozatok felé próbáljuk átterelni a szállítmányozást, közlekedési viszonyainkat. A 2011-ben kiadott európai uniós közlekedéspolitikai fehér könyv ki is mond bizonyos célszámokat, amelyek alapján, mondjuk, 2030-ig a közúti áruszállítás 30 százalékát át kellene terelni vasútra, 2050-ig pedig még merészebb célt tűztek ki maguk elé, itt egészen fantasztikus számot céloztak meg, 50 százaléka kellene hogy átmenjen a kötöttpályás közlekedésre a közútról. A Jobbik számára, amely párt számára az emberi, a természeti és az épített környezet védelme, megóvása egy alapvető fontosságú dolog, az, hogy ezeket át tudjuk adni az utódok, a következő generációk számára, azt mondatja velünk, hogy ennek a területnek sokkal nagyobb figyelmet kellene szentelni, adott esetben majd a költségvetés tárgyalása során is.

Nézzük! Azt látjuk, hogy Magyarországon az 50 milliárd árutonna-kilométernyi forgalom körülbelül 20 százaléka bonyolódik a vasúton. Ezt meg lehetne növelni, és az a helyzet, hogy mondjuk, a Levegő Munkacsoport tanulmánya által alátámasztva is azt lehet mondani, hogy százmilliárdokat lehetne megspórolni, hiszen a tanulmány szerint az Európai Unión belül mintegy 140 milliárd euróra tehető az a negatív externália, ami a balesetekben, a környezetszennyezésben és az infrastruktúra leromlásában következik be az egyenlőtlen vasúti, illetve közúti áruszállítási módozatok miatt.

Ha el tudná érni a magyar kormányzat, és egyébként jelzem azt, hogy évről évre mi a költségvetésben ezt javasoljuk az önök számára, tisztelt kormánypárti képviselőtársaim, hogy jobban figyeljenek oda az intermodális, multimodális szállítmányozási lehetőségekre Magyarországon is, akkor csak hazai vonatkozásban körülbelül 3 milliárd eurót lehetne megspórolni ezekből a negatív externáliákból. 3 milliárd euró ezermilliárd forintot jelent! Ennek egyébként 40 százalékáért a rajtunk keresztül dübörgő balkáni  keletről nyugatra, nyugatról keletre tartó  nehézgépjármű-forgalom a felelős. 40 százalék, tehát több száz milliárd forintról beszélünk. Ha ezeket a nehézgépjárműveket megfelelő közlekedéspolitikával a vasútra lehetne terelni…  2012 egy gyászos év ebben a tekintetben, hiszen ekkor szűnt meg az úgynevezett RoLa, amely kamionokat szállított vasúti szerelvényekre pakolva keresztül Magyarországon, tehermentesítve ezzel azokat a közutakat, amelyek tehermentesítése bizony forgalombiztonsági szempontból is rettentő fontos lenne. Gondoljunk arra a 16 ezer balesetre és mintegy 600 halálos áldozatra, amely éves szinten tételeződik!

De hogy egy kicsit önző is legyek, azt tudom mondani, hogy Dél-Dunántúl déli részének szempontjából  gondoljunk csak a 6-os útra, amit széttaposnak a román, a horvát és a ki tudja, honnét érkező kamionok  nagyon fontos lenne ennek a kérdésnek a szem előtt tartása, hiszen hovatovább, mondjuk, a Barcs és a Pécs közötti szakasz rettenetesen nehezen járható azoknak az embereknek a számára, akiknek bizony ott dolguk van. Kérem kormánypárti képviselőtársaimat, figyeljenek oda ezekre a dolgokra, és hallgassák meg majd a Jobbik javaslatait. Köszönöm. (Taps a Jobbik padsoraiban.)




Felszólalások:  Előző  312  Következő    Ülésnap adatai