Készült: 2024.05.14.01:54:20 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

241. ülésnap (2012.11.26.), 221. felszólalás
Felszólaló Szilágyi Péter (LMP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 3:25


Felszólalások:  Előző  221  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

SZILÁGYI PÉTER (LMP): Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Az LMP úgy gondolja, hogy az önkormányzatok vagyonának elvétele radikálisan korlátozza a települések mozgásterét: saját tulajdon és vagyon nélkül nem lehet helyben demokráciát működtetni, radikálisan szűkül a mozgástér.

Egyébként nem érdemes logikát keresni a különböző intézményrendszerek államosításában. Hogyan történik mindez? Például elragadják-e a fenntartással együtt a működtetést is vagy nem? Mint ahogy az sem egyértelmű, hogy pontosan mit és miért államosítanak. A szociális szakosított intézményrendszernél - a korábbi megyei intézményekkel ellentétben - most a településektől nem veszik el az idősotthonaikat és a hajléktalanellátást, de a zárószavazás előtti módosító javaslat szerint most néhány fővárosi fenntartású gyermekotthont is kivesznek találomra az államosítandók köréből. Talán célba ért egy-egy fideszes erős ember, saját polgármesterük lobbija, ezt mi nem tudhatjuk.

Másodszor: ezzel összefüggésben elfogadhatatlannak tartjuk, hogy ha az állam se szó, se beszéd elragadja a helyi önkormányzatok vagyonelemeit, intézményeit, akkor a jövőben sem a helyi lakosoknak, sem az ellátottaknak, sem pedig hozzátartozóiknak nem lesz beleszólásuk és rálátásuk arra, hogy mi történik az adott intézményekben. A kormány a demokratikus kontroll lehetőségét csavarja ki a lakosok és az ellátottak kezéből.

Harmadszor: a korábbi megyei fenntartású szociális intézmények államosításának tapasztalatai alapján mondtuk, hogy az államosítást komoly forráselvonás is kíséri. Ki adja oda az intézményeknek az eddigi, normatíván felüli önkormányzati kiegészítéseket? Senki. Az intézmények a korábbi forráselvonások miatt már eddig is a működőképességük szélére sodródtak, az újabb elvonás még komolyabb következményekkel, a szolgáltatási színvonal csökkenésével, a szolgáltatások megszűnésével és dolgozók elbocsátásával is járhat. A forrásokon túl az újonnan felálló mamutbürokráciától is függhet.

A zárószavazás előtti módosító egyik pontja e tekintetben a kormány szervezetátalakítási szabadságát akarja fokozni. Jogos a kormány félelme, hiszen nyilván próbálják elkerülni a korábbi megyei intézményfenntartó központok elfuserált működési hibáit, a lelassult, körülményessé váló ügyintézést, az ebből adódó további nehézségeket.

Az LMP a törvény gyermekvédelemmel kapcsolatos alapelveit üdvözölte, ugyanakkor a szakmai konzultáció elmaradását hiányoltuk. Most is azt látjuk, hogy teljesen jogos a kritika a részünkről a szélesebb szakmai konzultáció hiányának számonkérése kapcsán. A törvény alapelve, hogy azok a 12 év alatti gyermekek, akiket ideiglenesen vagy tartósan a saját családjuktól valamilyen oknál fogva elszakítottak vagy kiemeltek, befogadó szülőkhöz kerüljenek, és ne intézményi ellátásban részesüljenek. Ennek az alapelvnek a teljesüléséhez szükség van arra, hogy a nevelőszülők munkáját elismerjék. Ennek egyik formája, hogy azáltal csökkentsük a nevelőszülők és így az általuk gondozott gyermekek kiszolgáltatottságát, hogy a munkájuk a jövőben foglalkoztatási jogviszonynak minősüljön, és ennek megfelelő díjazásban is részesüljenek.

A jelenlegi záró módosító ugyanakkor mégsem hajlandó elismerni a nevelőszülők munkáját, a törvény erre vonatkozó része a mai napon hirtelen kikerülne a javaslatból. Ezt mi mélységesen elutasítjuk, így ezt a javaslatot egyáltalán nem tudjuk támogatni.

Köszönöm szépen. (Taps az LMP padsoraiban.)




Felszólalások:  Előző  221  Következő    Ülésnap adatai