Készült: 2024.05.14.22:56:01 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

157. ülésnap (2020.10.20.), 32. felszólalás
Felszólaló Dr. Orbán Balázs
Beosztás Miniszterelnökség államtitkára
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka előterjesztő nyitóbeszéde
Videó/Felszólalás ideje 10:28


Felszólalások:  Előző  32  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. ORBÁN BALÁZS, a Miniszterelnökség államtitkára, a napirendi pont előadója: Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselő Hölgyek és Urak! A falu- és tanyagondnoki rendszer gyökerei az 1980-as évekre nyúlnak vissza, amikor az akkori pártállami vezetés által elindított és egyébként ideológiai értelemben támogatott faluleépítés és tulajdonképpen már akkor is a komoly problémákkal küzdő falvak elsorvasztása zajlott. Ennek ellentételezéseként kezdődött meg egy falumentő akció. Több kutatás is rávilágított már akkor is arra, hogy vannak olyan magukra hagyott települések, ahol az ott élők közül még vannak olyanok, akik felvállalják a település gondjainak megoldását, magukénak érezve a település problémáit. Őket nevezték már akkoriban, amikor ez a rendszer elindult, falugondnoknak. Később, egy kétezres évek elején megtartott, e témával foglalkozó konferencián az alábbi gondolatok hangzottak el ezzel a rendszerrel kapcsolatban. Szociális, egészségügyi, gazdasági, kulturális, népművelői feladatok mellett a falugondnokoknak kommunális, sőt bizonyos értelemben mentális területeken is helyt kell állniuk. Ők tulajdonképpen egy alsószintű ombudsmani rendszert jelentenek. A polgármester egy faluban az ész, a falugondnok pedig a falu szíve. Feladata hasonlít ahhoz, amikor egy vízbe esett ember fuldoklik, partra húzzák, szájon át lélegeztetik abban a reményben, hogy beindul a légzés. Ezt csinálja a falugondnok is a faluval, remélve, hogy az emberek közötti bizalmatlanság elfogy, megszűnik, fölenged, s elkezd működni a falu mint egy közösség.

Tisztelt Ház! A kormány elkötelezett a vidék fejlesztésében, a falu- és tanyagondnoki szolgálat fenntartásában és továbbfejlesztésében. Ez az elkötelezettség ölt testet a „Magyar falu” programban is, amely a 2019. évben indult, és amely a lakosság több mint 30 százalékát, a települések több mint 90 százalékát érinti, 3 millió főt közvetlenül is.

A „Magyar falu” program legfontosabb célkitűzése ugyebár az 5 ezer lélekszám alatti települések népességmegtartó erejének növelése, a kistelepülési életforma erősítése, s a vidéki lakhatási lehetőségek segítése. Ennek a programnak a bevezetésével egyedülálló, célzott kormányzati beavatkozás valósult meg az 5 ezer fő és az alatti állandó lakosságszámú településeken. Alapvető kiindulópontja és célja az volt ennek a programnak, hogy megállítsa, vagy adott esetben még vissza is fordítsa a magyarországi kistelepülések nagy részében megindult népességfogyást. Helyi életminőséget javító pályázati programokon, valamint az alsóbbrendű utak felújításán kívül a „Magyar falu” program részét képezi a falusi otthonteremtési kedvezmény is, vagyis a falusi CSOK is.

A vidéki települések eltérő mértékben, de jellemzően gazdasági gondok mellett szociális problémákkal is küzdenek. A kistelepülések nehézségei sok szempontból arányban vannak a lakók alacsony számával, illetőleg a népességcsökkenéssel. Ezen kistelepülések életében kiemelt jelentőségű a falu- és a tanyagondnoki szolgálat, amely enyhíti ezeket a nehézségeket, és hozzájárul az ottani életminőség javításához. A gyakorlati tapasztalatainkból és a „Magyar falu” program eddigi sikereiből és az ezzel összefüggő visszajelzésekből kiindulva úgy gondoljuk, hogy célszerű és indokolt a szolgáltatás további bővítése, és ez önmagában is elősegíti a programban megfogalmazott célok érvényesülését.

(10.30)

1990 augusztusában indult ez a program a Falufejlesztési Társaság javaslatára Borsod-Abaúj-Zemplén megyében. Ez folyamatosan bővült azóta is.

A 2020. augusztus 18-ai adatok alapján országos szinten 1160 falugondnoki szolgálat és 493 tanyagondnoki szolgálat található a szolgáltatási nyilvántartásban, és az mára kijelenthető e bővítés, bővülés eredményeképpen, hogy a falu- és tanyagondnokok falvakban, külterületeken a szociális ellátórendszer alapját képezik, sőt nagyon sok településen vagy településrészen, vagy külterületi részen tulajdonképpen az egyetlen helyben, háznál elérhető szolgáltatást jelentik.

Ennek a szolgáltatásnak a célja a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló törvény értelmében aprófalvak, külterületi, egyéb belterületi, valamint a tanyasi lakott helyek intézményhiányából eredő hátrányainak az enyhítése, az alapvető szükségletek kielégítését segítő szolgáltatásokhoz, közszolgáltatásokhoz, valamint egyes alapszolgáltatásokhoz való hozzájutás biztosítása, továbbá az egyéni közösségi szintű szükségletek teljesítésének a segítése.

Javaslatunk szerint ez a feladatkör bővülne tovább, és ez tulajdonképpen az elmúlt években látható és már megvalósult fejlesztéseknek egy további lépése lenne, ugyanis a feladatkör például már 2020. január 1-jétől tovább bővült a közösségi közlekedés nehézségeiből eredő hátrányok enyhítésével.

Többek között a falu- és tanyagondnokok biztosítják az egészségügyi ellátáshoz való hozzáférést, háziorvosi rendelésre, egyéb egészségügyi intézménybe szállítást, gyógyszerkiváltást. Biztosítják az óvodáskorú, iskoláskorú gyermekek intézménybe szállítását, az egyéb gyerekszállítási feladatokat. Közreműködnek az étkeztetésben, házi segítségnyújtásban, közösségi és szociális információk szolgáltatásában, valamint az esetlegesen ezeken a kisebb településeken hiányzó alapvető piaci szolgáltatásokhoz való hozzájutásban.

Tisztelt Országgyűlés! A kormány döntött a falugondnoki szolgáltatás bővítéséről, ennek eredményeképpen már 2020. január 1-jétől a szolgáltatás a 800 lakosnál kisebb települések számára, ’21. január 1-jétől pedig az 1000 lakosnál kisebb települések számára is elérhető lesz. A kormány döntött továbbá a falu- és tanyagondnoki szolgáltatás biztosításához szükséges költségvetési támogatások növeléséről is. Ennek alapján szintén 2020-tól, tehát idéntől falu- és tanyagondnoki szolgáltatás ellátására a fenntartó éves szinten 4 millió 250 ezer forint támogatásban részesül. A Magyarország ’21. évi központi költségvetéséről szóló törvény alapján a ’21. évben a falu- és tanyagondnoki szolgáltatások után járó támogatás összege pedig 4 millió 479 ezer forintra emelkedik szolgálatonként.

Az önök előtt fekvő törvényjavaslat az 1000 fő lakosságszámra vonatkozó településkeretet javasolja bevezetni 2020. január 1-jétől, ennek hatására több mint kétszáz településen nyílna meg a szolgáltatás igénybevételének lehetősége az eddigiekhez képest. A törvényjavaslat elfogadása esetén pedig a 2021. évben a falu- és tanyagondnoki szolgálat biztosítása érdekében legfeljebb 958 millió 506 ezer forint többletforrás beépülő jelleggel, valamint gépjárművek beszerzése érdekében egyszeri kiadásként legfeljebb 3 milliárd 210 millió forint biztosítása szükséges.

A költségvetési hatás tekintetében a bemutatott összegeket a jogosultságokat szerző települések összlétszáma alapján határoztuk meg, így azok a maximális költségvetési hatást mutatják be azzal, hogy természetesen az előfordulhat, hogy a szolgáltatást nem fogja valamennyi település igénybe venni.

A hatályos szabályok értelmében a falu- és tanyagondnoki ellátás csak a jogszabályokban meghatározott alapképzés esetén folytatható. A képzést a Szociális és Gyermekvédelmi Főigazgatóság szervezi, a képzést maga végzi, vagy ezzel más intézményt is a jelenleg hatályos jogszabályok alapján is megbízhat. A törvényjavaslat ezeknek a falu- és tanyagondnoki képzéseknek a szervezését tenné át a megyei önkormányzat feladatkörébe. A szintén ’21. január 1-jei hatálybalépéssel tervezett módosításnak az a célja, és annak eredményeképpen a képzést maguk is végezhetik a megyei önkormányzatok az oktatóval kötött megbízási szerződés keretében, vagy ahogy az eddigi szabályok is a másik intézménynek megengedték, képzési megállapodás megkötésével más intézményt is megbízhatnak a feladat ellátásával.

A képzésre történő jelentkezés elfogadásának feltétele a jelentkezési díj, és ez a térítési díj pedig a megyei önkormányzatok bevétele lesz, így várhatóan jelentős többletforrást nem igényel az új feladat a megyei önkormányzatok számára. Szervezési feladatok  a résztvevők jelentkezésének nyilvántartása, igazolás, tanúsítvány kiadása  továbbra is a Szociális és Gyermekvédelmi Főigazgatóság feladatkörébe tartoznak, tekintve, hogy a képzési adatok egyrészt a központi ágazatirányítás szempontjából is fontosak, másrészt ily módon állnak rendelkezésre. Az oktatási programot pedig a Megyei Önkormányzatok Országos Szövetségével véleményeztetni kell.

A kormány célja, hogy a jelenleginél több településen, hosszú távon javulhasson az emberek életminősége a falu- és tanyagondnoki szolgálat elindításával és a szolgáltatás kibővítésével. A javaslat elfogadása tenné azt lehetővé, hogy több mint kétszáz településen kezdhessék meg a falu- és tanyagondnokok a munkájukat, még több településen indulhasson meg úgymond a falu szíve.

Úgyhogy arra szeretném kérni önöket, hogy támogassák az előttünk fekvő törvényjavaslatot. Köszönöm szépen a szót, elnök úr. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:  Előző  32  Következő    Ülésnap adatai