Készült: 2024.05.16.14:35:34 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

81. ülésnap (2023.10.09.), 69. felszólalás
Felszólaló Lázár János (Fidesz)
Beosztás építési és közlekedési miniszter
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka interpelláció szóban megválaszolva
Videó/Felszólalás ideje 4:11


Felszólalások:  Előző  69  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

LÁZÁR JÁNOS építési és közlekedési miniszter: Tisztelt Elnök Úr! Igen tisztelt Képviselőház! Tisztelt Képviselőtársam! Mindenekelőtt azzal kezdeném, hogy a négyperces válaszadási keret nem alkalmas arra, hogy a magyar vasút helyzetéről érdemi áttekintést adjak a képviselő asszonynak.

Azt remélem azonban, hogy az idén ősszel a kormány megtárgyalja a magyar vasút fejlesztésével kapcsolatos tízéves elképzelésünket, illetve megtárgyalja majd az Országgyűlés és a szakbizottság is, tekintettel arra, hogy jelentős költségvetési forrás bevonására van szükség a következő tíz esztendőben ahhoz, hogy érdemi javulás következzen be két területen: a vasúti pálya minőségében és a járműparkban. Erre most nem térek ki, azonban a konkrét kérdésére konkrét választ szeretnék adni.

2023. augusztus 29-én kaptam azt a jelentést a Magyar Államvasutak pályafőnökségétől, illetve üzemeltetési főnökségétől, hogy kritikus helyzetben van az 1-es fővonal egy meghatározott 29 kilométeres szakasza, amelyben fölmerül nemcsak a sebesség már akkorra bevezetett korlátozása  egy 140 kilométer/órás sebességre tervezett vonalon egy jóval alacsonyabb sebességgel kellett volna járatni a vonatokat , hanem fölmerülhet balesetveszély vagy súlyos, kritikus helyzet előfordulása is.

Nekem, aki a közlekedésügyért ebben a patkóban felelek, a ’48-as áprilisi törvények idejétől fogva személyes miniszteri felelősségem van abban, hogy ha nekem azt jelenti egy MÁV-tisztviselő, hogy balesetveszély merül föl, akkor azonnali hatállyal el kell rendelnem az érintett szakasz felújítását, semmiféle mérlegelési lehetőségem nincsen, hiszen politikai és jogi értelemben is mind a 4,5 millió naponta ingázó magyar utasért én vállalok felelősséget ebben az országban. Ezt meg is tettem, és 32,5 milliárd forint értékben szeptember 18-án elkezdődött az érintett szakasz felújítása.

Nem voltam tekintettel  lehet, hogy hibásan  sem az ÖBB menetrendjére Bécs-München relációban, sem az adott vonalat érintő egyéb felújításokra sem, mert úgy éreztem, hogy haváriahelyzet van. Mint később a Műszaki Egyetem vizsgálatából egyértelműen kiderült, megalapozott volt az aggodalom. Kétségtelen tény, hogy már 25 éve folyamatosan jelezték a műszaki szakértők ennek a vonalnak az elavultságát, minden éves felülvizsgálat alkalmával. Tehát nem teljesen váratlan a probléma, hanem egy 25-30 éves műszaki problémával nézünk szembe. A felújítás után a vonal 140 kilométer/órás sebességgel igénybe vehető lesz.

Én azt tudom mondani önnek, hogy a magyar államnak abban, hogy közszolgáltatást, tömegközlekedést rendel meg, kötelessége van, a MÁV-nak, hogy ezt a szolgáltatást pontosan és balesetmentesen biztosítsa, felelőssége van, az utasnak mint a szolgáltatást igénybe vevő állampolgártársunknak pedig igaza van mindig. Én azt a filozófiát próbálom érvényesíteni, hogy az utasnak mindig igaza van az előbb említett műszaki, technikai és haváriahelyzettől függetlenül, ezért kell elnézést kérnem minden olyan utastól, aki kárt szenvedett.

A politikustársaimat önmérsékletre inteném, tekintettel arra, hogy 57 ezer ember azon dolgozik a MÁV-nál és a Volánnál mindennap, a mi alkalmazottaink, a magyar állam alkalmazottai, hogy a tömegközlekedést 4,5 millió honfitársunk számára mindennap garantálják. Csak az ő munkájuknak köszönhető, hogy 4,5 millió ember naponta eljut oda, ahova el szeretne a magyar tömegközlekedés igénybevételével, mert lerobbant technikával, rossz pályával és rossz minőségű járművekkel kell a szolgáltatást egyébként növekvő társadalmi érdeklődés mellett biztosítanunk. Ezért aztán azt gondolom, hogy a legfontosabb egy érdemi vita lefolytatása, és az is, hogy a felújítások egyszerre zajlanak.

Szombathelyen az állomáson volt egy betervezett felújítás, nem a Szombathely-Csorna pályán, hanem a vasútállomáson egy 110 éves biztosítóberendezésnek kellett volna az InterCity-vonatnak a beérkezését garantálni, amit szintén nem tartottak a kollégák helyesnek, ezért a felújítást elrendelték. Olyan a világ, ön is volt érdekelt számos területen, pontosan tudja, én voltam polgármester, a felújításhoz türelem és idő kell, és addig megértést kérek mindenkitől. A Volán 40 pótlóbusszal, napi 30-40 ezer embernek a közlekedését végzi ezen a járaton egyébként. Tehát nemcsak hiba van és nehézség, hanem próbálunk 30-40 ezer ember közlekedéséhez naponta hozzájárulni.

Még egyszer: a megértését kérem az utasoknak, és garantálom azt, hogy a vonal fel lesz újítva, és mindent megteszek miniszterként a MÁV további fejlesztése érdekében. Ehhez kérem a képviselő asszony támogatását és az ellenzéki képviselők segítségét is. (Taps a kormánypárti padsorokból.)




Felszólalások:  Előző  69  Következő    Ülésnap adatai