Készült: 2024.05.17.01:33:32 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

101. ülésnap (2024.02.26.), 135. felszólalás
Felszólaló Lázár János (Fidesz)
Beosztás építési és közlekedési miniszter
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka interpelláció szóban megválaszolva
Videó/Felszólalás ideje 4:16


Felszólalások:  Előző  135  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

LÁZÁR JÁNOS építési és közlekedési miniszter: Köszönöm szépen. Tisztelt Országgyűlés! Két minőségben vesz részt a magyar állam a választópolgárok számára a tömegközlekedés megszervezésében. Először is nyilvánvaló, hogy a magyar állam megrendeli a tömegközlekedést a választók érdekében. Szeretném az Országgyűlést tájékoztatni arról, hogy idén szeretnék egy olyan törvényjavaslattal élni, amelyben világosan tisztáznánk azt, hogy milyen alapjog a tömegközlekedéshez való jog, hogy egy magyar választópolgár, akinek Magyarországon állandó lakóhelye van, milyen tömegközlekedési szolgáltatásra számíthat, honnan kell direkt elszállítanunk és hová, és mit jelent az, amit alanyi jogon kell számára biztosítunk térítés ellenében.

Tehát a magyar állam megrendeli a tömegközlekedést, illetve a magyar állam, bár megtehetné, hogy nem teszi, mégis megteszi, a tömegközlekedés lehetőségét biztosítja mindenki számára a vállalatai segítségével. Megtehetnénk azt, hogy piaci szolgáltatókat veszünk igénybe és magánvállalatokkal szállíttatjuk az embereket. Hogy milyen komoly kérdésről van szó? Négy és fél millió ember ingázik naponta Magyarországon, négy és fél millió ember ingázik, ezért az az ötlet, hogy vezessünk be egy egyszerű vármegye- és országbérletet, tegyük egyszerűbbé és hozzáférhetőbbé a tömegközlekedést, óriási sikert aratott Magyarországon.

Friss számokat szeretnék mondani önöknek. 2022-ben a magyar MÁV és Volán-csoport jegyértékesítésből származó bevétele 112 milliárd forint volt, 2023-ban pedig 118 milliárd. Azt mondta a közvéleményben számos ellenzéki párti kritikusunk, hogy ha bevezetjük a vármegye- és országbérletet, akkor 40 milliárdba fog kerülni, ehhez képest 6 milliárd többletet hozott, mert a kleine Fische, gute Fische elvére alapozva, a sűrű fillérből kiindulva olcsó és egyszerű szolgáltatást próbálunk biztosítani március 1-jétől, a teljes tarifarendszert megváltoztatva, Magyarországon.

Szeretném azt is elmondani, hogy ennek mi a hatása. 2022-ben a MÁV-START-nál, csak a vasútnál 134 millió utazás volt, ’23-ban 180 millió utazás, ami az elmúlt 35 év legtöbb utasa a Magyar Államvasutaknál. Tehát ha a magyar állam megrendeli a szolgáltatást és olcsón biztosítja azt, akkor ezzel segít négy és fél millió embert Magyarországon napi rendszerességgel, olcsóbbá teszi a hozzáférést, egyáltalán biztosítja a hozzáférés lehetőségét mindenki számára, és a mobilitás, például a munkaerő-mobilitás, iskolai mobilitás vagy egészségügyi mobilitás jelentősen javulni fog. Ennél nagyobb rezsicsökkentést az utóbbi években nem hajtottunk végre.

Szeretném az Országgyűlés figyelmébe ajánlani, hogy a vármegyebérletből és az országbérletből 2023-ban összesen már eladtunk 6,8 millió darabot, tehát iszonyatos mennyiségű bérletet adtunk el, ami azt bizonyítja, hogy az emberekben bőségesen van erre igény. Néhány szám március 1-jétől, amit csak megismételni és aláhúzni tudok. 700 ezer olyan gyerek van Magyarországon, aki 6 évnél idősebb és 14 évnél fiatalabb, ők díjmentesen fognak a helyközi közlekedésben közlekedni. Egymillió olyan fiatal van, diák és nem diák, aki 14 és 25 év közötti, tehát azok a fiatal melósok is benne vannak, akik 22 évesen gyárakban dolgoznak, ők fognak kapni egy félárú közlekedést Magyarországon. 300 ezer olyan nyugdíjas van, aki 65 év alatti és innentől kezdve ingyenesen utazik ugyanúgy, mint a 65 év fölöttiek. Egymillió olyan közalkalmazottunk van, aki mind ez idáig 12 alkalommal kapott 50 százalékos kedvezményt, most ezt megkapja korlátlanul, amennyiben regisztrál. 200 ezer olyan nagycsaládos van, aki ha a családjával együtt utazik, akkor ezt térítésmentesen teheti meg, és 900 ezer olyan magyar igazolvánnyal rendelkező, nem Magyarországon élő magyar állampolgártársunk van, aki 12 alkalmas ingyenes utazásra kap lehetőséget az országban a nemzethez való tartozás jegyében. Szeretném még azt is elmondani önöknek, hogy 280 ezer olyan fogyatékos van, aki március 1-jétől teljes egészében ingyenesen utazik.

A fővárosi megállapodásról csak egy mondatot szeretnék mondani. 200 ezer olyan budapesti diák van, aki 3450 forintot fizetett eddig és március 1-jétől 945 forintért fog utazni. Azt gondolom, a 2024-es esztendőnek ez a legnagyobb vívmánya eddig, amit el tudtunk érni közösen. Köszönöm szépen a támogatásukat. (Taps a kormánypárti oldalon.)




Felszólalások:  Előző  135  Következő    Ülésnap adatai