Készült: 2024.05.14.01:18:38 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

199. ülésnap (2021.05.19.), 6. felszólalás
Felszólaló Holman Magdolna Julianna
Beosztás az Állami Számvevőszék alelnöke
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 10:30


Felszólalások:  Előző  6  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

HOLMAN MAGDOLNA JULIANNA, az Állami Számvevőszék alelnöke, a napirendi pont előadója: Köszönöm szépen. Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Miniszter és Államtitkár Urak! Tisztelt Képviselő Hölgyek és Urak! Az Alaptörvény szerint az Országgyűlés mint Magyarország legfőbb népképviseleti szerve, elfogadja a központi költségvetést, és jóváhagyja annak végrehajtását. Az Állami Számvevőszék pedig mint az Országgyűlés legfőbb pénzügyi és gazdasági ellenőrző szerve, a törvényhozás számára véleményt ad a központi költségvetésről szóló törvényjavaslatról. E törvényi kötelezettségünknek tettünk eleget az Országgyűlésnek múlt pénteken átadott véleményünkkel, amely önök előtt is megtalálható, illetve az internetes felületen is elérhető.

Fontos hangsúlyozni, hogy véleményében a Számvevőszék a költségvetési tervezés egy adott állapotáról nyilatkozik, amihez értékelte a törvényjavaslat összeállításának szabályszerűségét, a tervezés megalapozottságát, az előirányzatok megalapozottságát és alátámasztottságát, a bevételi előirányzatok teljesíthetőségét, illetve a kiadási előirányzatok elegendőségét, valamint az államadósság-szabály érvényesülését. A véleményadás célja, hogy az Állami Számvevőszék hozzájáruljon ahhoz, hogy az Országgyűlés a jogszabályok által előírt követelményeket teljesítő költségvetési törvényt fogadhasson el néhány hét múlva.

Fontos azt is leszögeznem, hogy az Állami Számvevőszék a bevételi és kiadási előirányzatok megalapozottságát az alapján értékelte, hogy azok összhangban vannake a makrogazdasági prognózisban foglaltakkal. Az ÁSZ a törvényjavaslat részét képező makrogazdasági prognózis megbízhatóságát nem minősítette. A törvényjavaslatot megalapozó makrogazdasági prognózist elfogadva, abból kiindulva készítettük el a 2022. évi költségvetésről szóló véleményünket. Következésképpen a bevételi előirányzatok teljesülését azon feltételezés mellett értékeltük, hogy a gazdasági folyamatok tényleges alakulása a prognózisban előre jelzettől nem tér el jelentősen.

Tisztelt Országgyűlés! A Magyarország 2022. évi központi költségvetéséről szóló törvényjavaslat az államháztartás központi alrendszerének kiadási főösszegét 28 505,2 milliárd forintban, bevételi főösszegét 25 352,5 milliárd forintban, hiányát 3152,7 milliárd forintban állapítja meg, amely a hazai felhalmozási költségvetés 2514,8 milliárd forintos hiányából és az európai uniós fejlesztési költségvetés 637,9 milliárd forintos hiányából tevődik össze. A működési költségvetés egyenlege a korábbi évekhez hasonlóan a 2022. évi költségvetésben is nulla.

A törvényjavaslat indoklása számszerűen bemutatja, hogy a kormányzati szektor Európai Unió módszertana szerint számított hiánya 3325,3 milliárd forint, amely a 2022. évre tervezett nominális GDP 5,9 százaléka. A kormányzati szektor európai uniós módszertan szerint számított, a GDP 3 százalékát meghaladó hiányát az európai uniós szabályok előreláthatóan a 2022. évre vonatkozóan is lehetővé teszik.

A központi költségvetésről szóló törvényjavaslatban szereplő előirányzatok esetében a véleményadás a bevételi főösszeg 91,2 százalékára, illetve a kiadási főösszeg 87,9 százalékára terjedt ki.

A véleményadás során az Állami Számvevőszék figyelembe vette az Európai Bizottság részére a kormány által benyújtott, Magyarország 2021-2025. évekre szóló konvergenciaprogramját. Véleményünkben a 2021. május 10. napjáig benyújtott törvényjavaslatokat és módosításokat, egyéb adatokat vettük figyelembe.

Tisztelt Országgyűlés! Értékelésünk során megállapítottuk, hogy a 2022. évi központi költségvetésről szóló törvényjavaslat elkészítése során a Pénzügyminisztérium és a tervezést végző szervezetek a jogszabályi előírásokat betartották, a törvényjavaslat szerkezete összhangban van a jogszabályi előírásokkal, ezáltal teljesül az átlátható költségvetési tervezés Alaptörvényben előírt követelménye.

Az Állami Számvevőszék megállapította, hogy a Magyarország 2022. évi költségvetéséről szóló törvényjavaslat megalapozott. A tervezett bevételi előirányzatok teljesíthetők, a kiadási előirányzatok pedig elegendők a közfeladatok ellátására.

(8.50)

A Magyarország 2022. évi központi költségvetéséről szóló törvényjavaslat meghatározó bevételi előirányzatainak 98,3 százaléka megalapozott; 1,7 százaléka részben megalapozott. A meghatározó bevételi előirányzatok 0,4 százalékának teljesülése kockázatos.

Az ellenőrzés során a részben megalapozottnak minősített bevételi előirányzatok összege 401,3 milliárd forint, a kockázat összege 98 milliárd forint, amely a társasági adóhoz kapcsolható.

A közvetlen bevételi előirányzatok megalapozottak és teljesíthetők, a társasági adó, a tárgyévet megelőző években teljesített kiadások uniós bevétele és az egyéb programok 2021-2027 előirányzata kivételével, amely előirányzatok részben megalapozottak.

A meghatározó kiadási előirányzatok 98,9 százaléka megalapozott, 1,1 százaléka részben megalapozott, a közfeladat ellátása tekintetében azonban kockázatot nem hordoznak. A részben megalapozott kiadási előirányzatok összege 279,5 milliárd forint, amelyben nincs kockázatos előirányzat.

A kiadások tekintetében kockázatot hordoz, hogy a 2022. évi kiadási előirányzatok főösszegéhez viszonyítva 45,5 százalékos az aránya azon előirányzatoknak, amelyek teljesülése módosulás nélkül eltérhet az előirányzattól. Ebből a részben megalapozott előirányzatok összege 113,8 milliárd forint, amely a kiadási főösszeg 0,4 százalékát teszi ki.

A 2022. évi központi költségvetésről szóló törvényjavaslatban  összhangban a jogszabályi előírásokkal  meghatározták a költségvetési év utolsó napjára a GDP arányában tervezett államadósság-mutató nagyságát, amely megegyezik az Európai Unió által meghatározott módszertan szerinti államadósság-mutatóval. Az államadósság-mutató 2021. év végéhez viszonyított 0,6 százalékpontos csökkenése megfelel az Alaptörvényben meghatározott államadósság-szabálynak és a Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló törvényben foglalt előírásoknak.

Tisztelt Országgyűlés! A költségvetés hosszú távú fenntarthatóságát támogatja a beruházások magas szintje, hiszen ezáltal biztosítható a tőkeállomány megújulása, a gazdaság fejlődése.

Ennek támogatása céljából az Állami Számvevőszék értékelte a Gazdaság-újraindítási Alapból finanszírozni tervezett egyes állami beruházások kisebb területére fókuszálva, hogy a beruházások tényleges lefutása alapján, illetve a folyamatok kulcspontjainak kockázataira tekintettel a beruházások egyedi mérlegelést követően átütemezhetőek-e. Egyes beruházások a készültségi fokuktól függően, a vállalt kötelezettségekre tekintettel halaszthatók, így a kiadások csökkenthetők, kedvező hatást gyakorolva ezzel a költségvetési hiány alakulására. A Gazdaság-újraindítási Alap kiadási előirányzatainak tervezése kettő előirányzat kivételével megalapozott.

Rátérve a központi tartalékokra elmondható, hogy a törvényjavaslatban a központitartalék-előirányzatok összege 233 milliárd forint, amely az előző évi előirányzathoz képest 10 százalékot meghaladó mértékben növekedett.

További tartalékként kötött célú felhasználásra került megtervezésre a Pénzügyminisztérium fejezeten belül a céltartalékok előirányzata, valamint a Gazdaság-újraindítási Alap és a Külgazdasági és Külügyminisztérium fejezeten belül további 559 milliárd forint összegben jelentenek tartalékot a Beruházási Előkészítési Alap és a Beruházási Alap, valamint a brexit-alkalmazkodási tartalék-előirányzatok.

Az Egészségbiztosítási és Járvány Elleni Védekezési Alap egy alapban tartalmazza a járvány elleni védekezéshez, illetve az egészségügyi ellátórendszer működtetéséhez szükséges forrásokat és kiadásokat.

A Nyugdíjbiztosítási Alap kiadásai tartalmazzák többek között a 2021-től kezdődően fokozatosan visszavezetésre kerülő 13. havi nyugdíjat félhavi összegben. Mindkét alap bevételi és kiadási előirányzatai megalapozottak.

Tisztelt Országgyűlés! Most pedig engedjék meg, hogy átadjam a szót Domokos László elnök úrnak, aki összefoglalja a 2022. évi központi költségvetésről szóló törvényjavaslat véleményezése során megfogalmazott következtetéseinket, illetve gazdasági összefüggéseket. Köszönöm a megtisztelő figyelmüket. (Taps a kormánypárti padsorokban.)




Felszólalások:  Előző  6  Következő    Ülésnap adatai