Készült: 2024.04.28.23:00:05 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

56. ülésnap (2019.02.25.), 28. felszólalás
Felszólaló Tóth Csaba (MSZP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka napirend előtti felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 5:07


Felszólalások:  Előző  28  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

TÓTH CSABA (MSZP): Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! „Amikor éjszaka felébredek az elviselhetetlen zajra, attól félek, hogy az alacsonyan szálló repülő leviszi a tetőmet”  ilyen és ehhez hasonló panaszok hangzottak el tavaly decemberben egy zuglói lakossági fórumon, amelynek témája a légtérzaj volt.A zajterhelés problémáját már korábban is szóvá tettem itt a parlamentben, de megnyugtató megoldás a mai napig nem született, pedig az otthon nyugalma, illetve az egészséges környezethez való jog olyan alapvető emberi jog, amelyet mindenki számára biztosítani kell. Önök, a kormánypártok képviselői voltak azok, akik az otthon nyugalmáért elsősorban a tüntetések ellen oly módon álltak ki, hogy azt az Alaptörvénybe emelték. Azonban most a sokkal rendszeresebb, sokkal nagyobb terhet jelentő légtérzaj kérdésében nem tesznek semmit az otthonok nyugalmának védelmében.

Tavaly decemberben egy országgyűlési határozati javaslatot nyújtottam be, amely javaslat aláírására nemcsak az ellenzéki, de Budapest kormánypárti képviselőit is felkértem. A kormánypárti képviselők közül azonban nem volt senki, aki a légtérzaj elleni fellépést támogatta volna, akinek fontos lett volna a budapesti polgárok éjszakai nyugalma. A probléma azonban a kormány mulasztása miatt továbbra sem szűnt meg, sőt egyre többen figyelnek fel rá.

Bándi Gyula, az alapvető jogok biztosának helyettese, a jövő nemzedék szószólója a napokban hívta fel a jogalkotókat arra, hogy dolgozzanak ki egy olyan rendszert, amely a polgárok éjszakai nyugalmát garantálja. Tette ezt nemcsak a jelenleg már amúgy is elviselhetetlen zajterhelés miatt, hanem azért is, mert a légi forgalom a jövőben növekedni fog, és ez a problémát a jövőben csak súlyosbítani fogja. Kifejtette, hogy a hivatalában a zajpanaszok kiemelkedő számban jelennek meg, és rámutatott, hogy ezek a panaszok megalapozottak, hiszen a polgárok egészséges környezethez, éjszakai pihenéshez való jogát sérti a repülőgépek által okozott zaj.

Felhívta továbbá a figyelmet arra is, hogy „egészségügyi kutatások szerint az emberi szervezet nem képes megszokni a zaj zavaró mértékű hatását, az egészségkárosodáshoz vezet”. Ezek alapján is látható, hogy az általam kezdeményezett határozati javaslat indokolt, időszerű, és a budapesti lakosok számára a problémák egy részének azonnali megoldását jelenti.

Elsőként említeném azt a rendelkezést, amely az éjfél és reggel öt óra, vagyis a mélyalvás időszakában történő teljes légtérzárról szól. Ezt a rendelkezést nemzetközi példák is alátámasztják. Több olyan nagy nemzetközi forgalmat bonyolító repülőtér van Európában és Európán kívül is, amely ilyen tiltásokkal dolgozik. Példaként lehet említeni a frankfurti vagy a New York-i repülőteret. Az éjszakai forgalom betiltásának ötletével a kormánypárti képviselők ugyan még nem értenek egyet, azonban Budapest főpolgármestere támogatja és szorgalmazza. Tarlós István főpolgármester úr ugyanis a napokban jelentette ki, hogy szükséges a Liszt Ferenc Repülőtér légi forgalmának éjszakai tiltása. Tarlós István pontosan azt az időszakot jelölte meg a tiltás idejének, amely az én decemberi határozati javaslatomban is szerepel.

Másodszor a határozati javaslat azon rendelkezését említeném meg, amely szankciókat rendel arra az esetre, ha a légi társaságok ezt a tiltást indokolatlanul megszegik. Ezekre a szankciókra azért van szükség, mert a légi társaságoknál megszokottá vált az a gyakorlat, hogy egyértelműen tarthatatlan repülési tervet adnak meg. Teszik ezt azért, hogy úgy tűnjön, mint ha hamarabb Budapestre érkeznének a repülőgépek, mint ahogy az valójában történik, ezzel kijátszva az egyes korlátozó intézkedéseket.

Az alapvető jogok biztosának helyettese a szankciók szükségessége kapcsán több dologra is felhívta a figyelmet. Egyrészt arra, hogy az államnak szankciókat kell alkalmaznia, amelyek a légi társaságokat érdekeltté teszik a légi forgalom reális tervezésében, másrészt arra, hogy ha a sorozatos késéses következmények nélkül maradnak, a légi társaságok nem is érdekeltek abban, hogy betartsák az előírásokat. Egyértelműen szükséges tehát az, hogy a szabályokat megszegő légi társaságokat szankcionálni lehessen, ráadásul olyan szankciókat kell alkalmazni, amely kellő gazdasági hátrányt jelent számukra, és amely kellő elrettentő erővel bír. Természetesen előfordulhatnak olyan esetek, amikor szükség van arra, hogy a repülő tiltás idején is landoljon, például ha kényszerleszállást kell végrehajtania.

Az Országgyűlésnek most megvan a lehetősége arra, hogy az éjszakai repüléssel kapcsolatos légtérzaj problémáját megoldja és az egészséges környezet és az otthon nyugalmát megvédje. Ehhez csupán annyit kell tenni, hogy a kormánypárti képviselők is támogatják az általam benyújtott határozati javaslatot, amellyel Budapest főpolgármestere is egyetért. Köszönöm szépen, elnök úr. (Taps az MSZP soraiból.)

(12.00)




Felszólalások:  Előző  28  Következő    Ülésnap adatai