Készült: 2024.05.16.15:38:25 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

130. ülésnap (2020.05.19.), 195. felszólalás
Felszólaló Csányi Tamás (Jobbik)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka vezérszónoki felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 12:42


Felszólalások:  Előző  195  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

CSÁNYI TAMÁS, a Jobbik képviselőcsoportja részéről: Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Államtitkár Úr! Tisztelt Képviselőtársak! Én mindenekelőtt szeretném leszögezni, hogy a Jobbik Magyarországért Mozgalom mint magyar néppárt, támogatni tudja a törvényjavaslatot, de természetesen azért szeretném kihasználni az időmet, és némi dialógust folytatnék önnel, államtitkár úr. Támogatjuk a javaslatot, hiszen tudunk azonosulni a magyarság, a honismeret, a sport, a tudomány és a kultúra szeretetét, a kereszténység alapértékeit előtérbe helyező táboroztatással, ennek nagyon örülünk. Annak is örülünk, hogy testi, szellemi és lelki fejlődést segítenek elő ezek a táborok a gyermekeink épülése érdekében. Hozzájárulnak a gyermekek szocializációjához, pihenéséhez, ismeretek bővítéséhez, a szociálisan rászoruló gyermekek élethelyzetének javításához  olvashatjuk a törvényjavaslatban. Annak pedig itt 2020-ban, a trianoni békediktátum centenáriumán külön örülünk, hogy belekerül az is, hogy a külhoni magyarok esetében szintén a gyermekek táboroztatására van lehetőség a csonka ország területén. Mindez a fennálló kötelékek erősítését hivatott elősegíteni. Ezt csak támogatni tudjuk.

Ugyanakkor, amikor megnézzük a törvényjavaslatot, akkor, tisztelt államtitkár úr, bizonyos kérdések merülnek fel bennünk, amelyek egy részére már kaptunk választ, de én azért csak föltenném, mert öntől is szeretném hallani, és természetesen az expozéban kissé átlendült a 3. §-on ön, és ebben viszont találunk olyan érdekességeket, amelyekre jó lenne, ha kapnánk magyarázatot. Itt tisztázza ugyanis a törvény azt, hogy ez az alapítvány, az Erzsébet a Kárpát-medencei Gyermekekért Alapítvány közhasznú szervezet, amely közfeladatként látja el tevékenységét. De rögtön a (3) bekezdés már egy kizárólagos tulajdonú gazdasági társaságot említ, amit, ha az imént jól figyeltem, talán az Erzsébet Tábor Kft. személyében üdvözölhetünk.

Ez eddig természetesen rendben is lehet, a következő, a (4) bekezdés ugyanis értelmezi azt, hogy miért van erre szükség: ez az alapítvány tulajdonában álló táborhelyek működtetését, ingatlanok üzemeltetését fogja majd végezni, vagy végezte talán eddig is. Azonban kérem, tisztázza államtitkár úr számunkra, hogy miért van az benne, hogy saját tulajdonú, Magyarországon vagy más államban bejegyzett gazdasági társasága vagy önálló jogi személyiséggel rendelkező más szervezet útján látja el. Azért is izgalmas ez, mert amikor az általános indoklást olvassuk, a 3. §-sal kapcsolatban ezt találjuk: „Saját tulajdonú gazdasági társaságai nevesített közreműködőként járhatnak el.”

Kérdésem tehát egyértelmű, mivel némi kaotikus helyzetet eredményez számomra ez, hogy akkor most milyen gazdasági társaságról, hány gazdasági társaságról, Magyarországon bejegyzett gazdasági társaságról, külföldön, más államban bejegyzett gazdasági társaságról beszélünk, amelynek az a feladata, hogy elvégezze a táborban a fenntartást, illetve az üzemeltetést.

(21.40)

S ha már itt tartunk, még egy észrevételem hadd legyen a (6) bekezdéssel kapcsolatosan, amikor is a táborhelyek létrehozásáról rendelkezik a törvény. Ennek megfelelően a kérdés teljesen jogosnak tűnik számunkra, hogy ha táborhelyek létrehozásában gondolkoznak, akkor hol, milyen forrásból, milyen táborhelyeket, mennyit szeretnének majd megvalósítani, és mikor, milyen időtartamban lehetséges majd ez.

A felszólalásomnak a második részében, kérem, engedje meg, hogy kritikai észrevételeket és javaslatokat hozzak, méghozzá azon körből, amely kör a táborozást bonyolítja; tulajdonképpen nem másról beszélünk, mint a pedagógusok köréről, akik mind a táborok megszervezését sok esetben, mind pedig a gyermekek delegálását, odajuttatását, felügyeletét végzik, tehát kimagasló eredményeket és kimagasló feladatokat látnak el ezen a területen.

Az ő hangjukat érdemes itt kihangosítani, és érdemes önöknek megfogadni azokat az észrevételeket, amelyeket nekem is elmondtak, illetve az interneten hozzáférhetővé tettek. Első körben az adminisztrációs feladatok túlsúlyát szeretném itt önnek ajánlani, amit érdemes átgondolni. Indokolatlan túlmunkát eredményez a pedagógusok számára az, hogy nincs lehetőség arra, hogy ha mondjuk, például egy gyermek egy nyári szünet alatt három táborban is részt vesz  mert erre van lehetősége, hiszen akár kettő napközis táborban és egy ottalvós táborban is van lehetősége részt venni , akkor minden alkalommal újra és újra az adott pedagógusnak ennek a tanulónak az adatait föl kell vinnie a rendszerbe. Nincs lehetősége annak, mint ahogyan régebben is volt, hogy egyszeri alkalommal átvezethetőek lennének ezek az adatok. Kérem, fontolják meg, hogy a pedagógusok amúgy is leterheltek, ezt az indokolatlan túlmunkát ne nekik kelljen elvégezni, ezt lehessen egyszeri alkalommal megtenni.

Örülünk annak  ahogy az előbb említettem , hogy a határon túli magyarok is lehetőséget kapnak az Erzsébet-táborokban, ugyanakkor olyan érdekes tapasztalásokról számoltak be a zánkai táborral kapcsolatban, hogy bizony vannak, voltak olyan csoportok, amelyek egyáltalán egy szót, egy hangot nem beszéltek magyarul. Gyakorlatilag ukrán csoportok elszállásolásáról, mondjuk, vendégül látásáról, táboroztatásáról volt szó.

Azt gondolom, hogy valóban törekednünk kell a határon túli magyarság integritását elősegítendő a táboroztatásra, de akkor valóban ragaszkodjunk ahhoz, hogy határon túli magyarok jöhessenek a Balaton mellé.

Egy nagyon érdekes és talán fontos momentum lehet a következő, amit szeretnék önnek ajánlani: ez a korosztályos szelekció teljes hiánya a táboroztatások kapcsán. Aki gyakorló pedagógus, nagyon jól tudja azt, hogy ha egy időben táboroznak alsósok és felsős tanulók egy bizonyos táborhelyen, akkor elengedhetetlen, hogy ez némi feszültséget fog majd generálni. Mire gondolhatunk ebben az esetben? Elsősorban arra, hogy vannak közös sportversenyek, amelyek nagyon jók és üdvözítők, de természetesen nem ugyanolyan eséllyel indulnak az alsósok a felsősök ellen; akár mondjuk, egy-egy győzelmi esély nagyon nehezen áll össze számukra.

Emellett természetesen koncertek, esti programok vannak, amelyekben a részvétel szintén nem ugyanolyan eredménnyel kecsegtet, mondjuk, egy alsósnak és egy felsősnek. Indokolatlan feszültséget kelt ez az alsós pedagógusokban főként, hogy hogyan védjék meg a kicsiket az idősebbektől, hiszen mennének utánuk, természetesen. Ezt át kellene gondolni, ha van rá lehetőség, kérem, hogy fontolják ezt meg.

A zánkai tábor kapcsán szeretnék még egy kritikai észrevételt megtenni. Ez pedig elsősorban a takarítással összefüggő. Panaszkodtak pedagógusok azzal kapcsolatosan, hogy a turnusok közt megtörténik a takarítás, de a napi, rutinszerű takarításra nem találtak megfelelő eszközöket, nem álltak rendelkezésre olyan eszközök, amelyekkel mondjuk, a fürdőszobát, vizes helyiségeket lehetett volna takarítani. Ez elképesztő számomra, hiszen ezek filléres dolgok, és gyakorlatilag olyan eszközök, amelyek nélkülözhetetlenek egy-egy gyermekcsoport higiéniája szempontjából és a táborozás minőségének szempontjából. Ezen is érdemes lenne elgondolkozni, hogy talán a tábort működtető gazdasági társaságnak akár erre is illő lenne odafigyelni.

Fontos dolog, amely szintén negatívumként jelentkezik, az étkezéssel kapcsolatos probléma. Régebben nagyon pozitívan nyilatkoztak a pedagógusok az étkezés minőségéről és mennyiségéről is. Ezek mind nagyon rendben voltak, azonban úgy tűnik  nem tudom, forráshiányra vagy bármi egyébre vissza lehet vezetni, talán majd ön nekünk megmondja , hogy romlik az étkezés minősége, és csökken az étel mennyisége is, amit a gyermekek megkapnak; 2019-ről Zánkáról tudok beszélni. A pedagógusok visszajelzése alapján a CBA-utalvány szintén némi problémát okoz, főként a vidéken élő pedagógusok számára, ugyanis ez egy olyan élelmiszerlánc, amely nagyon nehezen elérhető a vidéki emberek, akár kisvárosban élő vagy még kisebb településeken élő pedagógusok számára. Ezt is érdemes lenne talán megfontolni, hogy hogyan lehetne ezt kiváltani, mert komoly nehézségekbe ütközik a felhasználása. Néhány szóban még szeretnék a napközis táborokról is szólni, ahol szintén azt szeretném kiemelni, ahogy az adminisztráció túlsúlyán érdemes lenne elgondolkodni, hogyan lehetne csökkenteni, és amit nagyon fontosnak tartok és több helyről is érkezett panasz, hogy ezeket a napközis táborokat igen későn bírálják el azok, akinek ez a feladatuk. Ez azt jelenti, mondjuk, egy példával megvilágítva, hogy előfordul olyan, hogy a táborkezdés előtt 5 nappal kapnak zöld jelzést a pedagógusok, hogy mehet a tábor, megvan minden, rendben van, neki akkor be kell szerezni a megfelelő eszközöket, össze kell állítani mindent, és mondjuk, ha beleesik egy hétvége, akkor bizony nagyon nehéz helyzetbe kerülnek a napközis táborok szervezői.

Azt szeretném kérni, nagy tisztelettel, hogy adjuk meg a lehetőséget a pedagógusoknak arra, hogy megfelelően föl tudjanak a táborra készülni, megfelelően tudják beszerezni a szükséges eszközöket, és ne azon kelljen nekik aggódniuk a táborkezdés előtt pár nappal, hogy egyáltalán lesze tábor vagy nem lesz tábor.

Ha már a napközis táboroknál tartunk, még annyit szeretnék elmondani, hogy jobbára olyan észrevételeket kaptam, hogy ezek a táborok nagyon jók, mert sok programot meg lehet valósítani, és tulajdonképpen eléggé rugalmas a program megvalósításának a lehetősége, de nagyon érdekes, hogy más források meg arra hivatkoznak, hogy nagyon keményen és nagyon szigorúan számonkérik azt, hogy milyen programot és hogyan valósítanak meg ezekben a napközis táborokban. Illetve még azt is megszabják, hogy milyen eszközöket és kitől kell beszerezni ezekhez a táborokhoz. Itt megint egy olyan ellentmondást, disszonanciát találunk, amelyet önnek szintén érdemes lenne feloldania, államtitkár úr, amennyiben van információja mindezekről. Végeredményben én Fonyódligetről nem kívánok szólni, mert Steinmetz Ádám képviselőtársam majd el fogja mondani.

Zánkáról tettem említést eddig is, és pozitívummal szeretném zárni természetesen, hiszen a zánkai táborról egyébként a jó programokról tudok beszámolni, tetszenek a gyermekeknek, a pedagógusoknak szintén ezek a programok, rugalmasak a szervezők, minden kívánságot úgymond teljesítenek, ezért köszönet számukra. A gyerekek jól érzik magukat, örülnek az ajándékcsomagoknak, és azt gondolom, hogy érdemes most legalább a hozzászólásom végén köszönetet mondanom mindazon pedagóguskollégáknak, akik részt vesznek ezekben a táborokban, megszervezik, idejüket, energiájukat áldozzák arra, hogy a gyermekeink valóban jól érezhessék magukat a nyáron, megfelelő tudással, megfelelő tapasztalatokkal gazdagodjanak a nyári szünetben. Még egyszer szeretném leszögezni, hogy mindezek ellenére fogjuk támogatni a törvényjavaslatot, de a válaszokat kíváncsian várjuk.

Köszönöm szépen a figyelmet. (Taps az ellenzéki pártok padsoraiban.)




Felszólalások:  Előző  195  Következő    Ülésnap adatai