Készült: 2024.04.29.17:32:44 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

161. ülésnap (2020.11.03.), 82. felszólalás
Felszólaló Varju László (DK)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka vezérszónoki felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 9:51


Felszólalások:  Előző  82  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

VARJU LÁSZLÓ, a DK képviselőcsoportja részéről: Elnök úr, köszönöm szépen a szót. Tisztelt Államtitkár Úr! Mielőtt a törvénytervezet részletesebb elemzésébe belemennék, előtte szeretném mindenképpen felhívni a figyelmét arra, hogy jelen esetben is ennek a törvénytervezetnek nem készült el a hatástanulmánya.Nem tudom, ez mennyire van hatással arra, amit ön is említett, hogy az idén már harmadik alkalommal nyújtanak be módosítást, ami önmagában lehet a gondosság fontos feltétele, mint ahogy ön is mondta, hogy sokat foglalkoznak vele, másik oldalról pedig lehet a végiggondolatlanság, hogy amúgy egyébként pedig egy 2017-ben a Juncker-bizottság által megfogalmazott ajánlások bevezetésére tesznek most javaslatot. Legutóbb májusban foglalkoztunk ezzel. Ilyen módon, azt gondolom, hogy az idei harmadik alkalom után remélem, nem keletkezik olyan probléma vagy olyan tapasztalat a rendkívüli módon változó piaci körülmények között, hogy az idén ne kelljen még egy negyedik alkalommal is ilyet megtenniük. De mindenképpen üdvözlöm azt, hogyha olyan kezdeményezést tesznek és tettek, ami a fogyasztók érdekét szolgálja.

Szeretném arra felhívni tisztelettel a figyelmét, hogy nemcsak a magyar kormánynak fontos a kettős minőséggel szembeni fellépés, ez minden magyar állampolgár érdeke; és számomra és a Demokratikus Koalíció számára ugyanúgy fontos, hogy ne csapják be és ne legyen lehetősége senkinek becsapni az állampolgárokat. Azt gondolom, hogy ha pláne itt ilyen méltányosságról beszéltek korábban, akkor talán ezt a lehetőséget is ilyen módon érdemes figyelembe venni. Tehát, államtitkár úr, szeretném felhívni a figyelmét, hogy nemcsak a kormánynak fontos a kettős minőséggel szembeni fellépés.

Nos, mint ahogy önök is említették, a kormánypárti képviselők hozzászólásában el is hangzott, hogy az „Új megállapodás a fogyasztói érdekekért” kezdeményezés az Európai Bizottságtól érkezett. Örülök annak, hogy ezzel szemben nem hadakoznak, nem kivont karddal mennek szembe, hanem inkább beépítik a joggyakorlatba, és azokat, amelyek egyébként a Bizottság kezdeményezésében szerepelnek, figyelembe veszik. És ebben a fogyasztók jogainak megerősítése az interneten nagyon fontos: az átláthatóság fokozása az online piactéren, vagy az online platformok kezelési találatainak átláthatóbbá tétele, vagy az új fogyasztói jogok megjelenítése az ingyenes szolgáltatásoknál. Tegyük idézőjelbe az ingyenest, mert igazából nem ingyenes, mert az adatainkat biztosítjuk bizonyos szolgáltatók részére, és az ezzel kapcsolatos szabályozás különösen fontos volna.

Ezen túlmenően a képviseleti keresletek európai formájának bevezetése, azt hiszem, ilyen szempontból a Bizottság oldaláról is érdekes, de a fellépés a fogyasztási cikkek kétféle minőségben való forgalmazásával szemben  mint ahogy említettem  2017 óta napirenden van, ezért örvendetes, hogy a magyar kormány 2020-ra eljutott oda, hogy foglalkozik ezzel.

Az a változás, ami a digitális és egységes piac mellett vagy ennek keretében megjelenik, azt gondolom, az ezzel kapcsolatos stratégiák, amelyek az Európai Unióban megjelennek, ránk is hatással lesznek, bízom benne, és akkor azzal is tovább tudunk lépni.

(12.40)

Már csak azért, mert a hazai vásárlási szokások jelentősen megváltoztak, ezt mindannyian tapasztaljuk. De ehhez nem kell messze menni. Ott vagyunk a családban, a családban is szokássá vált az interneten való használat. Ráadásul pandémia idején a házhozszállítás lehetősége pedig különös jelentőséggel bír. Itt nemcsak önkéntesek segítenek az önkormányzatok kereteiben, amikor szervezték ezt például tavasszal, hanem azon túlmenően, itt az üzleti területen is megjelenő szolgáltatásokról beszélhetünk. Ez az európai trendhez kapcsolódik, és része ennek Magyarország is, ebben benne vagyunk. Ilyen módon gyakorlatilag bárki bekapcsolódhat a világkereskedelembe, és onnét rendelhetnek egészen egyszerű módon árukat.

Ellenben a tapasztalat az, hogy ha utánkövetéssel is, de a fogyasztóvédelemnek, igen, fel kell zárkózni ahhoz, hogy az ilyen kereskedelemben megjelenő csalókkal szembeni fellépés meglegyen, meglegyen ennek a lehetősége.

Hosszú távon az internetes értékesítés tartós növekedésére lehet számítani, és mindez további fejlesztéseket generálhat majd a webes kereskedelemben. Kíváncsi vagyok, hogy ezt a fogyasztóvédelem hogyan tudja majd követni.

A Demokratikus Koalíció fontosnak tartja, éppen azért, hogy az amúgy említett jó irányok mellett megjelenő, mondjuk úgy, hogy galádságokkal és csalásokkal szemben több ismerettel rendelkezzenek az állampolgárok, ezt az állampolgári felkészítést az iskolában kell elkezdeni. Ezért mi szorgalmazzuk azt, hogy a tudatos fogyasztóvédelmi oktatásra sor kerüljön, és a lakosságot érintő tájékoztatást tovább erősítsék, mert az európai gyakorlattal szemben a magyar vásárló igenis hátrányt szenved, és ebben felelőssége van az államnak, hogy ebből a szempontból több lépést tegyen annak érdekében, hogy a tudatos vásárló a tudatos fogyasztóvédelmi oktatás keretében jobban tudjon tájékozódni.

Amit én még kiegészítésnek szeretnék hozzátenni, amiből én keveset érzékelek, az, hogy a civil szervezetek számára nem biztosítanak elég lehetőséget éppen a tudatosság erősítése érdekében. Önmagában a békéltető testületek bevonását egyébként fontosnak tartom, és hogyha itt már a tapasztalatok alapján olyan részelemeket is be tudtak vonni, illetve szabályoznak, mint ami az elektronikus úton való értesítés használata, azt fontosnak tartom. De önmagában a lakosság fogyasztói ismeretei, tudatossága érdekében a civil szervezetek számára nagyobb lehetőséget kellene biztosítani, én azt gondolom.

Végezetül pedig: önmagában az európai fogyasztók védelme érdekében és a magyar fogyasztók védelme érdekében az a szabályozás, miszerint a televíziós reklámok bizonyos időhatár keretei között működhetnek csak, nekem az a meggyőződésem, és a szomszédaim biztosan rám szólnak, ha ezt itt nem mondom el, hogy az, ami történik a televíziókban, hogy egyébként a Médiahatóság ellenőrzése, úgy tűnik, nem elég hatékony a tekintetben, hogy jóval magasabbak azok a reklámidők, amiket alkalmaznak a televíziók, ez, mondjuk úgy, hogy rendkívül hátrányos a fogyasztókra nézve.

Tisztelettel kérem szépen, hogy a Fogyasztóvédelmi Hatóság keretében ezt vizsgálják annak érdekében, hogy az eredeti szándéknak megfelelően a magyar állampolgárok fogyasztóvédelmi tudatossága növekedjen, őket kevésbé lehessen átverni, és bízom benne, hogy ha nem is teljes mértékben, most már harmadik alkalommal való módosításuk vagy kezdeményezésük után ez a törvény egy előrelépést fog jelenteni.

A vita végéig még talán további lehetőségek nyílhatnak, és akkor a fogyasztók érdekében támogathatóvá válhat ez a törvénytervezet. Köszönöm szépen a figyelmüket. (Dr. Varga-Damm Andrea tapsol.)




Felszólalások:  Előző  82  Következő    Ülésnap adatai