Készült: 2024.04.29.11:10:00 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

161. ülésnap (2020.11.03.), 78. felszólalás
Felszólaló Dr. Szakács László (MSZP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka vezérszónoki felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 6:32


Felszólalások:  Előző  78  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. SZAKÁCS LÁSZLÓ, az MSZP képviselőcsoportja részéről: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselőtársaim! Tisztelt Államtitkár Úr! Azt gondolom, hogy a fogyasztókat védő, jobban védő szabályok alkalmazását, azoknak a magyar jogrendszerbe való átültetését természetesen mindig üdvözölni kell, de persze ki kell térni egy-kettő részére a javaslatnak, amelyet mi magunk is fontosnak tartunk.Az első, amiről az előttem szóló vezérszónok relatíve hosszabban beszélt, az online kereskedelem, amelynek látjuk, hogy mind a súlya, mind a szerepe felértékelődik a pandémiás időszakban, és a nagy valószínűség szerint elkerülhetetlen szigorításokkal, az ünnepek közeledtével nyilvánvalóan ennek a súlya, szerepe tovább fog erősödni. Ezért természetesen az online térben a fogyasztók védelme, a fogyasztók megvédése még komolyabb kihívások elé fogja majd állítani úgy a szabályozást, mint ahogyan egyébként a kibervédelmet is. Az egy dolog, hogy megvannak a szabályok, és megvannak azok a szabályzatok, amelyek alapján üldözendő lehet valamilyen tevékenység, vagy éppen megvannak azok a szabályok, amelyek alapján elmarasztalható valaki, aki ezeket a szabályokat megsérti, a másik oldalon természetesen még egy dologra fel kell készülni, legfőképpen a fogyasztóvédelem első és legfontosabb feladata lenne az, hogy kellő elrettentő erővel bírjon, és megelőzze azokat a fogyasztókat ért káros hatásokat, illetve minél kevesebb károsultja legyen bizonyos jogügyleteknek, ezeknek a megelőzése érdekében kell nemcsak a szabályokat megalkotni, hanem annak a feltételrendszerét is megfelelőképpen üzemeltetni. Azt gondolom, hogy nem elegendő átvenni csak az európai uniós szabályozást, hanem meg kell teremteni annak a feltételeit, például mondjuk, az online térben, de mondhatnám az összes többi tekintetben, amit ez a javaslat is felsorolt, tudnánk mondani még rengeteg példát, ahol ezeknek a feltételeit is meg kell teremteni. Bízom benne, hogy a döntéshozók, akár a kormányzat is ugyanezt megfelelően felismeri  ha nem, akkor pedig most szólok , és megteremtik ennek a feltételeit.

A másik, amiről itt szó van: azok a kettős minőségű áruk, amelyek megtévesztésre alkalmasak. Ez egy nagyon-nagyon hosszú múltra visszatekintő, még a múlt ciklusban elkezdődött olyan ügy, amikor akkoriban még multinacionális cégeket vádolták nagyobbrészt ezzel a kormánypárti politikusok, volt miniszterelnöki biztosa is ennek az ügynek, amennyire én erre jól vissza tudok emlékezni, és lássuk be, most kerül csak átvezetésre ezeknek a szabálya a magyar fogyasztóvédelmi szabályok közé. Azt gondolom, hogy azért túl sok idő telik el, hogy megfelelően és megnyugtatóan rendezni tudjuk ezeket a kérdéseket. Emlékszem rá, hogy még a múlt ciklus végén állt föl egy úgymond kommandó vagy egy ellenőrző csoport, amelyik ellenőrizte a kettős minőségű áruk minőségét, főleg a nagy multinacionális élelmiszerláncokban, és még csak most kerül ide elénk az a szabályozás, ami ennek az európai uniós tartalmát is átveszi. Azt gondolom, hogy ennél persze jobban is meg lehet védeni a fogyasztókat, de most végre itt van, és ennek örülni kell.

El kell mondani, hogy nem tartozik ehhez az irányelvhez az ügyvédi hivatással össze nem férhető békéltető testületi tagság, ez nyilvánvalóan nem került be a javaslatba.

Ami a javaslaton túlmenő és alapvetően a magyar fogyasztók érdekeit segítő és elősegítő munka lehet, ha már államtitkár úr azzal kezdte az expozéját, hogy ez egy nagyon kiemelt szempont ma Magyarországon, amikor fogyasztóvédelemről van szó, hadd engedtessék meg, hogy az ember  főleg, ha ellenzéki képviselő, akkor mindenféleképpen  beszéljen arról, hogy bizony, voltak olyan esetek ebben az országban, legfőképpen egyébként a devizahitelezés után az akkor indult perekben, ahol nem feltétlenül érvényesültek azok az európai uniós fogyasztóvédelmi normák, amelyek 1993-asak. Tehát mintegy 27 éves normákról van szó, annak a magyar jogrendbe való átültetése, annak az értelmezése és akár a Kúria által vagy a Kúria mellett most már nem működő, de egy évig működő konzultatív testület melletti értelmezései nem feltétlenül a fogyasztók mellé álltak, hanem inkább álltak a pénzvilág mellé ezek a kérdések.

Az a javaslatunk, illetve megjegyzésünk, kritikánk ebben az esetben, hogy ahogyan itt is meg kell teremteni a föltételeit annak, hogy ne csak a szabályrendszert sikerüljön megalkotni, hanem annak a megfelelő alkalmazhatóságához megfelelő feltételrendszert is meg kell akár a kibertérben teremteni; akár mondjuk, a kettős minőségű áruk behozatala, értékesítése, ellenőrzése is meg tudjon valósulni. Tehát meg lehessen előzni a kárt, és ne csak később lehessen valakit elmarasztalni, ehhez a szükséges feltételeket persze rendelkezésre kell bocsátani, legyen ez intézményi feltétel, legyen ez bármi más, úgy a korábbi gyakorlatot is helyre kell tenni más ügyekben is, ami nagyjából-egészében a devizahitelesek tekintetében a lakosság egytizedét érinti.

Kérem, hogy ha ez egy kiemelt ügy, tényleg kiemelt ügy a minisztérium életében, akkor a fogyasztóvédelem tekintetében álljanak oda az emberek mellé a pénzvilággal szemben is. Nagyon szépen köszönöm a figyelmüket. (Taps az ellenzéki pártok soraiban.)




Felszólalások:  Előző  78  Következő    Ülésnap adatai