Készült: 2024.04.29.11:41:05 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

161. ülésnap (2020.11.03.), 182. felszólalás
Felszólaló Dr. Mosóczi László
Beosztás Innovációs és Technológiai Minisztérium államtitkára
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka Előadói válasz
Videó/Felszólalás ideje 6:52


Felszólalások:  Előző  182  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. MOSÓCZI LÁSZLÓ innovációs és technológiai minisztériumi államtitkár: Köszönöm a szót, elnök úr. Köszönöm az értékes támogató hozzászólásokat, és természetesen a kritikákat is, hiszen azokból tanul az ember. Reflektálnék a legfontosabb gondolatokra, felvetésekre. A közlekedésbiztonság javítása mindenkinek célja, valamint a jogkövető magatartás kikényszerítése is. Ezek a törvényjavaslatok is sok esetben alapvetően erről szólnak.

Az utak állapota sok felszólalásban került elő. A 32 ezer kilométer hosszú magyar közúthálózatból 2010 óta 755 milliárd forint értékben több mint 6 ezer kilométert hoztunk rendbe, és hallottuk is, hogy évente folyamatosan növekszik a felújított szakaszok aránya. Ugyancsak az útprogram keretében 3200 milliárd forintos keretösszeggel 2024-ig komoly gyorsforgalmi főútvonali és egyéb fejlesztések várhatók, és azok az autópályák, amelyek az országhatárok irányába tartanak, amennyiben a szomszéd fogadókészség is megvan, elérik az országhatárokat. Örömmel tájékoztatok minden tisztelt hozzászólót, hogy az M6-os autópálya építése rövidesen kezdődik, hiszen a miniszterelnök úr megegyezett a horvát miniszterelnökkel, hogy a horvát oldalon is megépül a hiányzó pályaszakasz  hiszen az országhatárig elvezetni nem lett volna értelme önmagában egy autópályát , az M60-as pedig tervezési stádiumban van.

Többször szóba kerültek az autópálya-használati díjak is. Az autópálya-használati díjak mértékét az európai uniós eurovignette irányelv szabályozza, amely bizonyos mértékeket, illetve maximumokat határoz meg. Magyarország ezeket természetesen betartja. Tehát az autópálya-használati díjaink korántsem tekinthetők az átlagosnál kirívóbbaknak. Az autópálya-használati, illetve az úthasználati díjakból beszedett összeg teljes egészében a közlekedési közúthálózat üzemeltetésére, fejlesztésére fordítódik.

Ugyancsak fontos információ, hogy a Magyar Közút finanszírozása évről évre nő, és már elérte azt a mértéket, hogy minden feladatát, ami az útüzemeltetéssel kapcsolatban van, el tudja végezni. Korábban priorizálni kellett a feladatokat. Ez a kormány teremtette meg a finanszírozást ahhoz, hogy megfelelő mérnöki telepekkel, megfelelő gépekkel a közúthálózat üzemeltetése biztonságosan megtörténjen.

A vasúti közlekedéssel kapcsolatban még szóba került a tram-train rendszer. A tram-train rendszer, ahogy a nevében is benne van, azt jelenti, hogy ugyanaz a jármű hol villamos  Szegeden és Hódmezővásárhelyen , hol pedig vonat a két város között. Az Európai Unió szigorúan szabályozza azt, hogy milyen pályahasználati engedélyek kellenek egy vasút-üzemeltető társaságnak, illetve hogy egy személyszállító társaság milyen biztonsági tanúsítványokkal, milyen engedélyekkel kell hogy rendelkezzen. Ez a jármű hol villamos  benne van a nevében is , hol vonat. Nyilvánvalóan olyan engedélyekkel kell ellátni a járművet, amely mindkét követelményt kielégíti, mind a városi, mind a vasúti közlekedés feltételeit. Itt a szabályozás kizárólag erre irányul.

A kormány többször hangsúlyozta, hogy a magyar közösségi közlekedésben a vasúti hálózat a gerinc, ezért is történik a vasúti hálózat komoly összegekkel való fejlesztése. Most is folyamatban vannak beruházások. A közelmúltban adtuk át például a Budapest-Debrecen-Nyíregyháza-Záhony vonal Ebes és Debrecen közti ugyan rövid szakaszát, de ezzel már Budapest és Debrecen között elkészült a felújított pálya, illetve a napokban lett letéve a Püspökladány-Biharkeresztes közötti vasútvonal felújításának és villamosításának az alapköve. Tehát egy újabb fontos állomáshoz érkeztünk.

Hazánk deklarált célja, hogy az európai logisztikában aktívan részt kívánunk venni, és az áruszállítás jelentős része vonattal történik Európán belül, Európáig viszont hajóval, és a kikötőkből az árunak el kell jutni a kontinens belsejébe, és mi szeretnénk ebben aktívan részt venni. Ezért is fejlesztjük azokat a transzeurópai hálózati elemeket, ahol komoly árufuvarozás várható.

Az egyes kocsival kapcsolatos megjegyzések szintén beleillenek abba a stratégiába, hogy a kormány a vasúti közlekedés támogatója, hiszen itt az árufuvarozásnak azt a szegmensét támogatja, amely veszteséges, amely egy-két kocsi kiszolgálását biztosítja annak érdekében, hogy minden árufuvarozásra alkalmas vasútvonalon annak, aki vasúton kíván árut továbbítani, erre lehetősége legyen. Miniszteri rendelet szabályozza mindazokat a feltételeket, amelyekkel az egyes kocsik támogatása igénybe vehető lesz.

Annak érdekében, hogy a hazai közösségi közlekedés menetrendje valóban összehangolt vasútközpontú legyen ráhordó funkciókkal, döntött úgy a kormány hónapokkal ezelőtt, hogy a Volánt és a MÁV-ot közös irányítás alá helyezi. A Volán vagyonkezelője a MÁV Zrt. lesz. Ezzel biztosítható az, hogy olyan menetrendet kínáljon a két cég az utasok felé, amely valóban az utazási igények magas fokú kielégítését szolgálja. A magyar állam pedig minden évben a menetrend figyelembevételével köt szerződést a személyszállítási üzemeltetőkkel, és a kormány az ebben foglaltakat ki is fizeti, ezáltal azt a szolgáltatást, amit megrendel, ellentételezi.

Az oktatással kapcsolatban: valóban súlyos mindenhol a szakemberhiány, de már évekkel ezelőtt megkezdtük azokat a lépéseket, hogy ezeket folyamatosan felszámoljuk, s nemcsak a szakképzésben, hanem mind a középfokú, mind a felsőfokú oktatásban. Ennek egy fontos mérföldköve lesz 2021. január 1-je, amikor a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen újra megnyílik a vasúti közlekedési tanszék annak érdekében, hogy a vasutat kiváló mérnökökkel  mint ahogy a múltban is történt  újra el lehessen látni. Köszönöm szépen.




Felszólalások:  Előző  182  Következő    Ülésnap adatai