Készült: 2024.04.29.18:40:08 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

41. ülésnap (2018.11.15.), 36. felszólalás
Felszólaló Dömötör Csaba (Fidesz)
Beosztás Miniszterelnöki Kabinetiroda államtitkára
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka előterjesztő nyitóbeszéde
Videó/Felszólalás ideje 6:57


Felszólalások:  Előző  36  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DÖMÖTÖR CSABA, a Miniszterelnöki Kabinetiroda államtitkára, a napirendi pont előadója: Köszönöm a szót, elnök úr. Most is egy olyan ágazat szabályozásáról lesz szó, amely stratégiai jelentőségű Magyarországon; ez egyértelmű, akár a GDP-hez való hozzájárulást, akár a foglalkoztatottak számát nézzük. Ha pontos számokkal akarjuk ezt alátámasztani, akkor elmondhatjuk, hogy a közvetett hatásokat is figyelembe véve a turizmus a nemzeti össztermék 10,3 százalékához járult hozzá 2017-ben, miközben 412 ezer magyar embernek adott megélhetést. Az idegenforgalmi szektor teljesítménye évről évre rekordokat dönt: a 2017. év minden idők legjobb turisztikai éve volt, idén azonban várhatóan még ezeket a kiváló számokat is sikerül felülmúlni. A turizmus növekedését, és ez szintén fontos szempont, 2018-ban is a hazai turizmus húzza, ami jól mutatja, hogy bővül a magyar családok anyagi mozgástere. A folyamatok tehát kedvezőek, de ezzel együtt azt gondoljuk, hogy a magyar turizmusban van még növekedési potenciál, akár a mennyiséggel, akár a minőséggel kapcsolatos lehetőségeket nézzük. A most tárgyalt törvényjavaslatnak az a célja, hogy ezzel a lehetőséggel élni tudjunk.

Az asztalon lévő törvénymódosítási javaslatok három csoportba oszthatók: a digitális adatszolgáltatást, a kiemelt turisztikai beruházásokat és a vendégek adatkezelését érintik. Ami az első módosító csoportot illeti, egy 2017-es törvény már létrehozta a Nemzeti Adatszolgáltató Központot, ezen központ felállításával egyrészt jobbá, naprakészebbé lehet tenni a turisztikai statisztikákat, másfelől eredményesebben lehet fellépni a feketegazdaság ellen is. A hatékonyságnövelés alapvető cél, és abban talán nincsen vitánk, hogy a hatékonyság növelésének egyik legfontosabb módja manapság a digitalizálás; azért is, mert az eddigi papíralapú adatszolgáltatási kötelezettségek a szükségesnél nagyobb terhet róttak a szálláshely-szolgáltatókra.

A törvényjavaslat alapján a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ napi adatkommunikációt tartana fenn a szálláshely-szolgáltatók szoftvereivel, és kizárólag a statisztikai adatok felhasználásával egy átfogó, naprakész és rendezett adatszolgáltatási utat biztosítana az érintett szervezetek számára. Ez az adatbázis egyébként arra is alkalmas lesz, hogy az érintett szervezetek adatigényeit kiszolgálja. A mostani törvényjavaslat szabályozná az adatkezelő központ azonosítási folyamatát. Az adatszolgáltató rendszerben a szálláshely-szolgáltatók elektronikusan regisztrálnak, ennek érdekében biztosítani kell, hogy ennek a kötelezettségnek az alapját törvény is rögzítse.

A törvényjavaslat ezen túl egy menetrendet is meghatároz, a digitális adatszolgáltatási rendszer lépcsőzetes jelleggel lépne hatályba. Első körben tesztüzem jelleggel január 1-jétől az ügynökség által befogadott szervezetek használhatnák, ezt követően önkéntesen lehetne csatlakozni, majd ezt követően egy kormányrendelet határozza majd meg a további csatlakozások időpontjait.

Fontos dolognak tartom, itt is szeretném elmondani, hogy a törvényjavaslat értelmében térítésmentesen biztosítják majd a szálláshelykezelő szoftvert az olyan szálláshely-szolgáltatóknak, amelyek legfeljebb 8 szobásak, és 16 férőhellyel rendelkeznek.

A módosítások második csoportja a kiemelt turisztikai desztinációkkal kapcsolatos. A kormány számos ország gyakorlatát tanulmányozta az elmúlt években, és ezek alapján elmondhatjuk, hogy a magyar turisztikai potenciál növelése a turisztikai desztinációkban és ezzel összefüggésben a komplex szolgáltatáscsomagok biztosításában rejlik. A Turisztikai Ügynökség feladata az, hogy egyedi programokat dolgozzon ki ezekre a céltérségekre, egyedi élménycsomagokkal és önálló arculattal. Ehhez természetesen beruházások is kellenek, de ahhoz, hogy ezek a beruházások minél hamarabb megvalósuljanak, a szakmai visszajelzések alapján szükségessé vált az egyes vagyongazdálkodást érintő törvények, jogszabályok összehangolása. Ezek érdekében a módosítások többek között a vagyonkezelői díjra, a közfeladatok meghatározására, az eljárások egyszerűsítésére és a határidők rövidítésére vonatkoznak.

Végezetül, a módosítások harmadik csoportja a vendégek adatrögzítésével kapcsolatos. A magyar turizmus fejlesztését szolgálja az, hogy a szálláshelyek garantált és pontos adatokkal rendelkezzenek a vendégeikről annak érdekében, hogy esetleges követeléseiket érvényesíthessék velük szemben. Az adatkezelést külföldi állampolgárok esetén idegenrendészeti szempontok is indokolják.

Mindezek biztosítása érdekében a szálláshely-szolgáltatók a vendégek adatait olyan biztonságos tárhelyen rögzítik, amely garantálja azt, hogy az adatok biztonságban vannak, mások nem férnek hozzá, azokat nem fenyegeti semmilyen veszély. Az állam ennek érdekében tárhelyszolgáltatást hoz létre a legszigorúbb uniós normáknak, a GDPR-követelményeknek is megfelelően. Az adatokhoz természetesen kizárólag azok férhetnek hozzá, akiket erre a törvény amúgy is feljogosítana, de ezen szervek is a törvényben meghatározott korlátokkal, csak a szálláshely-szolgáltatók útján kérhetnek adatokat a tárhelyszolgáltatóktól. Mindez tehát egyszerre garantálja a szálláshely-szolgáltatók üzleti érdekeinek védelmét, a polgárok adatainak biztonságát, valamint a bűnüldözésben, idegenrendészetben érintett szervek hatékony munkavégzését.

(9.40)

Szeretném külön felhívni a figyelmet arra, hogy a törvényjavaslat szerinti szabályozás a nemzetközi gyakorlatokkal is összhangban van: Ausztriában és Németországban is van általános regisztrációs kötelezettség  Franciaországban ez a külföldiekre is vonatkozik, beleértve az uniós állampolgárokat , és a külföldi jogszabályok számos esetben szigorúbbak a jelenlegi tervezetnél.

Arra is szeretném felhívni a figyelmet, hogy az Adatvédelmi Hatósággal a kormány írásban is egyeztetett, az észrevételeket normaszöveg szintjén kezeltük.

Tisztelt Képviselők! Tisztelt Ház! A most tárgyalt javaslat javíthatja a szolgáltatások hatékonyságát, minőségét, javítja a statisztikák minőségét, elősegíti a beruházásokat, miközben világos szabályokat határoz meg az adatkezelésre vonatkozóan. Mindezek miatt meggyőződésünk szerint előmozdíthatja a magyar turizmus helyzetét. Minderre figyelemmel kérem, hogy a javaslatot támogatni szíveskedjenek. Köszönöm, hogy meghallgattak. (Taps a Fidesz soraiból.)




Felszólalások:  Előző  36  Következő    Ülésnap adatai