Készült: 2024.05.14.22:00:01 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

129. ülésnap (2020.05.18.), 221. felszólalás
Felszólaló Dr. Gurmai Zita (MSZP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 5:30


Felszólalások:  Előző  221  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. GURMAI ZITA (MSZP): Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Államtitkár Úr! Képviselőtársaim! A javaslat az uniós jog végrehajtásával kapcsolatos főbb rendelkezésekkel foglalkozik, a javaslat lehetővé teszi, hogy minden SIS-rendszert alkalmazó ország által elhelyezett figyelmeztető jelzés rendőri intézkedés jogalapját képezze, továbbá az uniós jogszabályi követelményeknek megfelelve pontosítja a rejtett ellenőrzés fogalmát; ugye, a rejtett ellenőrzés nem a titkos információgyűjtést jelenti, hanem például az igazoltatás közbeni mellékes kérdések feltételét. A javaslat erre való figyelemmel több részletszabályozást is tartalmaz, amely a hazai figyelmeztető jelzések elhelyezésére, illetve az azok alapján végrehajtott rendőri intézkedésre vonatkoznak. Ilyen figyelmeztető jelzés nemcsak a rendőrség, de a polgári nemzetbiztonsági szervekre tekintettel is elhelyezhető. Szintén uniós jogforrásokból származó jogalkotási kötelezettségeknek tesz eleget a javaslat, amikor a célzott ellenőrzést a hazai jogrendszerbe beépíti, és annak részletszabályait is megállapítja.

Hasonló új jogintézményként kerül szabályozásra a veszélyeztetettnek minősülő gyermekek utazási korlátozása, ez utóbbi lényege, hogy a rendőrség megakadályozhassa, hogy Magyarország területét elhagyhassa az a személy, akivel szemben veszélyeztetett gyermekre tekintettel figyelmeztető jelzést helyeztek el. A jogellenes elvitel megakadályozása érdekében szabályozza a javaslat a bíróság által elhelyezhető figyelmeztető jelzést olyan gyermekek esetén, akik kapcsán fennáll a szülő, családtag vagy gyám általi jogellenes elvitel veszélye, és akiknek az utazását meg kell akadályozni.

Fontos, hogy a javaslat ezen túl lehetőséget biztosít arra, hogy a daktiloszkópiai adatokat és ujjlenyomatokat is elhelyezzék az SIS-rendszerben akkor, ha az érintett súlyos bűncselekmény vagy terrorcselekmény elkövetője. Az így rögzített adatokkal kapcsolatban a javaslat a figyelmeztető jelzés elhelyezésének szabályait is meghatározza.

A figyelmeztető jelzések hatékonysága érdekében a javaslat több információs rendszerrel, így például az Interpol adatbázisával kapcsolatos adategyeztetés- és adatcsereszabályokat is tartalmaz, az uniós jogszabályok alapján az új SIS-rendszernek tartalmaznia kell egy olyan mechanizmust, amely értesítést küld a tagállamoknak akkor, ha harmadik országbeli állampolgárok az önkéntes távozásra előírt határidőn belül nem tettek eleget visszatérési kötelezettségüknek. Ennek a mechanizmusnak elő kell segítenie, hogy a tagállamok teljesítsék a kiutasítási határozatok végrehajtására vonatkozó kötelezettségeiket, valamint a beutazási tilalom elrendelésére vonatkozó kötelezettségeiket. Ezen kötelezettségek teljesítésének végrehajtását a javaslat rendezi.

A javaslat az elfogatóparancsok alapján körözött személyekkel kapcsolatos eljárást is meghatározza. Ennek a figyelmeztető jelzésnek az a sajátossága, hogy a kibocsátó bíróság az illetékes rendőri szervnek küldi meg az elfogatóparancsot, és a rendőrség intézkedik a jelzés elhelyezéséről. További sajátosság, hogy e jelzéstípus alapjogokat érintő kiemelkedő jelentősége miatt az elhelyezés előtt a SIRENE Iroda is ellenőrzi az adatokat. Az alapjogi szempontú ellenőrzés kifejezetten fontos, tekintettel arra, hogy alapvető emberi jogok széles skáláját  szabad mozgás, tartózkodás, adatvédelem  befolyásolhatják az SIS-rendszerbe bejegyzett jelzések, amely azonban önálló jogorvoslati rendszerrel nem rendelkezik.

A javaslat gyermekeket védő további pontja, hogy a jogellenes elvitellel veszélyeztetett gyermekek tekintetében szükséges figyelmeztető jelzés bevitelének elrendelése iránti eljárás alapján a figyelmeztető jelzés elhelyezésének kérelmezésére jogosultak a bíróságnál kérhetik a figyelmeztető jelzés nemzetközi informatikai nyilvántartásban való elhelyezését. A kérelem előterjesztésére indokolt feljogosítani a szülőt, gyámság alatt álló gyermek esetében pedig a gyámot, aki a gyámhatóság hozzájárulásával indíthatja meg az eljárást, valamint a gyámhatóságot is. Az eljárás járásbírósági hatáskörbe tartozik, illetékességét pedig az érintett gyermek lakó- vagy tartózkodási helye alapozza meg. Az eljárás gyors befejezése biztosítja, hogy a bíróság annak lefolytatására soron kívül kötelezett.

A javaslat mindenféleképpen alapvetően uniós jogforrások magyarországi átültetéséről rendelkezik, és ahhoz kapcsolódva határoznak meg indokolt eljárási részletszabályokat. A javaslat ezenfelül a gyermekek védelme érdekében számos, szintén az uniós jogból fakadó jogalkotási kötelezettségnek tesz eleget annak érdekében, hogy a gyermekek jogellenes külföldre vitelét megakadályozzák. Erre való tekintettel ezt a rendkívül gondos munkát a Magyar Szocialista Párt frakciója támogatja szavazatával. Köszönöm szépen.

(17.40)




Felszólalások:  Előző  221  Következő    Ülésnap adatai