Készült: 2024.05.14.04:28:14 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

102. ülésnap (2024.02.27.), 88. felszólalás
Felszólaló Szatmáry Kristóf (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka Előadói válasz
Videó/Felszólalás ideje 10:38


Felszólalások:  Előző  88  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

SZATMÁRY KRISTÓF (Fidesz): Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! Megpróbálok válaszolni, de talán csak részben fogok tudni. Először is szeretném megköszönni képviselőtársaimnak, mert azt gondolom, ha lehet ezt használni, ez tényleg egy építő jellegű vita volt. Köszönöm a támogatást, és köszönöm a javaslatokat is.

Ha most megengedik, és nem félreértve, hogy Apáti elnök úrral egyébként itt pártközi szinten is értelmezhető jó viszonyunkban én azért megsértődtem rá egy picit, mert Apáti képviselő úr azt gondolta, hogy nekem nem jutott eszembe az, amit ő itt mondott, és nem azzal kezdtük a tárgyalásokat a minisztériumokkal, hogy ugyan már zárjuk ki a holland jogot például ebben a tekintetben, tehát hogy a Booking ne köthesse ki a holland jogot. Hát, ezt két esetben tudjuk megtenni, sajnos: egyrészt vagy az európai uniós alapszerződést az összes tagállam jóváhagyásával módosítjuk, vagy kilépünk az Európai Unióból, tehát ez a két lehetősége van annak, hogy ezt megtegyük. Ezért van benne egy olyan faramuci dolog egyébként a jogszabályban, hogy én azt vizsgálhatom tisztességtelen piaci magatartásnak összesen, hogy nem zárhatja ki a Booking, hogy magyar bírósághoz is forduljak.

Sajnos, hogy mondjam, nem akarom az Európai Unióra fogni a dolgok egy részét, de tisztában kell lennünk azzal, hogy egy olyan viszonyrendszert próbálunk szabályozni, amire az Európai Unió úgy tekint  és erre mondtam, hogy az Európai Unió le van maradva a korhoz képest , hogy egyenrangú piaci felek, tehát két üzleti partner gyakorlatilag úgy állapodik meg, ahogy akar. Ez az Európai Unió alapfelállása, amely szabályt, tény és való, még az előtt hozták az Európai Unióban, hogy ezek az online digitális szolgáltatók azt az óriási monopóliumot, nevezzük így, létrehozták volna a Facebooktól kezdve most az itt említett Bookingon keresztül, ami a jelen helyzet.

Csak abból a szempontból érdemes nézni a lehetőségeinket, ha az Európai Unió keretein belül gondolkodunk, hogy az európai szabályok mit engednek meg, de jelen jogszabály is  teszem hozzá, erre mondtam  uniós notifikáció alatt van, és még nem kaptuk vissza a véleményt. Tehát a most leírtakat is még az Európai Unió vizsgálni fogja, és mondhatja azt, hogy szerintük ez vagy az, vagy amaz nincs benne.

Ezt mondom, képviselő úr, hogy ezzel kezdtük, tehát ezt dekódoltuk első problémaként az általános szerződési feltételek vizsgálatakor. Hogy a fészkes …  elnézést, a parlamentben vagyunk  lehet az, hogy egy magyar piaci szereplővel gyakorlatilag aláíratnak egy olyan általános szerződési feltételt, amelyben kizárólag a holland jog van kikötve? Az Európai Unióban ezt sajnos, képviselőtársaim, lehet, sőt ezzel ellentétes jogszabályt nem lehet hozni.

(14.40)

Elindultunk egy úton. Én benne vagyok, hogy vigyük le a 45 napot, tehát rajtam nem fog múlni. Mi próbáltunk egy olyat, ami először átcsúszik az Unión. De próbáljuk meg, menjünk lejjebb! Ha már egyébként, teszem hozzá, az Unió ezt elfogadja, hatályba lép, utána mindig könnyebb szorítani egyet a présen  idézőjelben , de próbáljuk meg! Én nem leszek ez ellen. Egyébként, csak képviselőtársamnak mondom, hogy ha valaki az Európai Unió adta kereteken túl is gondolkodik, Törökországban például a Booking, ha belföldről akarok foglalni, nem elérhető; külföldről igen, de Törökországból próbáljon meg török IP-címről a Bookingon foglalni  nem fog sikerülni. Csak a piacvédelemnek az Európai Unión kívüli lehetőségeit összekeverni az Európai Unión belüli lehetőségekkel persze lehet, de nem biztos, hogy célravezető.

Egyébként összességében, mindamellett, amiben egyetértünk, hogy itt a nagy nemzetközi szolgáltatókat a szuverén tagállamoknak jelentősen korlátozni kell, azért teljesen őszintén mondom, nem az a cél, hogy elüldözzük a Bookingot. Nagyon-nagyon sok hazai kis- és közepes vállalkozás főleg a külföldi vendégeik egy jelentős részét a Bookingon keresztül tudja behozni. Ezt most vagy szeretjük, vagy nem szeretjük, de ez ténymegállapítás, és Magyarországnak vannak olyan régiói, vannak olyan területei, ahol a külföldi turizmus dominál, főleg Budapesten, a Balaton környékén. Tehát ezeket a vállalkozókat leválasztani a Bookingról, lehet, hogy néhány év alatt kiugorják magukat, de hogy rövid távon iszonyatosan nagy problémákat okozna a szektornak, abban egészen biztos vagyok. Tehát minden jó szándékot feltételezve a felszólalók részéről, én azért óvatosságot javasolnék.

Ugyanez a helyzet a jutalék kérdésével. Az én piaci tapasztalataim szerint ez a jutalék alapvetően 8-15 százalék között van a Bookingnál, ami egyébként nagyon sok, tehát így is nagyon sok, de mondjuk, én ilyen 20-30 százalék körülivel nem nagyon találkoztam, a Bookingnak általában ez a 8-15 százalék közötti jutaléka van. Hogy erre úgy, ahogy van, lehete azt mondani, hogy ez 5 százalék, megint csak az uniós jogi keretek között azt gyanítanám, hogy nem. Azt, hogy lehete kreatívan lefelé nyomni ezt a magas, mindannyiunk által magasnak vélt részt, most nem akarnék itt ötletelni a parlament előtt, vizsgáljuk meg! Én nyitott vagyok, de első körben, a notifikáció előtt, még mielőtt az Unió igent mondana erre a jelenleg benyújtott jogszabályra, én erre óvatosan tennék kísérletet. Egyébként azt gondolom, hogy azt a problémát, hogy nem kötheti ki azt, hogy nem lehet olcsóbban a honlapon nézni, ez a szabályozás részben kezelni fogja, mert azért  szerintem itt a teremben is vannak Booking-felhasználók  a tudatos fogyasztó már úgy csinálja, hogy beüti a Bookingot, és utána megnézi a saját honlapját a szálláshelynek, és ha ott lát különbséget az árban  márpedig ezek alapján már láthat , akkor ez alapjában is egyébként az ilyen jutalékösszegeknek a csökkentése felé megy. Én nyitott vagyok, ha erre van valakinek jó megoldása. Nem árulok el titkot: két és fél hónapon keresztül egyeztettünk a minisztériumokkal, mire úgy ítéltük meg, hogy ezt a szövegjavaslatot notifikációra el lehet küldeni, de ha vannak javaslatok… Ugye, van most időnk valamennyi, mert meg kell várnunk a végszavazással a brüsszeli választ, tehát ha van erre a jutalékra javaslat, arra nyitottak vagyunk.

Ugyancsak felmerült a letét kérdése. Én nem mennék ilyen messzire, erdőtelepítési… Hát, az utazási irodáknak is van! Tehát a piacon is van olyan, az utazási irodáknak van kötelező biztosítása; ugye, néhány nagy utazási iroda bebukása után van már erre jogszabály. Ezzel kapcsolatban egyébként a Turizmus Zrt.-vel beszéltünk, és ők ígértek erre vonatkozó javaslatot, párhuzamosan a törvényjavaslattal, csak ezt nem feltétlenül törvényben kell szabályozni, erre megvannak az egyéb jogi lehetőségek.

Én egyébként összességében azt látom, hogy mondom, alapvetően a lehetőségeink egy részét az uniós jogszabályok meghatározzák. Az egy kérdés, hogy az előttünk lévő EU-elnökség, a magyar EU-elnökség  akkor így mondom  ade lehetőséget arra, hogy ezt a témát kicsit szélesebb értelemben is az Európai Unió asztalára tegyük, és akkor itt bővíteném a kört. Én is azt látom, amire Z. Kárpát Dániel rámutatott, hogy vannak olyan területek, ahol nagyon jó lenne, ha egyedül neki tudnánk menni akár a Facebooknak. Én is tudnék mesélni hasonló rémtörténeteket a Facebookról, a saját magam tekintetében is, de őszintén szólva, kicsit esélytelennek látom azt, hogy Magyarország egyedül fölvegye a kesztyűt ilyen szempontból például a Facebookkal szemben. Hozzáteszem, hogy ez a jogszabály a Facebook számára is előírja például magyar ügyfélszolgálat létesítését, ugyanis a Facebooknak is vannak üzleti ügyfelei; a Facebook sem csak magánszemélyektől vesz el pénzt különböző hirdetésekért, hanem vállalkozásoktól is, és mint ilyenre, mint kapuőr cégre egyébként a jogszabálynak ez a kapuőrökre vonatkozó része vonatkozik a Facebookra is. Az egy nagy kérdés, hogy egyébként fognake ezzel foglalkozni vagy sem. Ebben igaza van Apáti képviselő úrnak, hogy vannak kétségeink, de ezen az úton el kell indulni. Nem volt ilyen jogszabály Magyarországon, ahhoz képest is egy előrelépés talán ez a javaslat.

Összességében tehát, összefoglalva, nagyon nyitott vagyok azokra a javaslatokra, amelyek itt elhangzottak, akár módosító indítvány benyújtásával, akár úgy, hogy mivel van időnk még megbeszélni, ha a zárószavazás előtt leülünk, mert vannak tényleg jogszabályi szinten akceptálható észrevételek, azokat építsük be. Induljunk el! Szerintem első körben egy szélesebb összefüggésben a szálláshely-szolgáltatóknál tudunk egy kis rendet vágni. Nem mondom, hogy teljesen, de tudjuk a piacot a hazaiak védelme érdekében irányítani. És a nagy digitális szolgáltatóknál ez egy próba  tény és való, egy próba , meglátjuk, hogy mennyire akarnak és tudnak megfelelni a jogszabályoknak.

Összességében azt mondom, hogy egy új frontot nyitunk a hazai vállalkozások érdekében, reményeim szerint közösen. Köszönöm a támogatást, várjuk a javaslatokat, és reméljük, hogy ez a csata folytatódni fog. Köszönöm szépen.




Felszólalások:  Előző  88  Következő    Ülésnap adatai