Készült: 2024.05.15.10:45:51 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

161. ülésnap (2020.11.03.), 164. felszólalás
Felszólaló Nacsa Lőrinc (KDNP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka vezérszónoki felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 6:08


Felszólalások:  Előző  164  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

NACSA LŐRINC, a KDNP képviselőcsoportja részéről: Köszönöm szépen. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Beszélgettünk már itt az elmúlt hónapokban vasútvonalakról, a Budapest-Belgrád projektről és egyébként a közlekedés különböző részeit érintő kérdésekről, útfelújításokról. Én is a témát ilyen módon egy kicsit szélesebben értelmezve készültem, hiszen ahogy államtitkár úr elmondta, vasúti, hajózási, légi közlekedési, közúti és személyszállítási területeken felmerülő, szükségessé vált szabályozási jogharmonizációs és ami nagyon fontos, gazdaságfehérítési módosításokat is tartalmaz a most előttünk fekvő törvényjavaslat.

A nemzeti kereszténydemokrata kormány a kezdetektől fogva különösen nagy hangsúlyt fektet a vasútfejlesztésre. Célunk, hogy a magyar vasút újra visszanyerje régi, legendás hírét, és hogy Magyarországon XXI. századi korszerű, kényelmes, gyors legyen a vasúti közlekedés.

Természetesen ezen a területen sem volt könnyű dolga a Fidesz-KDNP-nek 2010-ben, ugyanis a rablóprivatizációt folytató Gyurcsány-Bajnai-tandem a megszorítások, leépítések, adóemelések mellett mint vasútellenes kormányzás vonult be a történelemkönyvbe. Hiszen Gyurcsány Ferenc kormányzása alatt eladták a MÁV Cargo Zrt.-t, a MÁV nyereséges teherszállító leányvállalatát az osztrák állami vasútvállalatnak. A történelmi bűnnek számító rablóprivatizáció a rendszerváltás utáni Magyarország egyik legrosszabb stratégiai döntése volt, hasonlóan egyébként a repülőtér, a közművek és számos nemzetstratégiai szempontból kiemelten fontos vállalat eladása aprópénzért külföldi cégeknek.

A baloldal kormányzása alatt 300 milliárd forintos adósságot okozott a MÁV-nak, megszüntettek 38 vasútvonalat 1300 kilométeren, és 70 milliárd forintos megszorításokkal sújtották a magyar vasutat. A Gyurcsány-Bajnai-kormányok tömeges elbocsátást jelentettek be a MÁV-nál, a vasútvonalakat, állomásokat, pályaudvarokat, vágányokat elképesztő mértékben hagyták lepusztulni, a járműállományt alig fejlesztették, így 2010-re a magyar emberek utazhattak Európa egyik legöregebb vasúti szerelvényein és pályáin.

(17.40)

A Fidesz-KDNP-kormány elsőként rendezte a MÁV adósságát, növelte a vasúti dolgozók bérét, és minden korábbinál nagyobb összeget, 1700 milliárd forintot fordít vasútfejlesztésre. A polgári kormányzás idején 660 kilométeren történik pályafelújítás, 440 kilométeren villamosítás, és 200 kilométeren új nyomvonal is épül. Mintegy 80 darab új Stadler FLIRT motorvonat állt forgalomba 2013-2019 között, az idei évtől kezdődően pedig 40 darab új nagy kapacitású elemes Stadler KISS motorvonat áll forgalomba.

Szintén az idei évben a MÁV 115 darab új villanymozdony beszerzésére írt ki pályázatot, és 70 új IC személykocsi érkezik folyamatosan, amelyeket Magyarországon a Szolnoki Járműjavítóban gyártanak. Jelenleg is folyamatban van a Dél-Alföld egyik legnagyobb infrastruktúra-fejlesztése, a Szeged és Hódmezővásárhely között hibrid módon, a városi területeken villamosként, a települések között pedig vasútként közlekedő tram-train, azaz villamos-vasút. A villamos-vasúton 12 darab új hibrid dízelvillamos Stadler CityLink jármű fog közlekedni, amelyek várhatóan jövőre állnak majd forgalomba.

Az előttünk fekvő törvényjavaslat részben a Szeged-Hódmezővásárhely tram-train megvalósítása során felmerülő problémák kezelése miatt szükséges módosításokat is tartalmazza. Mivel ez hazai viszonylatban újdonságnak számít, és elsőként fog ilyen villamos-vasút megvalósulni, ezért a módosítás rendezi a vasútbiztonsági tanúsítvánnyal kapcsolatos engedélyezést és egyéb különleges feltételek előírását.

A törvényjavaslat továbbá a közúti közlekedésről szóló törvény módosításával, a közlekedésbiztonság szem előtt tartásával a közúti ellenőrzés hatékonyságát kívánja növelni, továbbá a pótdíjfizetési felszólítás kézbesítésére vonatkozóan speciális szabályok megállapításával a fizetési kötelezettség hatékonyabb teljesítését mozdítja elő.

A Fidesz-KDNP-kormány a közúthálózat megújítására 3200 milliárd forintot fordít. Célunk, hogy az elkövetkezendő években minden megyeszékhely be legyen kötve a gyorsforgalmi úthálózatba, minden magyarországi településről legfeljebb félórás utazással legyen elérhető a gyorsforgalmi úthálózat, valamint hogy az autópályák minden esetben elérjék az országhatárt, leginkább becsatlakoztatva ezzel Magyarországot a regionális és európai gyorsforgalmi úthálózatba.

Ezzel szemben csak az M5 és az M6 autópályák káros PPP-szerződéseivel a Gyurcsány-kormány 2853 milliárd forintos kárt okozott az országnak. Még egyszer mondom, ezt mind vasútfejlesztésre és útfejlesztésre lehetett volna fordítani, ez 2853 milliárd forint, és amikor az ellenzéki képviselők majd fölteszik a kérdést, vagy elmondják, hogy szerintük mit kéne még csinálni, akkor gondoljanak erre az összegre, hogy mit lehetett volna megvalósítani ebből a 2853 milliárd forintból, amit a baloldal a PPP-konstrukciókkal, csak az M5-M6 autópályával egyébként kárt okozott az országnak. Most is még évente nagyjából 150 milliárd forintot kell fizetnünk, egészen akár 2040-ig is, azért, mert akkor káros szerződést kötöttek Gyurcsányék.

A törvényjavaslat tartalmazza továbbá az adózás rendjéről szóló törvény módosítását. Célja, hogy szigorúbb feltételeket szabjon a személytaxi és személygépkocsis személyszállító szolgáltatást végzők számára a nyugtaadási kötelezettség elmulasztása esetén. A módosítás tehát szolgálja a gazdaságfehérítést is a személyszállítás területén, ugyanis a szigorúbb szabályok lehetővé teszik a működési engedélyek visszavonását, illetve a tevékenységektől történő ideiglenes eltiltást.

A KDNP-frakció mind a jogharmonizációt, mind a gazdaságfehérítést szolgáló célokat támogatja, éppen ezért a törvényjavaslatot is támogatni tudjuk. Köszönöm a lehetőséget, elnök úr. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:  Előző  164  Következő    Ülésnap adatai