Készült: 2024.05.16.17:16:05 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

110. ülésnap (2024.04.10.), 51. felszólalás
Felszólaló Arató Gergely (DK)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka vezérszónoki felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 8:01


Felszólalások:  Előző  51  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ARATÓ GERGELY, a DK képviselőcsoportja részéről: Tisztelt Ház! Szokás szerint, mint ezt Fónagy államtitkár úr mondotta volt, szokásjoggá vált, hogy különböző tárgyú törvényeket és különböző kérdéseket tárgyalunk egyszerre, ami egyébként nem könnyíti meg a törvényhozás átláthatóságát és a pozíciók világos megfogalmazását. Így aztán most én is kénytelen leszek a törvényjavaslat bizonyos részeire azt mondani, hogy nagyon is támogatandók és helyesek, más részeire meg azt, hogy tévesek és helytelenek.

Az a helyzet, hogy mi az, ami helyes vagy alapvetően helyes  hadd kezdjem ezzel! Szerintem ez tényleg talán a legfontosabb része ennek a törvényjavaslatnak, legalábbis az emberek szempontjából: ez az új tarifarendszernek a kérdése. Mondhatnám azt, hogy az országbérlet ötlete már akkor is tetszett nekünk, amikor a mi ötletünk volt meg az LMP-é. Örülünk, hogy a kormány néha ellenzéki ötleteket is fölkarol, még akkor is, ha ilyenkor nem mindig tünteti föl a szerzőséget. De a viccet félretéve vagy komolyabbra fordítva a szót, szerintünk ez egy jó irány, fontos irány. A közösségi közlekedés legyen minél több magyar ember számára megfizethető áron elérhető, hiszen ennek vannak nagyon komoly társadalmi előnyei: lehetővé teszi azt, hogy akár a munkába járás, az iskolába járás, akár pedig a szolgáltatások igénybevétele egyszerűbb, olcsóbb legyen. Ugyanakkor van környezetvédelmi hatása is, hiszen kevesebben kényszerülnek arra, hogy gépkocsival járjanak, hogy gépkocsit tartsanak akár, ha a közösségi közlekedés megfizethetőbb és jobban elérhető.

Ez nem jelenti azt, hogy ezzel a tarifarendszerrel ne lennének problémák, hiszen itt is az történt, mint ami általában történni szokott a Fidesz jó irányú intézkedéseinél is: hiányzott a társadalmi egyeztetés, hiányzott az átgondolás, hiányzott a szakmai munkának egy jelentős része. Ezért állnak elő olyan abszurd helyzetek, és most csak azért mondok egy ilyen példát, mert ez például a saját választókerületemben is ismert, akik ott dolgoznak és fővárosi bérletet kapnak  hiszen a munkáltatók ilyet adnak , de Pest megyében, az agglomerációban élnek, számukra nem hozott ez igazán kedvező változást, hiszen megszűnt az eddigi kiegészítő jegyeknek a rendszere. Eddig egy kiegészítő jegyet vettek a fővárosi bérletükhöz, most a Budapest-bérlethez már nincs kiegészítő jegy. Őszintén szólva, nem gondolom, hogy ez a kormánynak valami mérhetetlen gonoszsága miatt lenne így, mert éppen ki akartak tolni néhány ezer emberrel. Azért van így, mert nem végezték el a házi feladatot, nem végezték el azt a szakmai munkát, amire szükség lett volna.

(A jegyzői székeket dr. Aradszki András és Berki Sándor foglalja el.)

Nagyobb baj az, amiről képviselőtársam beszélt, és azt kell mondanom, hogy erősen kétkedve hallgatom. Mert azt értem, hogy statisztikákban önök kimutatják, hogy nem okoz bevételkiesést ez a típusú bérletrendszer, de szerintünk ez nem így van. Elég megnézni azt, hogy milyen színvonalú ma a buszközlekedés Magyarországon, milyen színvonalú a vasúti közlekedés. Elég kimenni egy vasútállomásra és megnézni azt, hogy milyen állapotban vannak akár a fővárosi nagy vasútállomások is. Nekem évek óta tartó harcom, hogy Kőbánya-Kispesten történjen végre valami, amelyik a főváros egyik legforgalmasabb vasútállomása; minden évben megígérik a MÁV-osok meg a kormány, hogy majd most aztán tényleg történik ott valami, és soha az égegyadta világon semmi nem történik, néhány minimális kozmetikai beavatkozáson túl. És ez nem azért van, vagy nemcsak azért van  azért is van persze , mert nagyon-nagyon jó pénzért dilettánsok vezetik a közlekedési vállalatokat, az önök politikai kinevezettjei, de nem csak ezért van, hanem azért is van, mert egyszerűen nincs elég pénz ezekben a közlekedési vállalatokban. Az helyes, hogy az emberek kevesebbet fizetnek, csak akkor a kormánynak oda kellene raknia ezt a pénzt ezeknek a vállalatoknak; és ez vonatkozik természetesen a közösségi közlekedésre is, akár a fővárosi közösségi közlekedésre, akár a nagyvárosok saját közlekedési vállalataira.

De még egyszer mondom, ez a kritikának az a területe, ahol azt tudom mondani, hogy az intézkedéssel alapvetően egyetértünk, a törvényi szabályozás tulajdonképpen rendben van. Fontos számunkra, hogy a korábbi, egyébként kiszivárgott tervekkel ellentétben megmaradt az idősek utazási kedvezménye; belátták, hogy ehhez nem helyes hozzányúlni. Egyetértünk azzal, hogy kiterjesztették az ingyenességet a hat éven aluliakra. És még egyszer mondom, fő vonalaiban ez egy jó irány, szerintünk ez támogatható. Kicsit átgondoltabban kellett volna bevezetni, és kezelni kell a közösségi közlekedés egyébként súlyos válságát.

Mi az, ami nem elfogadható nekünk? Ami nem elfogadható nekünk, az az, hogy ennek a törvényjavaslatnak újra eleme a határon túli magyar szavazatok megvásárlása. Ugye, arról is szól a törvényjavaslat, hogy az eddigi 4 alkalom helyett 12 alkalommal utazhatnak ingyen a határon túli magyarok, és a 90 százalék helyett most már teljes ingyenességgel utazhatnak.

Drága Képviselőtársaim! Ha ezt a lehetőséget önök megadják egy szlovákiai, felvidéki vagy erdélyi, romániai magyarnak  aki egyébként, szemben azzal, amit önök állítanak, ma már nem él feltétlenül rosszabbul, mint a magyarországi magyarok, sőt , akkor ezt miért nem adják meg a magyarországi magyaroknak? Miért nem vezetik be ugyanezt a kedvezményt a Magyarországon élő magyarok számára, akik egyébként befizetik az adójukat, amiből önök gazdálkodnak? Nekik miért nem jár az, ami egyébként jár a határon túli magyaroknak? Megmondom, miért: azért, mert aki itthon él, az látja, hogy önök hogy kormányoznak, úgyhogy őket sokkal nehezebb ámítani egy-egy ilyen kedvezménnyel. Önök azt gondolják, egyébként mélyen lenézve a határon túli magyarokat, hogy ott ilyen kis kedvezményekkel lehet szerezni majd szavazatokat a különböző alkalmakra. Ezt továbbra sem tudjuk támogatni, ezt a politikát nemcsak tévesnek és elhibázottnak és igazságtalannak tartjuk, hanem nemzetpolitikai szempontból is rendkívül károsnak és tragikusnak. Érdemes megnézni azt, hogy hová jutott a szlovák politika, a szlovákiai magyar politika, a felvidéki magyar politika, ahol önök egy nacionalista, magyarellenes kormány jelöltjének adták oda a magyar párt támogatását; önök egy nacionalista szlovák jelölt támogatására biztatták a határon túli magyarokat. Erről szól az önök nemzetpolitikája: szavazatszerzés mindenekfölött, egyébként pedig semmi nem számít.

Nem mondanám el részletesen a szakmai véleményünket a törvényjavaslat egyéb pontjairól. Ezeknek egy része jogharmonizáció; hál’ istennek, az Európai Unió bizonyos területeken olyan szabályokat hoz, amelyeket önök kénytelenek végrehajtani és ilyen módon jó pár helyen javítani a közlekedés minőségét.

(14.00)

Egyetlen dologról szeretnék nagyon röviden szólni. Önök az irányelv címét lefordítva fenntartható légi közlekedésről beszélnek. Kénytelen vagyok elmondani önöknek, hogy az a légi közlekedés, amely büntetlenül teheti tönkre Budapest jelentős részének  különösen Kelet-Pest, a XVII., XVIII. kerület, Kőbánya, Kispest, Zugló lakóinak  az életét és nyugalmát, mert önök annak ellenére nem tesznek semmit, hogy bíróság mondta ki, hogy érvénytelenek a Ferihegyi repülőtér zajvédelmi és környezetvédelmi engedélyei, az a légi közlekedés nem fenntartható, és ilyen módon ezt semmiképpen nem lehet támogatni. Köszönöm szépen, elnök úr.




Felszólalások:  Előző  51  Következő    Ülésnap adatai