Készült: 2024.04.29.16:35:34 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

86. ülésnap (2019.10.22.), 60. felszólalás
Felszólaló Pogácsás Tibor (Fidesz)
Beosztás Belügyminisztérium államtitkára
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka előterjesztő nyitóbeszéde
Videó/Felszólalás ideje 5:55


Felszólalások:  Előző  60  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

POGÁCSÁS TIBOR belügyminisztériumi államtitkár, a napirendi pont előadója: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! A Ház előtt lévő törvényjavaslat célja egyes eljárások elektronizálása, egyszerűsítése, továbbá egyéb informatikai fejlesztések kialakításához és alkalmazásához szükséges jogszabályi háttér megteremtése. Az egyes eljárások egyszerűsítése és elektronizálása tekintetében a tervezet a következőkre tesz javaslatot.A vezetői engedély kiadásával kapcsolatos eljárások. A tervezet célja, hogy a vezetői engedélyhez kapcsolódó eljárások nagymértékű elektronizálásával, valamint a személyes megjelenési kötelezettség korlátozásával az első vezetői engedélyt szerző, az új vizsgakategóriát teljesítő vagy az orvosi alkalmasságot meghosszabbító személy  valamennyi feltétel teljesítését követően  azonnal rendelkezzen vezetési jogosultsággal. A vezetői engedély ingénylése és gyártása automatikusan és illetékmentesen történjen. Olyan videotechnológia alkalmazása indokolt, amely lehetővé teszi, hogy az eljárás során az ügyfél teljesen elektronikusan azonosítsa magát anélkül, hogy személyesen megjelenne a hatóság előtt, továbbá amely biztosítja az okmányok kiadásához szükséges arcképfelvételek elkészítését is. Az eljárások elektronizálása lehetővé teszi, hogy az első vezetői engedélyt megszerző ügyfél a sikeres vizsgákat követően anélkül vezethessen, hogy jogosítványát fizikailag kézhez kapná, továbbá a vezetői okmányát úgy kaphatja majd kézbe, hogy nem lesz szükség arra, hogy a hatóságnál személyesen is megjelenjen.

Újszülöttek okmányainak kiadásával kapcsolatos eljárások. A tervezet célja, hogy a Magyarországon intézeti környezetben született, egyértelmű jogi státuszú újszülöttek részére, akiknek az anyakönyvezését az egészségügyi szolgáltató kezdeményezi, hivatalból kerüljön kiállításra a születési anyakönyvi kivonat, a személyazonosító igazolvány, a lakcímkártya, a taj-kártya és az adókártya. Az okmányok kézbesítésére egy csomagban kerüljön sor a szülők által kért címre. További cél, hogy az alanyi jogon járó családtámogatási ellátások, így a nevelési ellátás és az anyasági támogatás igénylésére irányuló eljárás az adatok automatikus átadásával elektronikusan hivatalból induljon meg.

A házasságkötést követően szükséges okmányok kiadásával összefüggő eljárások egyszerűsítése. A tervezet célja, hogy a születési névtől, egyéb viselt névtől eltérő, a házasságkötés során választott házassági névhez kapcsolódó okmánycserék automatikusan valósuljanak meg. E körben hivatalból is kiállításra kerülhet majd az állandó személyazonosító igazolvány, valamint a lakcímkártya annak a polgárnak, akinek a névadata a házasságkötéssel egyidejűleg megváltozott. Továbbá a hatóságok hivatalból intézkedjenek a névváltoztatás okán az új adóigazolvány, a taj-kártya, a vezetői engedély, a forgalmi engedély, a törzskönyv és az útlevél kiállításáról is.

Elhalálozást követő államigazgatási eljárások automatizálása. A halálozást követő adminisztrációs és egyéb intézkedések tekintetében az automatizálás lehetősége korlátozott, így kizárólag az anyakönyvezéshez kapcsolódó bejelentési eljárás és értesítések, valamint az okmányok esetében kerülhet sor a folyamatok bizonyos fokú elektronizálására. A cél azonban az, hogy az elektronikus ügyintézés eszközrendszerének felhasználásával az elhalt hozzátartozói adminisztrációs terhei csökkenjenek.

A tervezet ezért előírja a halottvizsgálati bizonyítvány továbbításával kapcsolatos feladatok elektronizálását, továbbá az automatikus adattovábbítást az érintett szakrendszerek között. Ezáltal az anyakönyvvezetőtől a személyiadat- és a lakcím-nyilvántartáshoz az információk gyorsabban jutnak el, illetve gyorsabb lesz az információáramlás a többi közhiteles nyilvántartás esetén is.

A törvényjavaslat alapján új szolgáltatásként jelenik meg, hogy azon személyek, akik az elhunyt természetes személyazonosító adatainak megismerésére egyébként jogosultak, meghatározott adatokról  az elhalálozás ténye, helye, ideje  tájékoztatást kérhetnek majd.

Továbbá a törvényjavaslat alapján a polgár elektronikus kapcsolattartás útján nyilatkozatot tehet majd arról, hogy saját halála esetén mely szolgáltatókat lehet elektronikusan értesíteni az elhalálozott természetes személyazonosító adatairól, lakcíméről, az elhalálozás tényéről, helyéről és idejéről.

A NAVASZ keretében a személyazonosítóigazolvány-kérelmező szakrendszer megújításához szükséges jogszabályi környezet a projekt keretében megújításra kerül. Megújításra kerül a személyazonosítóigazolvány-kérelem kezelőrendszere.

(11.50)

Lehetővé válik az állandó személyazonosító igazolvány elektronikus úton történő pótlása  jogszabályban előírt kivétellel , a korábbi okmányokkal megegyező adattartalommal.

A NAVASZ mobilalkalmazás fejlesztése. A személyazonosság megállapításának sikeressége esetén az arcképelemzési nyilvántartásról és az arcképelemző rendszerről szóló törvény, valamint a rendőrségről szóló törvény módosítása szükséges ahhoz, hogy az igazoltatottról fényképfelvétel legyen készíthető, majd a fényképfelvétel azonnal összehasonlításra kerülhessen online módon az arcképtárban tárolt felvételekkel.

Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! A fentiek figyelembevételével kérem a tisztelt Házat, hogy, a törvényjavaslatot támogatni szíveskedjen. Köszönöm, elnök úr. (Taps a Fidesz padsoraiban.)




Felszólalások:  Előző  60  Következő    Ülésnap adatai