Készült: 2024.05.16.08:20:40 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

112. ülésnap (2024.04.15.), 205. felszólalás
Felszólaló Rétvári Bence (KDNP)
Beosztás Belügyminisztérium államtitkára
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 14:33


Felszólalások:  Előző  205  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

RÉTVÁRI BENCE belügyminisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! Azt hiszem, mindenki számára a legfontosabb a gyermek és a gyermekek ügye. Ezért is döntött úgy az Országgyűlés 2007. május 31-én, hogy elfogadta a „Legyen jobb a gyermekeknek!” nemzeti stratégiáról szóló 2007-2032 közötti stratégiát a 47/2007-es országgyűlési határozattal, minden párt támogatásával.

Célként többek között a következők kerültek rögzítésre ezen igen hosszú távú stratégiában: a gyermekszegénység komplex és mélyen beágyazott jelenség csökkentése rövid és hosszú távon egyaránt akkor válik lehetségessé, ha kialakul e cél körül a társadalmi egyetértés, ha van tartós kormányzati elszántság, ha jelentős források mozgósíthatók e célra, ha intézmények, szakmák, szektorok között elindul az együttműködés, ha a helyi közösségek, a helyi társadalom, a civilek, köztük is a legfontosabbak, a szülők, magukénak tekintik az ügyet. Az összetett problémát csak átfogó és átgondolt stratégia segítségével lehet kezelni. Ezt szolgálja a „Legyen jobb a gyermekeknek!” nemzeti stratégia, amely alkalmas a rövid, közép- és hosszabb távú tervek egymásra épülő kidolgozására. Így született ez a stratégia, amiről ma itt vitatkozunk vagy ma itt beszélgetünk.

Ugyanakkor elmondhatjuk, hogy a megvalósítás már az első évben nem sikerült különösen döccenő nélkül, hiszen akkor egy baloldali kormány volt Magyarországon, és a stratégia elfogadása után egy évvel csökkentették a gyermekorvosok fizetését egyhavi összeggel, ekkor csökkentették a gyermekvédelmi dolgozók fizetését egyhavi összeggel, ekkor vettek el a gyermekotthonoktól 13 milliárd forintnyi összeget, ekkor akarták bevezetni a tandíjat, hogy a gyerekek nehezebben tanulhassanak tovább. Ez volt az az időszak, amikor minden tanárnak csökkentették a fizetését egyhavi összeggel, és akinek nem csökkentették, azt elbocsátották, 15 ezer tanárt bocsátottak el ebben az időszakban. Ekkor szűkült a lehetősége a gyermekeknek azzal, hogy 381 hellyel csökkent azon helyek száma, ahol tanulni tudnak. Ez volt az az időszak, amikor megszüntették a Schöpf-Merei Kórházat, amely egy csúcsintézménye volt a hazai szülészet-nőgyógyászatnak, és bezárták a svábhegyi gyermekkórházat is.

Egy évvel tehát a stratégia elfogadása után, miután egyetértett a parlament minden frakciója, az akkori ellenzéki jobboldal és az akkori kormánypárti baloldal, hogy legyen jobb a gyermekeknek, az előbb általam felsorolt mondatok azt indítványozták, hogy minél több ágazat együtt, közösen tegyen a gyerekekért. Nos, ennek egy éven belül pontosan az ellenkezőjét sikerült megtenni.

(15.10)

A kormányzat 2010 után a nemzeti társadalmi felzárkózási stratégia részévé tette ezt a stratégiát, és annak keretében igyekszik lépéseket tenni annak érdekében, hogy a gyermekek jövője minél pozitívabb legyen Magyarországon.

Ha megnézzük ma a valóságot Magyarországon is és Európában is, hogy mi az, ami a gyermekek szempontjából a legfontosabb, az mindenképpen a béke kérdése, hiszen láthatjuk, ha háború van, akkor az a gyermekek jövőjét a lehető legnagyobb mértékben veszélyezteti. Amit a gyermekek érdekében fontos tenni minden ágazatban  nem az ágazatok között, az ágazatok fölött , az a háború elutasítása és a béke szolgálata, hiszen anélkül a gyermekeknek jobb nem lehet.

Márpedig az elmúlt években nagyon sok minden történt annak érdekében, hogy a gyerekeknek Magyarországon jobb életkilátásaik legyenek. Nagyon sokféle statisztika és kimutatás létezik, engedjék meg, hogy egyet idézzek önöknek, hogy a szegénységben, nélkülözésben élő gyermekek száma miként csökkent Magyarországon. Ez a 2010-es 29,4 százalékról 15,1 százalékra csökkent, azaz nagyjából a felére csökkent azoknak a gyermekeknek a száma, akik nélkülözésnek vannak kitéve.

Hogyan sikerült ezt elérni? Nem egy véletlen nyomán, nem a szerencse nyomán, hanem nagyon sok intézkedés, amit a stratégia is leírt, hogy egymásra épülő intézkedések segítettek ebben előrelépni. 2010 után bevezettük a családi típusú adórendszert, amelynek pontosan az a célja, hogy a gyermeknevelés költségeit az állam ne adóztassa meg, hanem hagyja ott a családoknál. Ez kifejezetten alkalmas arra, hogy a gyermekek körében a szegénységet, a nélkülözést tudja csökkenteni. Ezért volt fontos a családi típusú adózás bevezetése és a sokféle családtámogatás, amelyeket majd a későbbiekben Hornung Ágnes államtitkár asszony fog a vitában ismertetni.

De ugyanígy fontos lépése volt a kormánynak a munkahelyteremtés, az, hogy a nők foglalkoztatottsága  szerencsére  Magyarországon rekordot döntött, azaz sokkal több nőnek volt munkája, sokkal kevesebben szorultak segélyre. Természetesen a teljes munkanélküliség is a korábbinak a töredékére zsugorodott össze, az akkori félmilliós munkanélküliség helyett most már jóval kevesebb az álláskeresők aránya, és egymillióval több ember dolgozik.

Annál többet a gyermekek szegénységben történő felnövekedése ellen nem is tudunk talán tenni, mintsem hogy a szüleiknek munkát biztosítunk, biztosítjuk azt a lehetőséget, hogy dolgozzanak, ezzel többet is keressenek, mint a segélyek, és a gyermeküket is olyan példára tudják így nevelni, hogy munkát kell vállalni, és munkából kell önmagukat fenntartani. Ez talán a legfontosabb intézkedés, amely segített a nélkülöző gyermekek arányát csökkenteni.

De fontos volt az is, hogy ételcsomagprogramot vezettünk be a 0-3 év közötti kisgyermekek számára, hogy tartós élelmiszerhez jussanak azok a családok, akik anyagi nehézségekkel küzdenek. Fontos, hogy hároméves kortól az óvodában a gyermekek nagy része számára ingyenesen biztosítottuk az étkezést. A bölcsődések és az óvodások esetében tíz gyermekből körülbelül nyolc-kilenc jogosulttá vált az ingyenes bölcsődei és az ingyenes óvodai étkeztetésre, pontosan azért, hogy a gyermekek fejlődése ne szenvedjen hátrányt akkor, ha a szülők nem tudják vagy nem akarják, vagy nem foglalkoznak azzal, hogy a gyermekük megfelelően étkezzen. Elfogadtuk azokat a menzareform-intézkedéseket is, amelyek egészségesebbé tették azokat az ételeket, amelyeket az óvodában és az iskolában kapnak a gyermekek.

Az iskoláskorú gyermekek számára is nagyon fontos a napi rendszeres étkezés biztosítása, ezért nemcsak azt fogadtuk el, hogy minden gyermek ingyenesen kapja a tankönyveket, hanem több mint háromszorosára emeltük a szociális gyermekétkeztetés forrásait is, 31 milliárd forintról 100 milliárd forint fölé, azért, hogy egyetlen gyermek iskolai teljesítményét se fogja vissza az, ha a szülei nem gondoskodnak arról, hogy meglegyen a reggelije, meglegyen a tízóraija, hogy befizessék őt a menzára, hanem ezt az állam biztosítja az ő számukra.

Sőt, kiterjesztettük ezt a nyári szünetre, és a nyári szünet napjainak megfelelő étkezést kapnak a tavaszi, a téli és az őszi szünetben is. A korábbiakban nem volt a szünetekben ilyesfajta szociális étkeztetés, ezt most már a kormány minden gyermek számára biztosítja; pontosan azért, hogy az iskolai teljesítményt vagy a fizikai folyamatos fejlődést ne hátráltassa az, hogyha valakivel otthon nem foglalkoznak, és nem kap megfelelő módon enni a saját szüleitől. Ezt is az állam igyekezett mindenki számára biztosítani, és ezért is háromszoroztuk meg ennek a forrásait.

Ahogy említettem, míg korábban a családoknak azt kellett számolni, hogy a gyermekeik után évente hogyan nő a tankönyvcsomagok ára  ez 2002-2010 között egy 71 százalékos emelkedés volt átlagosan Magyarországon , ezzel szemben mi ingyenessé tettük az összes tankönyvcsomagot, hogy a gyermekek számára ne legyen anyagi kérdés, hogy melyik tankönyvet választják, illetőleg a rászorulók számára a tanszercsomagokat is ingyenesen biztosítjuk.

Sőt, éppen a jövő héten fog elindulni a harmadik köre annak, hogy a diákok számára nemcsak hogy a tankönyvek ingyenesek, nemcsak hogy a rászorulók számára az étkezés ingyenes, hanem ingyenesen laptopot is kapnak. Már 120, illetőleg 140 ezer laptopot osztottunk szét, és a következő héten indulhat majd a következő laptopoknak az eljuttatása a diákokhoz. Természetesen a digitális tananyagok fejlesztése is azért zajlott, hogy legyen mit használni ezeken a laptopokon. Tehát míg korábban pénzért adta az állam a tankönyveket is, most ingyen adja a laptopokat is. Ez a különbség a 2010 előtti és a 2010 utáni állapotok között.

Igyekeztünk megerősíteni a szociális ellátórendszert is. Míg a gyermekotthonok egy bő 40 milliárd forintos keretből gazdálkodhattak  40,1 milliárd forintból  2010-ben, most már 127 milliárd forintból gazdálkodhatnak, tehát több mint háromszorosa a gyermekotthonok költségvetése a korábbi összegnek. A teljes szociális és gyermekjóléti kiadás is megemelkedett a költségvetésben, ott is egy korábbi összegről annak a többszörösére, három-négyszeresére emelkedett a teljes szociális kiadás is, és természetesen a szociális ágazatban dolgozók bérét is igyekeztünk emelni.

Emellett a büntető törvénykönyvben is szigorítottuk a gyermekekkel szembeni bűncselekmények esetleges szankcióit, hogy ki milyen büntetésre számíthat akkor, ha gyermekek sérelmére követi el a bűncselekményeket. Azért fontos ez, hiszen a gyermekek különösen kiszolgáltatottak, egy gyermek egy bűncselekmény nyomát egy életen keresztül magával hordozza. Fontos volt ezért az, hogy gyermekbarát meghallgatószobákat hoztunk létre. Minden vármegyében van olyan rendőrkapitányság, ahol otthonos körülmények között, nem egy hivatali helyiségben, hanem egy gyermekszobára hasonlító helyiségben, egy civilben levő munkatárs segítségével  a többiek pedig egy üvegfal mögött vannak, hogy minél kevésbé legyen ez traumatikus a gyermek számára  hallgatják meg a gyermeket a sérelmére elkövetett bűncselekménnyel kapcsolatban.

Az elmúlt hetekben, az elmúlt hónapokban nagyon sokat beszéltünk a parlamentben is a pedofil-bűncselekményekről. A kormány zéró toleranciát hirdetett ezen a téren is. Elfogadtuk a szigorú büntető törvénykönyvet, elfogadtuk a kapcsolati erőszak tényállási elemeit a büntető jogszabályokban. Megtiltottuk azt, hogy ha valakit egyszer elítélnek amiatt, hogy gyermekek sérelmére követett el bűncselekményt, a későbbiekben bármikor gyermekek felügyeletét rá lehessen bízni, hiszen aki egyszer a gyermekfelügyeletet arra használta, hogy visszaéljen ezzel, és akár szexuálisan is bántalmazza a gyermeket, őrá még egyszer gyermeket bízni nem lehet.

A gyermekvédelmi törvényben elfogadtuk, hogy a súlyos pedofil-bűncselekmények nem évülnek el. Elfogadtuk a pedofil-nyilvántartás létrehozatalát, amely segíti a családokat, hogy nagyobb biztonságban legyenek, hogy le tudják ellenőrizni, a gyermekük közelében levő és furcsán viselkedő ember vajon valamilyen alantas szándékkal közeledike a gyermekek felé.

Megerősítettük a nevelőszülői hálózatot, létrehoztuk a nevelőszülői gyedet. Segítettük a gyermekvédelmi jelzőrendszert, hogy ne csak a gyermeket a mindennapokban felügyelő intézményvezető legyen az, aki ez ügyben, ezekben az eljárásokban a gyermek érdekét képviseli, hanem külsős személyek is részt vegyenek ebben. Bővítettük a bejelentéstevők körét iskolára, civil szervezetekre és másokra is, hogy ha bármi veszélyt tapasztalnak, ők is felléphessenek a gyermekek érdekében.

Még sorolhatnám, és lehet, hogy a vita későbbi szakaszában még sorolom a további különböző lépéseket is, melyeket a kormányoldal beterjesztett, a baloldal viszont nem támogatott az előző években. Ha rajtuk múlt volna, a gyermekek biztonsága kisebb fokú lenne ma Magyarországon, mint amilyen fokúvá tettük ezekkel a törvényekkel.

Hogy nem tettük teljesen résmentessé a rendszert, azt az elmúlt hetek eseményei bizonyították, ezért szükséges az, hogy egy újabb gyermekvédelmi törvényt is elfogadjunk itt a parlamentben. De nem vártuk meg az újabb gyermekvédelmi törvény beterjesztését, annak érdekében, hogy biztonságosabbá tegyük a gyermekek mindennapjait, hanem egy soron kívüli hatósági ellenőrzést indítottunk az összes gyermekvédelmi intézményben. Illetőleg elrendeltük a gyermekvédelmi intézmények vezetőinek és helyetteseinek a pszichológiai alkalmassági vizsgálatát, nehogy előfordulhasson még egyszer Magyarországon, hogy egy intézmény vezetője az, aki igazából visszaél a hatalmával, és a gyermekek sérelmére követ el bűncselekményeket, vagy ezt eltűri a saját intézményrendszerében.

Fontos, hogy ezek a vizsgálatok mind elindultak. Az ellenőrzések márciusban és áprilisban lezajlanak, és az alkalmassági vizsgálatok is, bízzunk benne, hogy hónapok alatt lezajlanak, és azok eredményét is ki tudjuk értékelni, és ezzel is a gyermekek számára egy biztonságosabb környezetet tudunk teremteni.

(15.20)

Ha megnézzük Európa országait és összehasonlítjuk, hogy ki mennyit költ családtámogatásokra, ki mennyit költ a gyermekekre, akkor azt láthatjuk, hogy ma Magyarországon a legmagasabb, a GDP 4-4,5 százalékában mérhető az, amit a családtámogatásra, a gyermekek védelmére, a gyermekek fejlődésére fordítunk. Ezt így kívánjuk tenni a későbbiekben is, hogy Magyarország legyen az a hely, amelyik a legcsaládbarátabb ország egész Európán belül, ahol a gyerekeket nem az LMBT-propaganda célpontjának tekintik, hanem a jövő nemzedék fontos tagjainak. És éppen ezért a családokat segítjük, hogy a családok minél több gyermeket tudjanak vállalni, és a családok is segítsék a gyermekek fejlődését, amit kiegészíthet az állami intézményrendszer.

Erre törekedtünk az elmúlt időszakban, és ez a mai vitanap jó alkalmat ad arra, hogy megnézzük, melyek voltak azok az eredmények, amelyeket sikerült elérnünk, hol vagyunk akár Európa élmezőnyében is, hiszen nagyon sok ilyen terület van a családbarát intézkedések között, és melyek azok a kérdések, amelyekről itt ma a vitanapon dönteni ugyan nem tudunk, de a gyermekvédelmi törvény benyújtása lehetőséget teremt minden frakció számára  a kormánypárti és ellenzéki frakciók számára egyaránt , hogy benyújtsák azokat a módosító javaslatokat, amelyekkel a gyermekek számára még inkább tudjuk biztosítani a fejlődést, a testi, a szellemi, a lelki és az erkölcsi fejlődést egyaránt, mert valóban, minél nagyobb biztonságban nő fel a következő generáció, annál boldogabb lehet Magyarország jövője.

Én bízom benne, hogy sok építő javaslattal fogunk találkozni, bízom benne, hogy sok jó példát, vagy akár nemzetközi példákat tudunk felhozni az elmúlt időszakból, és azzal is tudjuk segíteni az eredeti stratégia megvalósítását is és a nemzeti társadalmi felzárkózási stratégia minél hatékonyabb intézkedéseit is. Úgyhogy így állok nagy várakozással a mai vita előtt. Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok padsoraiból.)




Felszólalások:  Előző  205  Következő    Ülésnap adatai