Készült: 2024.05.15.14:35:46 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

141. ülésnap (2020.06.15.), 259. felszólalás
Felszólaló Dr. Mosóczi László
Beosztás Innovációs és Technológiai Minisztérium államtitkára
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka Előadói válasz
Videó/Felszólalás ideje 7:50


Felszólalások:  Előző  259  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. MOSÓCZI LÁSZLÓ innovációs és technológiai minisztériumi államtitkár: Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Három héttel ezelőtt kezdődött meg a Bernben 1980. május 9-én kelt Nemzetközi Vasúti Fuvarozási Egyezmény módosításáról Vilniusban elfogadott, 1999. június 3-án kelt jegyzőkönyv szerinti szövegének 2009. évi és 2018. évi módosításai kihirdetéséről és a Bernben 1980. május 9-én kelt Nemzetközi Vasúti Fuvarozási Egyezmény módosításáról Vilniusban elfogadott 1999. június 3-án kelt jegyzőkönyv kihirdetéséről szóló 2006. évi LXXVII. törvény módosításáról szóló törvényjavaslatra vonatkozó vita. A törvényjavaslat elsődleges célja a Nemzetközi Vasúti Fuvarozási Államközi Szervezet Bernben 2018. szeptember 25-26-án megtartott 13. közgyűlésén a Nemzetközi Vasúti Fuvarozási Egyezmény és függelékei tekintetében elfogadott módosítások kihirdetése, egyúttal néhány kisebb, szükségessé vált szövegmódosítás átültetése a hazai jogrendbe is megtörténik. A módosítás fő célja, hogy az egyezmény függelékeivel kapcsolatban a közgyűlés által elfogadott módosítások hatálybalépése meghatározott időtartamra, 36 hónapra vonatkozzon.

(18.40)

Tisztelt Ház! A törvény elfogadásával a Nemzetközi Vasúti Fuvarozási Egyezmény és függelékei aktualizált, naprakész terminológiákat tartalmaznak majd, és a módosítások hatékonyabbá teszik a Nemzetközi Vasúti Fuvarozási Államközi Szervezet működését.

Hazánk a szervezet teljes jogú tagjaként a nemzetközi vasúti személyszállítás és árufuvarozás adminisztratív felügyelete és operatív irányítása során kötelező érvénnyel alkalmazza a Nemzetközi Vasúti Fuvarozási Egyezmény előírásait. Érdekeltek vagyunk abban, hogy a Magyarország szempontjából is előnyös módosítások mielőbb hatályossá váljanak. A nemzetközi vasúti fuvarozási államközi szervezet arra törekszik, hogy a nemzetközi vasúti személyszállítás és árufuvarozás könnyebbé, gördülékenyebbé és minél korszerűbbé válhasson. Ez a törekvés pedig Magyarország számára is közlekedéspolitikai alapelv.

Örömömre szolgál és ezúton is megköszönöm, hogy a frakciók többsége egyetértett a törvényjavaslat tartalmával, ahogy ezt az általános vita alkalmával is már jelezték. Az összegző módosító javaslat csupán a törvényjavaslat jogtechnikai és nyelvhelyességi pontosításaira irányult.

Tisztelt Országgyűlés! Annak érdekében, hogy a nemzetközi vasúti fuvarozási államközi szervezet Bernben 2018. október 12-én megtartott közgyűlésén elfogadott határozatok hatálybalépése megtörténhessen, szükséges, hogy a jelenlegi tagállamok kétharmada elfogadja azokat. A módosítások minden tagállamban 12 hónappal ezt követően lépnek hatályba.

A függelékek módosításai, amelyekről a közgyűlés határozott, minden tagországban 12 hónappal azt követően lépnek hatályba, ahogy a tagállamok fele elfogadja azokat. Magyar részről a törvény elfogadásával csatlakozhatunk Ausztria, Finnország, Luxemburg, Svájc és Németország mellé, amelyek már értesítették a letéteményest a módosítások elfogadásáról. Kérem a tisztelt Országgyűlést, hogy a törvényjavaslatot támogatni szíveskedjen.

És akkor engedjenek meg még néhány gondolatot a közösségi közlekedéssel kapcsolatban! A helyközi közösségi közlekedés megrendelője a magyar állam, képviseletében az Innovációs és Technológiai Minisztérium. Valóban, Magyarország közlekedéspolitikája deklarálja, hogy a vasúti személyszállítás a közösségi közlekedés gerince, és az autóbusz-hálózatnak ezt ki kell egészíteni. Természetesen nagyon sok olyan desztináció, nagyon sok olyan település van Magyarországon, amelynek nincs vasútja, ezeket ki kell szolgálni, illetve az autóbusznak szerepe van még olyan átlós összeköttetésekben, amit vasúttal csak nagyon bonyolultan, komplikáltan tehetnének meg.

Az államnak a felelős gazda szerepében gazdálkodni kell a közösségi közlekedésre szánt eszközökkel. A koronavírus okozta járvány helyzetében lecsökkent a tömegközlekedési igény, így a vasúti mellékvonalakon is rendkívül kevés utas volt. Azokon a vonalakon, ahol az átlagos utasszám vonatonként nem érte el a kettőt, illetve ötöt, ott javasoltuk, hogy a vonat helyett közlekedjen ugyanabban a menetrendben vagy megközelítőleg olyan menetrendben  hiszen a települések megközelítése vasúton, illetve közúton nem mindig egyformán lehetséges  vonatpótló autóbusz, tekintettel arra, hogy a vonatpótló autóbusz költsége még egyharmada sincs az ott közlekedő vonaténak.

Az igénybe vevő utasok alacsony száma  hiszen az emberek fegyelmezettek voltak, és megfogadták, hogy maradjanak otthon  lehetőség szerint pedig elegendő ekkora utasmennyiségnek az elszállítására. (Sic!) A kormány sohasem mondta azt, hogy a vasúti személyszállítást megszünteti ezeken a mellékvonalakon, hiszen legalább egy vonatpár mindenütt maradt a vonatpótló autóbuszok mellett.

Természetesen a járványhelyzet megszűntével a gazdasági és a társadalmi élet normális kerékvágásba való visszaállásával párhuzamosan vizsgáljuk ezeknek a vonalaknak, ezeknek a menetrendeknek a helyzetét. Folyamatosan figyelemmel kísérjük mind a vonatpótló autóbuszokon, mind az ott közlekedő Volán-autóbuszokon, illetve a vonaton közlekedők létszámát, és ennek megfelelően, lépcsőzetesen fogjuk az eredeti menetrendet visszaállítani.

Magyarországnak van vasútfejlesztési politikája, mely tartalmazza nemcsak a közösségi közlekedésben a vasút szerepét, hanem egyrészt az árufuvarozásban betöltött szerepünket, nemzetközi kapcsolatainkat, a határon túli magyarsággal tartott kapcsolatokat  hiszen ez a kormány hozta létre a Budapest-Munkács, a Budapest-Eszék és még mondhatnám, melyik vasútvonalakat , tárgyalunk Szlovákiával a Drégelypalánk-Ipolyság-kapcsolat helyreállításáról, ami 1968-ban szűnt meg.

Tehát Magyarország rendelkezik közösségi közlekedési politikával is, melynek egy része a képviselő úr által említett kötelező autóbuszos pályáztatás, mely európai uniós kötelezettségünk. A tavalyi 371 millió kilométer teljesítmény után idén a Volánbusztól már csak 360 millió kilométer teljesítményt rendelünk meg, és ez a vasútvonalak korszerűsítésével fokozatosan csökken. Hiszen rövidesen üzembe lép teljes kapacitással a Budapest-Hatvan vasútvonal, ahol jelentős korszerűsítést hajtottunk végre, így Hatvan mellett Gyöngyös, Eger, Miskolc, Sátoraljaújhely, illetve Nyíregyháza miskolci irányból kaphat sokkal minőségibb vasúti összeköttetést. Természetesen az itt közlekedő autóbuszok menetrendjét ehhez fogjuk igazítani, így meg lehet figyelni a vasúti közlekedés erősödésével párhuzamosan majd az autóbuszos teljesítmények alakulását.

Tehát a vasútipiac-nyitásnak és a vasúti mellékvonalaknak semmi közük nincs egymáshoz. Köszönöm megtisztelő figyelmüket. (Taps a kormánypárti padsorokban.)




Felszólalások:  Előző  259  Következő    Ülésnap adatai