Készült: 2024.05.13.20:27:45 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

39. ülésnap (2018.11.13.), 198. felszólalás
Felszólaló Dr. Vadai Ágnes (DK)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 15:11


Felszólalások:  Előző  198  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. VADAI ÁGNES (DK): Köszönöm a szót. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! Szerintem ez egy nagyon fontos téma, és bár látom, hogy vannak türelmetlenebb képviselők, akik szeretnék, ha már befejeznénk a vitát, de ha az Országgyűlés Honvédelmi és rendészeti bizottságában előzetesen nem tudtunk erről beszélgetni érdemben, akkor még ha ilyen késő este is, és talán az állampolgárok kevéssé követik figyelemmel azt, hogy mi történik itt a plenáris ülésen, mégis legalább az utókornak és saját magunknak fontos kötelezettség az, hogy a hadsereg ügyéről beszéljünk.Többen említették, a vezérszónoki felszólalásomban én is beszéltem a honvédelmi veszélyhelyzetről, ami egy új típusú rendkívüli intézmény lenne, amit a kormány javaslatára lehetne elrendelni hat hónapra azzal, hogy a kihirdetésről és annak okairól a kormánynak haladéktalanul tájékoztatási kötelezettsége lenne a köztársasági elnök irányába és az Országgyűlés honvédelemmel foglalkozó állandó bizottságának irányába. Az alapvetően egy nagyon fontos dolog, hogy azok a képviselők és nyilván a Magyar Országgyűlés és a köztársasági elnök, akinek mégiscsak valami köze van a honvédelem ügyéhez, megfelelő tájékoztatást kapjanak.

Alapból minden ilyen törvényjavaslatot meg ilyen javaslatot, ilyen mondatot lehetne támogatni. De azért nem lehet, képviselőtársaim, mert az elmúlt években, különösen az elmúlt hetekben, napokban bebizonyosodott, hogy önök a tájékoztatási kötelezettségüket egyáltalán nem veszik komolyan. A miniszter úrhoz, Benkő úrhoz levelet írtam, mert meg szerettem volna tekinteni a Magyar Honvédség Dassault Falcon 7X Business Jet új gépét. Azt a választ kaptam, hogy ezt a gépet nem nézhetem meg, csak majd ha a Honvédelmi és rendészeti bizottság arról dönt.

Elnézést kérek, nekem a Honvédelmi és rendészeti bizottsághoz annyi közöm van, hogy annak alelnöke vagyok. Én annak a bizottságnak alárendeltje nem vagyok, fölérendeltje nem vagyok, az alelnöke vagyok, mert az Országgyűlés oda bedelegált.

Az, hogy én a Honvédelmi bizottság alelnökeként megtekinthetek egy gépet, ami a Magyar Honvédség lajstromozásában most már hadrendbe állt, mert ezt most már megtudtuk, hogy hadrendbe állt, amit a magyar adófizetők pénzéből vásároltak; szóval, azt gondolom, az a fajta kérés, amit itt megfogalmaztak, hogy lenne egy ilyen jogrend, egy ilyen veszélyhelyzet, egy ilyen honvédelmi veszélyhelyzet, ehhez adjuk a nevünket, hogy ha valahol a szomszédos országok valamelyikében fegyveres konfliktus van, és az Magyarország biztonságát közvetlenül veszélyezteti, az erre vonatkozó információkat csak önök tudják, az erre vonatkozó tájékoztatást önök vagy megadják, vagy nem adják; amikor már elrendelik a veszélyhelyzetet és bevezetik, akkor tájékoztatják a köztársasági elnököt és esetleg tájékoztatják megfelelő módon a Honvédelmi és rendészeti bizottság tagjait  a tapasztalatunk azt mutatja, hogy ez nem így történne egy ilyen helyzetben.

Nem így történne, hanem úgy történne, hogy valamilyen titkos információra hivatkozva majd odajön valaki, és azt mondja, hogy ez 500 ezer évig nem nyilvános, és erről nem lehet beszélni, és nem tudom, mit csinálnak velünk, szíjat hasítanak a hátunkból, ha ezekről az információkról beszélünk, elrendelik a honvédelmi veszélyhelyzetet, mert azt mondják, hogy van egy fegyveres konfliktus, egyébként van egy fegyveres konfliktus Magyarország szomszédságában, és önök majd azt állítják, hogy ez Magyarország biztonságát veszélyezteti.

Elrendelik hat hónapra ezt a honvédelmi veszélyhelyzetet, a meghosszabbítását természetesen kérni fogják  most ez modellezés, mert ezt tapasztaltuk a tömeges bevándorlás okozta válsághelyzetnél , és azt mondja az önök javaslata, hogy önök amikor majd kérik a meghosszabbítását ennek a honvédelmi veszélyhelyzetnek, ami bármi is lehet, még egyszer mondom, akkor ha az állandó bizottság nem fogadja el az indokoltságot, akkor ezt nem hosszabbítják meg.

(22.10)

Hát, nehezen tudom azt elképzelni, hogy a Honvédelmi és rendészeti bizottság kormánypárti tagjai szembemennének a kormánnyal egy ilyen ügyben, tehát most mondom, hogy folyamatosan meghosszabbítanák a honvédelmi veszélyhelyzetet.

Na, de nézzük meg, hogy honvédelmi veszélyhelyzet esetén a kormány mit tehet! Honvédségi szervezetek készenlétének fokozása, rendben van.

„A határrendészetért felelős miniszter javaslatára  az államhatár ellenőrzésének szigorítását, valamint ebben a honvédségi szervezetek kijelölt állományának részvételét.” Önmagában is vita tárgyát képezi közöttünk ez a dolog, a Magyar Honvédség katonáinak egy olyan esetben, amikor valahol egy szomszédos országban katonai kezelést igénylő veszélyhelyzet van, és az valamilyen módon veszélyezteti Magyarország biztonságát, de nincs pontosan körülhatárolva, hogy ez milyen veszélyt jelent, a hadsereg bevetése a határon, az problémás, az problémás.

Ezek után mit tehet még a kormány? Elrendelheti „a honvédségi -valamint a rendészetért felelős miniszter javaslatára a rendőri  erőkkel történő őrzését az országvédelem szempontjából kiemelt jelentőségű létesítményeknek”, d) pont: a Katonai Nemzetbiztonsági Szolgálat és a honvédségi szervezetek felderítő, elhárító, valamint  nagyon szépen hangzik  kibertérműveleti erői tevékenységének fokozása megtörténhet. Nagyon örültem volna, hogyha látunk ilyen kibertérvédelmi erőt akkor, amikor valójában támadták a különböző honlapokat és a különböző államigazgatási szerveket a kibertérből.

Meg kell mondanom, hogy az természetesen nekem nagy öröm lenne, hogyha a honvédelmi veszélyhelyzet elrendelése nélkül csinálnák ezt elég intenzíven, mondjuk, ehhez politikai akarat kell, de, és akkor az e) pont a következőt mondja: „a NATO Állandó Védelmi Terveivel kapcsolatos feladatok végrehajtását, és ezzel összefüggésben gyorsított döntéshozatali eljárás bevezetését”, ezt rendelheti el a kormány. Ha ma egy magyar állampolgár úgy dönt, hogy szeretné megtekinteni a NATO Állandó Védelmi Terveivel kapcsolatos feladatokat, és  mit használ: az internetet  beüti a Google-be ezt, hogy a NATO Állandó Védelmi Terveivel kapcsolatos feladatok, semmit nem fog találni, semmit. A magyar állampolgárnak mégiscsak joga van tudni, hogy ha van egy ilyen honvédelmi veszélyhelyzet, ahol a Katonai Nemzetbiztonsági Szolgálat fokozza az ő kibertérműveleti tevékenységét, ahol a kormány ezzel a NATO Állandó Védelmi Terveivel kapcsolatos feladatok végrehajtását rendelheti el, és ezzel összefüggésben döntéshozatali eljárást gyorsíthat, hogy ez mégis mit jelent.

Én tehát azt gondolom, különleges jogrend esetén a pontos, precíz fogalmazás nagyon fontos. Én azt szeretném tudni a kormány képviseletében itt ülő államtitkár úrtól  jobb lett volna, ha a miniszter úr van itt, mert azt gondolom, hogy ezekben a kérdésekben neki van leginkább kompetenciája, merthogy ez egy nagy horderejű törvénymódosítási javaslat , hogy akkor mégis milyen konkrét helyzetre rendelnék el ezt a honvédelmi veszélyhelyzetet; és ne tessenek azt mondani nekem, hogy a hibrid hadviselés, mert a hibrid hadviseléshez nem kell honvédelmi veszélyhelyzet, tehát a hibrid hadviselés elhárításához nem kell honvédelmi veszélyhelyzet, azt alapból  azt alapból!  kell, kellene tudni elhárítani, de nem áll érdekükben. De milyen olyan konkrét esetet tudnak nekem mondani, amikor ezt a honvédelmi veszélyhelyzetet el lehet hárítani, és ha egy magyar állampolgár szeretné megtekinteni, hogy mik azok a NATO Állandó Védelmi Terveivel kapcsolatos feladatok, és hogy ezzel összefüggésben mit jelent az, hogy gyorsított döntéshozatali eljárás, hogy ezeket hol lehet megtalálni, az igen megnyugtató lenne. Mert, képviselőtársaim, abban persze igaza van mindenkinek, aki azt mondja, hogy az ember a legfőbb érték, de hát mégiscsak azért ülünk itt az Országgyűlésben, hogy a magyar állampolgároknak alkossunk az őket, az ő életüket befolyásoló ügyekben korrekt, átlátható, az állampolgárok által is megismerhető törvényeket és jogszabályokat.

Szeretném jelezni és folytatni a hadkötelezettséggel kapcsolatos részt. „A katonai szervezeteknél rendszeresített beosztások békeidőszaki feltöltése nehézségekbe ütközik, illetve az elmúlt évek tapasztalatai alapján nem csökken a kiáramlás mértéke sem…” Tájékoztatni szeretném önöket, hogy ez nem egy ellenzéki képviselőnek a mondata, ezt nem mi találtuk ki, ez az indokolásban van, hogy miért kell 50-re felemelni a hadkötelezettség behívhatósági korhatárát. Volt már arról szó, hogy ez itt egy beismerés  szerintem ennél több. Önök a Honvédelmi és rendészeti bizottság nyílt és zárt ülésein egész egyszerűen hazudtak nekünk, egész egyszerűen a szemünkbe hazudtak azzal kapcsolatosan, hogy mi a helyzet a létszámmal. Azt mondták: minden nagyon rendben, a kiáramlás nem jelent problémát, az elmúlt években minden…, olyan gyönyörűen növekedett a Magyar Honvédség létszáma, hogy öröm volt nézni, most meg itt olvasom, hogy nehézségekbe ütközik a békeidőszaki beosztások feltöltése, és nem csökkent a kiáramlás mértéke.

Képviselőtársaim! Kósa elnök úr beszélt arról, hogy a zárszámadási törvényben milyen adatok szerepelnek a rendőrségnél és a honvédelemnél, én meg azt gondolom, hogy elég elkeserítő az, hogy törvényeket bogarászva kell létszámot keresni, miközben ez az adat ott volt a közigazgatási államtitkárnál a Honvédelmi bizottság ülésén. Higgyék el, közös érdekünk az, hogy a Magyar Honvédségnél, a katonai szervezeteknél rendszeresített beosztások feltöltöttsége rendben legyen, rendben legyen, merthogy egyébként így lehet működtetni a hadsereget. És én egyszer sem állítottam soha az elmúlt években, hogy ez a probléma csak és kizárólag az önök kormányzására jellemző, de az biztos, hogy az önök tevékenysége ezt a létszámot növelte. Önök azzal próbálják megoldani a létszámhiányt, hogy egész egyszerűen bizottsági ülésen elhazudják vagy eltitkolják. Ettől  még egyszer mondom  nem lesz több katona.

Ráadásul a behívhatósági korhatár növekedése esetén könnyen beszélnek azok, könnyen hoznak döntést azok, akikre ez a szabály a mai napon nem vonatkozik. Képviselőtársaim, országgyűlési képviselő urakra  a korukat nem tudom, bocsássanak meg, feltételezzük azt, hogy mindannyian 50-nél fiatalabbak! , ha ez… (Németh Szilárd István: Én már öreg csocsesz vagyok, 55!) Hát, akkor milyen jól tartja magát, államtitkár úr; aztán így meg aztán semmi sem drága valóban, hogy 55 fölött van, de nem tudom, hogy Kósa elnök úr hány éves… (Közbeszólások a Jobbik soraiból.  Németh Szilárd István: Szerintem te nem voltál katona, én meg voltam!) Egyébként nem ezen múlik, hogy volt-e valaki katona vagy nem volt katona, látszik sajnálatos módon, hogy hiába tölti be a honvédelmi tárca miniszteri posztját egy volt katona, a hazugság az hazugság marad, az ő esetében ez sokkal súlyosabb; ez sokkal súlyosabb, mert ő katona volt, valódi katona, aki éveken át szolgálta például a hazát akkor, amikor éppen baloldali kormány volt. Nem tudom eldönteni, hogy mikor nem mondott igazat, akkor vagy most; őszintén remélem, hogy most, most, meg a bizottsági ülésen, meg inkább nem mondanak nekünk igazat, mert ez a beismerés, hogy nincs elég katona  mert ez erről szól , és nem lehet feltölteni a létszámot, az nyilvánvalóan szembemegy azzal, és orbitális hazugság ahhoz képest, amit nekünk mondtak.

Szóval, ami az 50 évet illeti, könnyű azoknak döntést hozni erről, akikre ez a szabály ma nyilván nem vonatkozik. De nem ez a legfőbb probléma. Képviselőtársaim, én azt gondolom, hogy lehet mindenféle nemzetközi tendenciákra hivatkozni. Lehet azt mondani, és maga a határozat vagy a jogszabály is azt mondja, hogy ez megközelítőleg 850 ezer fővel növelné a hadkötelezettség alapján behívhatók számát, merthogy egyébként növekszik a várható élettartam, és tulajdonképpen csökken a férfilakosság, és ezért kell tíz évvel megemelni. Képviselőtársaim, belegondoltak abba, hogy ma Magyarországon növekszik ugyan az élettartam, de hogy hányan küzdenek már 40 év fölött, sőt sokkal fiatalabban nagyon komoly betegséggel, nagyon komoly fizikai problémákkal és pszichológiai problémákkal? Végiggondolták-e azt, hogy azért nem sikeres olyannyira a toborzás, és van nagy kiáramlás és kevéssé beáramlás a Magyar Honvédségbe, mert ott sem felelnek meg az emberek bizonyos elvárásoknak?

Kérem szépen, a hadsereg veszélyes üzem, mindenféle futóbolondra szerintem nem lehetne bízni a haza védelmét, bár látszik, hogy ez nem mindig sikerül (Derültség az ellenzék soraiban.), ezt tapasztaltuk a Honvédelmi bizottságban is, tapasztaltuk a honvédelmi tárca vezetésénél is, de én azt gondolom, hogy figyelemmel kell lenni arra, hogy a magyar férfilakosság egészségügyi állapota milyen. Tehát lehet azt mondani, Kósa elnök úr  vagy nem tudom, ki mondta, lehet, hogy nem az elnök úr mondta , hogy egy 42 éves férfi makkegészséges, és láttunk már 20 éves roncsot, és 70 éves olyan embert, aki átúszta a, nem tudom én, La Manche-csatornát, de azért nem ez az általánosan jellemző.

(22.20)

Tehát amikor arról döntünk, illetve döntenek önök, mert mi, a Demokratikus Koalíció képviselői nem fogjuk ezt megszavazni, arról döntenek, hogy 40-ről 50-re emelik ezt a korhatárt, akkor nyilván megnézték, vagy már rendelkezésre álltak az adatok, feltételezem, az egészségügyi állapotra vonatkozóan.

Végül, és ez lenne az utolsó mondatom ebben a felszólalásban: változatlanul azt tudom önöknek mondani, hogy a haza védelme minden magyar állampolgár kötelessége. Ne csak azé legyen már, aki magyarországi állandó lakóhellyel rendelkezik! Ha jogunk van szavazni, ha jogunk van a magyar adófizetők pénzéből házat vásárolni, akkor legyen már kötelességünk a hazát is megvédeni. Tehát érdemben úgy kell ezt a szabályozást módosítani, hogy valamennyi magyar állampolgárra vonatkozzon, jogok és kötelességek egyformák kell hogy legyenek. Köszönöm szépen.




Felszólalások:  Előző  198  Következő    Ülésnap adatai