Készült: 2024.04.28.16:23:42 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

48. ülésnap (2015.02.23.), 176. felszólalás
Felszólaló Dr. Lukács László György (Jobbik)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka napirend utáni felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 4:37


Felszólalások:  Előző  176  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. LUKÁCS LÁSZLÓ GYÖRGY (Jobbik): Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Képviselőtársaim! Azért kértem napirend után szót, hogy az egészségfejlesztési irodákról beszéljek, hiszen ezek magyarázatra, illetve említésre szorulnak, és hogy miért is és miért kell hogy szóba hozzuk, többek között azért, mert a Jobbiknak is nagyon fontos az a népegészségügyi szemlélet, amelyet az egészségfejlesztési irodák képviselnek, azok a betegségmegelőzési programok, amelyeket végrehajtanak, és azok a szűrések is, amelyek ezekben az irodákban történnek. Ez azért fontos, mert a Jobbik számára az egészségfejlesztés egyébként egy ritkán foglalkoztatott terület, kiemelten fontos.

2012-ben írták ki a TÁMOP „egészségre nevelő és szemléletformáló életmódprogramok a kistérségben”, valamint szintén TÁMOP-os projektként az „egészségre nevelő és szemléletformáló életmódprogramok a leghátrányosabb helyzetű kistérségekben” című pályázatát, amelyben 2013 nyarától kezdve 58 járásban kezdhették meg működésüket az egészségfejlesztési irodák. Az irodák határozott küldetéssel és relatíve széles tevékenységi körrel jöttek létre. Az alapellátást kiegészítő szolgáltatásaik között megtalálhatók a kardiológiai, mozgásszervi, szemészeti szűrések, különböző állapotfelmérések, megelőző, felvilágosító programok, életmód-tanácsadások és sportolási lehetőségek.

A pályázat megvalósítási szakasza 2015 második felével lezárul, és megkezdődik a hároméves kötelező fenntartási időszak. Arról, hogy mi is a kormány szándéka ezekkel az irodákkal pontosan, még a szakma sem tudja, de nagyon úgy tűnik, a kormányzat sem tudja. Sajnálatos módon a lakosság EFI-vel, egészségfejlesztési irodával való lefedettsége meglehetősen kiegyenlítetlen, a kiíráskor 157 járás volt pályázásra jogosult, ebből 115 járás összesen 126 pályázatot adott be, 42 járásból pályázat nem érkezett, ráadásul azokból a járásokból, ahol a legrosszabb mutatókkal rendelkeznek a lakosság körében az egészségügyi mutatók.

(14.20)

Tehát, mint említettem, nem lehet tudni, hogy a kormánynak mik a tervei, nem lehet tudni, hogy hogyan tovább, mennyi megy még a meglévőkre, és mivel tervez a kormány 2015 után, esetleg 2016-ban a fenntartásukra. Szintén nem lehet tudni a kormány álláspontját, hogy lesz-e újabb hatáskör, lesz-e újabb feladat az egészségfejlesztési irodáknál.

És további gond az is, mint láthatjuk, hogy nem országos a lefedettség, hiszen Szabolcs megyében, ahol gyakorlatilag az ország legrosszabb egészségügyi mutatóival találkoznak a szakemberek, egyetlenegy darab ilyen iroda található, de például Tolna, illetve Vas megyében is csak egy van, míg Komárom megyében nincs ilyen iroda. De a területi anomáliákat akár saját példán, Jász-Nagykun-Szolnok megyéből is fel tudom hozni, ahol egy nagyon parcionális, egy nagyon kicsi helyen, Tomajmonostorán van projekt, amely Tiszafüreden működik, és utána széles e körben egy százezer fős területen semmilyen ilyen irodai tevékenység nincs. Nagyon csúnya és nagyon hátrányos összefüggéseket mutat a projekt a rossz egészségügyi területi mutatókkal rendelkező körzetekkel.

A tisztázás érdekében megkerestem mind az Országos Egészségfejlesztési Irodát, mind pedig az illetékes minisztériumot, ahonnan semmilyen előremutató, semmilyen konkrét választ nem kaptam. Az írásbeli kérdés arra volt jó, hogy meggyőződhettünk róla, hogy a kormány még ma sem tudja, mit akar kezdeni 2015 után az egészségfejlesztési irodákkal, hogy mennyit kíván rá költeni, hogy lesz-e egyáltalán fejlesztés, sőt a küszöbön lévő, talán már el is fogadott egészségügyi háttérintézmények átalakításában egyáltalán hol lesz helyük az egészségfejlesztési irodáknak, és lesz-e valójában gazdájuk. Pedig rendkívül nagy szükség van ezekre az irodákra, hiszen ezáltal javítható a területi egészségügyi eltérés, amely az országban tapasztalható, javítható az EU-szinten is meglehetősen pocsék magyar egészségügyi mutató, sőt felzárkózhatnának ezáltal azok a körzetek, magyar régiók, magyar járások, amelyek komoly lemaradásokat mutatnak és komoly kihívásokkal küzdenek az egészségügyi területen, és tevékenységük eredményeképpen elkerülhetők lennének a meglehetősen rossz halálozási statisztikák.

Így hát a helyzetértékelés után maradt fenn az a kérdés, amelyre a kormánynak továbbra is választ kellene adnia: mi lesz veled, mi lesz veletek, egészségfejlesztési irodák? Mert úgy tűnik, hogy a kormány elengedte a kezüket. Köszönöm szépen. (Taps a Jobbik soraiban.)




Felszólalások:  Előző  176  Következő    Ülésnap adatai