Készült: 2024.05.16.11:20:18 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

180. ülésnap (2008.11.24.), 339. felszólalás
Felszólaló Csák Ferenc
Beosztás oktatási és kulturális minisztériumi államtitkár
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka Előadói válasz
Videó/Felszólalás ideje 3:52


Felszólalások:  Előző  339  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

CSÁK FERENC oktatási és kulturális minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselő Urak, akik ily késői órán még a teremben tartózkodnak. Pár rövid gondolatot szeretnék elmondani, hiszen a részletes vitát megelőző általános vita nagyon termékeny volt, több órát vett igénybe, és nagyon fontos dolgokat említettek meg a kormánypárti képviselőtársaim, és az ellenzék oldaláról is érkezett egy-két észrevétel.

Úgy gondolom, hogy minisztériumunk, a kormány a magyar kultúra területén szilárd alapok lefektetésére törekedett. A kortárs művészet ebben élen járó ágazat, hiszen az elmúlt években a filmtörvény elfogadása, az Európai Unióban történt megvédése, valamint a jelen törvényjavaslat is ezt a célt szolgálja. Itt egy ágazati szabályozásra kerül sor, ennek az ágazati szabályozásnak a hiánya, amelyre többen felhívták már az elmúlt években a figyelmünket, az elmúlt két évben megtörtént, hiszen az előadó-művészet struktúrája, a finanszírozással történő problémák, a területen dolgozókra vonatkozó munkajogi szabályzások olyan jogos kritikák voltak, amelyek megmutatták, hogy hiányoznak a terület garanciái. Ez a törvényjavaslat ezeket a garanciákat adja meg. Valamint betölt egy gyűjtőfunkciót is, hiszen egyben nevesíti a támogatási forrásokat és a kiemelt támogatási célokat is, mindenki számára láthatóan és kiszámíthatóan.

Fontos megemlíteni és ez többször felmerült a vita során, hogy a törvényjavaslat nem érinti a Nemzeti Kulturális Alapból származó támogatásokat, hiszen a javaslat szerint a támogatás, amely a törvényjavaslatban nevesítésre került, nem zárja ki a projekt Nemzeti Kulturális Alapból történő támogatását.

A szabályozási jogköröket részletesen ismertettük, és megvitattuk a vita folyamán.

Külön szeretnék még pár mondatban kitérni az adókedvezmények kérdésére, amely a 48. §-ban jelenik meg. A szakma és az ellenzék által is támogatott javaslatról van szó, hiszen a nyilvántartásba vett szervezetet támogató adóalany a filmtörvényhez hasonlóan adókedvezményt vehet igénybe, hiszen a támogatott szervezet egy támogatási igazolást ad ki, és az igazolások mértéke nem haladhatja meg jegybevételeinek 80 százalékát. Ebben is érvényesül a kormányzat arts and business gondolatának elve, amely a magántőke bevonását próbálja meg az egyes kortárs művészeti ágak területén megvalósítani. Ennek a paragrafusnak érvényt szerezni az Európai Bizottság előtt is kell, hiszen a jóváhagyásra szükség van, a versenypolitikai főigazgatóságnál kell kezdeményeznünk az eljárást, mint ahogy a filmtörvény esetében is, abban az esetben, ha a tisztelt Ház elfogadja a törvényjavaslatot.

Az értelmező rendelkezésekről is szó volt az általános vitában. Úgy gondoljuk, hogy szövegszerű javaslatokat kértünk és kaptunk a szakmai szervezetektől, amelyet egy az egyben átemeltünk a jelen lévő szövegbe.

Végezetül engedjék meg, hogy köszönetet mondjak a szakmai szervezeteknek, akik levélben, írásban és az elmúlt két évben végig támogatták a törvényjavaslatunkat, valamint a minisztériumban a felelős területen dolgozó munkatársaknak, a terület vezetőinek és nem utolsósorban a képviselő uraknak és hölgyeknek, akik az elmúlt két évben támogatták ezt a munkát, és a vitában ezt számunkra kamatoztatták, elmondták véleményüket.

Köszönöm szépen. (Taps az MSZP padsoraiban.)




Felszólalások:  Előző  339  Következő    Ülésnap adatai