Készült: 2024.05.14.13:19:34 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

109. ülésnap (2024.04.09.), 94. felszólalás
Felszólaló Z. Kárpát Dániel (Jobbik)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka vezérszónoki felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 4:35


Felszólalások:  Előző  94  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

Z. KÁRPÁT DÁNIEL, a Jobbik képviselőcsoportja részéről: Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Ház! Az előző napirendi pontnál már azért érintettünk valamennyit abból, ami most is előttünk tárgyalásra kerül, és az online csalások tekintetében azért nagyon fontos lenne egy-két dolgot leszögeznünk.

Tehát egy nagyon forradalmi tempójú váltásban van nemcsak a gazdaság, de a digitális gazdaság és a pénzügyi rendszer is. Néhány éve vitatkoztunk itt a fogyasztói csoportokról, éveken keresztül próbáltuk azt az őrületet visszaszorítani, ahol egy kimondottan sérülékeny társadalmi csoportot, idős honfitársainkat próbáltak kifosztani és az egészségügyi hatással virtuálisan felruházott kamutermékeket számukra többszörös áron értékesíteni. Nagyon örülök annak, hogy nagyon hosszú évek vívása után újabb fogyasztói csoportokat létrehozni már nem lehet. De példának okáért tudnék mondani a timeshare területén vagy a megosztott üdülési jog területén hasonló visszaéléseket, szerencsére sokkal kisebb volumenben, mint korábban, de ezek kétségkívül itt vannak velünk.

Viszont a fogyasztói csoportok „elintézése” nekünk két kormányzati ciklusnyi időbe telt a probléma észlelésétől kezdve. Az online csalások tekintetében sokkal újabb módszerek sokkal gyorsabban, egy dinamikusan gyorsuló rendszerben, tehát egy gyorsuló módon gyorsuló rendszerben és változékony arccal fognak megjelenni a következő időszakban. Nagyon sokan egyébként többdiplomás és pénzügyi jártassággal rendelkező honfitársaink is lesznek csalások, visszaélések áldozatai.

Tehát eljön az az idő, amikor két dolgot végig kell gondolnunk. Egyrészt, hogy milyen védőpajzsot tudunk szavatolni akár az átlagos tájékozottsággal rendelkező honfitársaink számára, mert nagyon sokszor a csalások áldozatai, ha a pénzintézethez fordulhatnak, hogy velem ez történt, akkor a bank semmiféle felelősséget nem vállal, pedig az ő rendszerén keresztül történt meg ez az esemény.

A másik, amit nagyon-nagyon hatékonyan végig kell gondolnunk, hogy milyen pénzügyi tudatosságot célzó és fogyasztóvédelmi jellegű tudás az, amit egyébként az oktatási rendszeren már általános iskola végétől át kell adnunk a tanulóinknak. A Magyar Nemzeti Bank élen járt ezen a területen, kétféle tankönyvet is kidolgozott, az egyik az általános iskola hetedik-nyolcadikosai számára, a másik a középiskolások számára szól. Viszonylag jól megalapozza ezt a tudást, de én nem láttam, hogy szó lenne benne kriptoeszközökről, én nem láttam, hogy szó lenne benne mesterséges intelligenciáról.

Az online csalások tekintetében is számtalan új visszaélési forma esetében én egyetlen nagyon hatékony védőpajzsot látok, és erről kérem majd államtitkár úr, miniszterhelyettes úr véleményét is, hogy hogyan tudnánk bizonyosfajta tranzakciókat visszavonhatóvá tenni. Tehát abban az esetben, amikor valakinek letakarították a bankszámláját, vane lehetőségünk bizonyos feltételek együttállása esetén 24 órán belül visszavonhatóvá tenni egy tranzakciót? Tudom, hogy nagyon nehéz megoldás mindez nemzetállami hatáskörben, nem is kérek önökön számon olyat, amit egyébként sajnálatos módon  tehát bárcsak kicsit kevésbé globalizált körülmények között élnénk  egy ország egyedül nem tud elintézni.

(13.40)

De vane akár az európai térben olyan megoldás vagy megoldáson való gondolkodás, államtitkár úr, amely lehetővé tenné, hogy minősített online és banki csalások esetén akkor, ha az ügyfél bizonyíthatóan jóhiszemű volt, visszavonhatóvá tegyünk bizonyosfajta tranzakciókat, mondjuk, egy bankszámla teljes letakarítását. Ha erre választ kapunk, akkor szerintem egy olyan védőpajzsot tudunk húzni erre a rendszerre, amely nem hamis biztonságérzetet, hanem valódit tud kölcsönözni honfitársaink számára, hiszen az a kitettség, ami egyre fokozódó módon lesz jelen az online és a banki csalásokkal szemben, vissza fog tartani rengeteg honfitársunkat különböző megtakarítási formáktól, különböző betéti és letéti formáktól.

Önmagában ez még nem lenne katasztrófa, de ha valóban az a célunk, hogy egy tisztességesen körülbástyázott fogyasztóvédelmi rendszerünk legyen, akkor ez és a tranzakcióknak az ügyfél jóhiszeműsége esetén történő visszavonási lehetősége egyértelműen segítséget nyújthat. Afelé kérem tehát a közös gondolkodást, hogy vane a kormányzat homlokterében hasonló ötlet, elképzelés, tárgyale erről valamilyen szinten, illetve vannake megoldásaink erre a kérdésre. Köszönöm a figyelmet.




Felszólalások:  Előző  94  Következő    Ülésnap adatai