Bizottsági arcképcsarnok
Felszólalás adatai
243. ülésnap (2017.10.03.), 142. felszólalás | |
---|---|
Felszólaló | Hadházy Sándor (Fidesz) |
Beosztás | |
Bizottsági előadó | |
Felszólalás oka | felszólalás |
Videó/Felszólalás ideje | 4:17 |
Felszólalások: Előző 142 Következő Ülésnap adatai
A felszólalás szövege:
HADHÁZY SÁNDOR (Fidesz): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Államtitkár Asszony! A vezérszónoki felszólalásom során csak és kizárólag azokkal a kérdésekkel kívántam foglalkozni, amelyek a jelen előttünk fekvő javaslattal kapcsolatosak. Meg kell hogy ismételjem, hogy nagyon fontos kérdésről van szó, és üdvözlöm ezeket a változásokat. Azonban az általános vita adta lehetőséggel élve, de nem visszaélve, szeretnék rávilágítani olyan kérdésekre is, amelyekkel jelen előterjesztés nem foglalkozik. Nem az a szándékom, hogy most ebben a tárgyban vitát kezdeményezzek, hanem szeretném felhívni egy vagy sok problémára a figyelmet.
Nem csupán pénzforgalmi területen jelentkezik, hanem a biztosítás területén jelentkezik az a probléma, amiről beszélni kívánok. A biztosítások körében van egy olyan terület, amely törvényi kötelezettséget ró az állampolgárra vagy pedig valamilyen gazdasági szereplőre. Ezt nevezzük úgy, hogy felelősségbiztosítás, ez azt jelenti, hogy kötelező megkötnie az illetőnek a biztosítását.
Ez a lakosság körében elsősorban a gépjármű-felelősségbiztosítás körét érinti, és itt a kárfelvétel, kárrendezés kérdésköre meggyőződésem szerint nem megfelelő. Egyrészt rendkívül sok időbe telik az, amíg a biztosító nyilatkozik arról, hogy a felelősséget elismeri-e, illetve a kár enyhítésében vagy a kár viselésében felelősséget vállal. Ez az idő nagyon sok esetben komoly károkat okoz a kárt szenvedőnek. Mindenképpen jó volna felgyorsítani és megfelelő határidők közé szorítani a biztosítótársaságokat a tekintetben, hogy ezeket a döntéseket, ezeket a nyilatkozatokat záros határidőn belül megtegyék.
A másik egy rendkívül érdekes probléma, amire szeretném felhívni a figyelmet, mégpedig arra, hogy például a kötelező gépkocsi-biztosítás arról szól, hogy ha valaki másnak kárt okoz, akkor a biztosító ezt a kárt helyette megtéríti. Azonban a magyar gyakorlat azt mutatja, hogy abban az esetben, ha egy gépjármű karambolozik és a karosszéria javítását is meg kell oldani, akkor a biztosító avulást kér a kár szenvedőjétől, aki egyébiránt teljesen vétlen, mert a felelősségbiztosítás keretében kívánja ezt rendezni, és ezt az avulást neki saját zsebből kell megfizetnie. Ha az életre próbáljuk meg ezt rávetíteni, és valaki azt mondja, hogy én kiviszem az autópiacra az autómat, és elmondom a potenciális vevőnek, hogy azért kerül, mondjuk, 500 ezer forinttal többe ez az autó, mint egyébként amennyi a piaci értéke lenne, mert új karosszériaelem került beépítésre, akkor ez nyilvánvalóan derültséget vált ki a vevőjelölt oldaláról. Tehát ilyen formában ez egy abszurd tétel, hogy egy roncsolt, de megjavított autó a biztosító szerint elméletileg többet érne.
Tehát ilyen értelemben a fogyasztóvédelem területén, azt gondolnám, hogy tovább kellene még gondolkodnunk, és ezeket az anomáliákat mielőbb meg kellene szüntetni. A jövőre vonatkozóan ebben kérném tisztelettel a segítségét. Köszönöm szépen.
Felszólalások: Előző 142 Következő Ülésnap adatai