Bizottsági arcképcsarnok

Készült: 2024.03.29.02:07:56 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

243. ülésnap (2017.10.03.), 132. felszólalás
Felszólaló Hornung Ágnes Anna
Beosztás Nemzetgazdasági Minisztérium államtitkára
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka előterjesztő nyitóbeszéde
Videó/Felszólalás ideje 7:19


Felszólalások:  Előző  132  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

HORNUNG ÁGNES ANNA nemzetgazdasági minisztériumi államtitkár, a napirendi pont előadója: Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselők! A Nemzetgazdasági Minisztérium nevében megint egy európai uniós átültetés eredményeképpen született jogszabályt hoztam önöknek. Ennek a pénzügyi jogszabálynak is az a célja, hogy a fogyasztóvédelmet erősítse, a pénzügyi szolgáltatások minőségét javítsa és növelje a transzparenciát. Emellett még pár technikai módosítást tartalmaz ez a javaslat, amelyeknek célja a költségvetési területen a jogszabályok pontosítása, illetve szintén az uniós jogszabályokkal kapcsolatos harmonizáció javítása, ezzel a fegyelmezett költségvetési gazdálkodás elősegítése.

Tisztelt Országgyűlés! Az előttünk lévő törvényjavaslat meghatározó része két irányelv átültetését tartalmazza. Az egyik a biztosítási értékesítésről szóló irányelv, a másik pedig a pénzforgalmi irányelv. Először az elsőről, a biztosítási értékesítésről szóló irányelvről szeretnék röviden beszámolni önöknek. Ennek az irányelvnek a célja, hogy az ügyfelek jogait hatékonyabban védje, és ennek érdekében a szabályok most már nemcsak a biztosításközvetítőkre terjednek ki, hanem a biztosítók közvetlen termékértékesítésére is.

 

 (17.10)

 

Az irányelv kimondja, hogy azon személyeknek, akik biztosítási termékeket értékesítenek, évente dokumentált szakmai továbbképzésen kell részt venniük, hogy mindig naprakész tudással rendelkezzenek.

A tájékoztatási követelmények is tovább bővülnek és szigorodnak: az ügyfelek sokkal szélesebb körű tájékoztatást kapnak a biztosításokról, így megalapozottabb döntést tudnak majd hozni. A tájékoztatásnak ezentúl ki kell majd térnie arra is, hogy az adott biztosításközvetítő kitől és milyen jellegű javadalmazásban részesül az adott biztosítási termék értékesítésével kapcsolatban.

A legszigorúbb követelmények a biztosítási alapú befektetési termékekkel összhangban jelennek meg azok komplexitása miatt, hiszen ezeket a termékeket kizárólag tanácsadással lehet majd a jövőben értékesíteni, továbbá e biztosítási termékeknél az ügyfelek évente tájékoztatást is kapnak az abban az évben történt változásokról, ügyletekről és azok költségeiről.

Fontos megemlíteni még, hogy a nem életbiztosítási termékek vonatkozásában az ügyfelek a jövőben egy egységes formátumú termékismertetőt is kapnak majd, így biztosak lehetnek abban, hogy minden szükséges információ egyszerűen és közérthetően megfogalmazva áll majd rendelkezésükre.

Mindebből látható tehát, hogy a biztosítási értékesítésről szóló irányelv átültetése szélesebb transzparenciát és nagyobb ügyfélvédelmet fog elhozni a hatálybalépését követően.

A másik kiemelt irányelv-átültetés, amit említettem, a pénzforgalmi irányelv átültetése. Az irányelv és ezáltal a most tárgyalt törvényjavaslat elsődleges célja a fogyasztók még hatékonyabb védelme, valamint a belső piac további erősítése, a belső piac nyújtotta előnyök teljes körű kihasználása mind a fogyasztók, mind pedig a kereskedők és a vállalkozások részéről.

Az elmúlt években a pénzügyi szektorban számos új piaci szereplő, úgynevezett fintech cégek, valamint egyre több innovatív pénzforgalmi termék és szolgáltatás jelent meg. Ezek újdonságukból fakadóan a korábbi pénzforgalmi irányelv hatályán kívül estek. Az ügyfelek védelme, a szabályozottság kialakítása és a versenyfeltételek egyenszilárdságúvá tétele miatt a felülvizsgált irányelv ezeket a hatálya alá vonta; tette mindezt úgy, hogy egyenlő működési feltételeket biztosít a meglévő és az új piaci szereplők számára, emellett megkönnyíti, hogy az új fizetési módok szélesebb piacot érhessenek el.

A fő szempont ugyanakkor az, hogy az Unió egészében magas színvonalú fogyasztóvédelmet biztosítsanak a tagállamok a pénzforgalmi szolgáltatások igénybevételéhez. Ezen rendelkezések a pénzforgalmi rendszer egészében hatékonyságnövekedést, valamint a szolgáltatások minőségének javulását fogják eredményezni. A fogyasztók szempontjából további előny, hogy a szabályozás a pénzforgalmi szolgáltatások kínálatának bővülését és azok átláthatóságát fogja maga után vonni.

A digitalizáció fejlődésével számos kiegészítő, ám új szolgáltatási elem is megjelent az utóbbi években. Ilyen például a számlainformációs szolgáltatás vagy a fizetési kezdeményezési szolgáltatás. Ezen szolgáltatások, illetve az azokat nyújtó szolgáltatók tevékenységének szabályozása és felügyelet alá terelése elodázhatatlanná vált az ügyfelek biztonságának fenntartása és védelme érdekében.

Mindezeken túl az illetékes nemzeti felügyeleti hatóságok egymás közötti, valamint az Európai Bankhatósággal és a Bizottsággal való együttműködési, valamint tájékoztatási kötelezettségek még szélesebb körű és szorosabb kötelezettségének előírása szintén a fogyasztók érdekeit szolgálják, valamint elősegítik a pénzforgalmi piacba vetett fogyasztói bizalom erősítését. Összességében tehát látható, hogy a benyújtott törvényjavaslat célja itt is a nagyobb transzparencia, valamint az erősebb fogyasztóvédelem megteremtése.

Tisztelt Képviselők! Ezen két nagy témát ismertetve, néhány apróbb, egyéb módosításra is szeretném felhívni a figyelmüket, amelyek szintén az európai uniós irányelvek implementálási kötelezettségéből fakadóan állnak most itt előttünk. Az egyik az, hogy a törvénymódosítási javaslat egyértelműbbé tegye azon költségvetésiegyenleg-szabályokkal kapcsolatos döntési és ellenőrzési hatásköröket, amelyek a középtávú költségvetési tervezés szabályait egészítik ki. E módosítások a középtávú költségvetési keretrendszert szabályozó európai uniós irányelvnek való megfelelést szolgálják, és az Európai Bizottság kérésének megfelelően kerültek a törvényjavaslatba. Fontos kiemelni, hogy az irányelv eredeti átültetése döntő hányadban korábban megfelelően megtörtént, ezek a módosítások most csak finomhangolást jelentenek. Ezeken túl a biztosítások terén még a kötelező gépjármű-felelősségbiztosításról szóló törvény is módosul, amely szintén az ügyfelek védelmét és a tájékoztatási kötelezettség szélesítését szolgálja.

Tisztelt Országgyűlés! Összegzésként is csak annyit szeretnék elmondani, hogy az ezen uniós irányelvi kötelezettségnek való megfelelés a nagyobb transzparenciát, illetve az ügyfelek tájékoztatási kötelezettségének szélesítését hozza el. Bízunk abban, hogy ezen törvényjavaslat elfogadását önök is támogatják majd, hiszen ezáltal a pénzügyi szolgáltatások minősége javul a jövőben meglátásunk szerint. Minderre tekintettel kérem, hogy támogassák ezt a törvényjavaslatot. Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:  Előző  132  Következő    Ülésnap adatai