Bizottsági arcképcsarnok

Készült: 2024.04.26.01:20:58 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

218. ülésnap (2017.05.03.), 142. felszólalás
Felszólaló Heringes Anita (MSZP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka vezérszónoki felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 9:45


Felszólalások:  Előző  142  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

HERINGES ANITA, az MSZP képviselőcsoportja részéről: Nagyon szépen köszönöm a szót. Tisztelt Házalelnök Úr! Tisztelt Ház! Tisztelt Államtitkár Úr! Képviselőtársaim! Az előttünk fekvő javaslat ismételten egy koporsószög a koporsóban, amit a hulladékgazdálkodással tett ez a kormány, merthogy nem hittem, hogy ennél jobban tönkretenni lehet, de haladunk afelé, hogy még jobban lehessen.

Az NHKV-t mint működő rendszert működtető céget bármilyen jól működő cégnek nevezni, az szerintem erőteljes túlzás, hiszen ez az a cég, akinek két feladata lett volna, a csekkeket eljuttatni a lakosságnak és a begyűjtött összeget visszajuttatni a közszolgáltatóknak; na, ez az a két feladat, amit nem sikerült teljesítenie, pedig most már az első születésnapját is megünnepelhettük ennek a cégnek. Tavaly tavasszal kezdte el működését, és decemberig nem sikerült a csekkeket a lakossághoz eljuttatni, sőt az én településem környékén még találtunk olyat, ahol január 14-ei keltezésű számlát február 14-én sikerült eljuttatni a lakossághoz. Na igen, ilyenkor kérdeznénk meg, hogy akkor a szegény lakos hogy fizesse be pontosan azt a csekket, amikor pont egy hónappal később kapja meg, mint amennyi a lejárati határideje volt. Nyilván minden büntetés innentől kezdve a lakosság feladata, hogy befizesse, mert más lehetősége nem lesz.

Az NHKV a begyűjtött hulladék teljes körű tulajdonosává válik a következő időszakban, és mindenkinek, aki alatta van, mostantól nonprofit cégnek kell lennie. Csak az az egy kérdésünk lenne, hogy maga az NHKV miért nem lesz nonprofit, mert akkor ez így lenne korrekt, hogy ő nem bevételorientáltan tenné a dolgát. Jelen pillanatban viszont egyet látunk: a módosítások egy jelentős része arra szól, hogy neki a zsebében minél több pénz maradjon, minél több pénzt tudjon a saját baráti körére, a drága autókra, a jó fizetésekre és a drága irodabérletekre költeni, mert körülbelül ennyi a maximális teljesítménye ennek a cégnek: anno, amikor elkezdte a működését, akkor drága irodát bérelt, rendes, jó, felsőközép-kategóriás autókat szerzett be magának, és jó fizetéseket adott a dolgozóinak, ennyi volt a hozzáadott értéke a hulladékgazdálkodáshoz.

És akkor nézzük a pontos módosításokat! Az üveghulladékkal kapcsolatban én már számos esetben felszólaltam, hogy például én felháborítónak tartom, hogy Budapesten nincs a lakásoknál, az ingatlanoknál a lakosság számára szelektív üveghulladék-gyűjtésre lehetőség, merthogy nincsen ilyen kuka. Innentől kezdve, itt a módosítás előttünk, majd most a kereskedelmi üzleteknek vissza kell vennie azt az üveget is, ami nem betétdíjas. Ez persze így szép gondolat lenne, hogy ezzel is egyébként a kormányzat mondhassa, hogy ő teljesíteni fogja az uniós irányelveket, de ez életszerűtlen. El tudjuk képzelni, hogy majd a lakosság elindul a kis szatyrával, és a nem könnyű üvegeket a gurulós kiskocsival viszi magával, és próbálja megtalálni azt a kereskedelmi üzletet, ahol hasonló formájú üveget átvesznek tőle? Ez szerintem teljesen életszerűtlen.

Volt egy jól működő rendszer, amikor ki lehetett dobni az üveget az utca végén, mert voltak ilyen kis szigetek, ahova oda tudta vinni a budapesti lakosság is. Ezeket a szigeteket nemcsak Pesten, hanem vidéken is megszüntették, innentől kezdve egyébként rontottak a szelektív hulladékgyűjtésen magán: sokkal kevesebben gyűjtötték szelektíven például az üveget, bedobták a kommunális hulladékba, mert nem volt más lehetőségük. Életszerűtlennek tartom, mint ahogy elmondtam, hogy majd csomagokkal mennek az emberek, meg a kocsi csomagtartóját telepakolják, és keresik, hogy mely üzlet hajlandó visszavenni a hasonló formájú üveget éppen, és majd járják a várost meg a kerületet, hogy akkor hova tudják visszavinni ezeket az üvegeket.

Nézzük a következő módosítási pontot, ami, azt gondolom, szociális érzékenységre biztos, hogy nem vall! Azt mondja a módosítás, hogy ha a törvény hatálybalépését követően az önkormányzat díjkedvezményt vagy díjkompenzációt állapít meg, akkor nem a közszolgáltatónak, hanem a koordináló szervnek lesz kötelessége ezt megtéríteni.

(16.50)

Tehát akkor innentől kezdve az önkormányzatok ne adjanak lehetőséget, az eddig egyébként szociálisan érzékeny polgármesterek ne tudjanak lehetőséget adni azoknak a lakosoknak, akik mondjuk, 70 év felettiek vagy nagycsaládosok, hogy kevesebb díjat kelljen fizetniük, merthogy akkor azt majd az önkormányzatnak meg kell térítenie? Mert ebben a módosításban véleményünk szerint ez található.

Cikkekben már az elmúlt hetekben felháborodást keltett, hogy az iskolai papírgyűjtést is módosítani fogják, és hogy a szelektív papírgyűjtést is mostantól csak majd a közszolgáltatón keresztül az NHKV teheti meg, mert a begyűjtött hulladék mostantól csak és kizárólag az NHKV tulajdona. Nekünk az az örömteljes hírünk van, hogy mi ezt szerencsére ebben a módosításban jelen pillanatban nem találtuk meg. Lehet, hogy megjött a józan esze a kormánynak, és ezt nem nyújtotta be. Merthogy azt látjuk, hogy ez egy újabb piac letarolása lesz, ahol annyi látszik, hogy majd lesznek olyan cégek, amelyek majd jól megszerezhetik az NHKV-tól, persze majd nonprofit alapon ezeket a szelektív hulladékgyűjtésből bejövő hulladékokat, feldolgozhatják, és a kormányzat majd biztosan megtalálja azt a pontot, ahogy visszacsepegtet ezeknek a baráti cégeknek összegeket, hogy ez meg is érje nekik. Azzal, hogy ezzel nagyon sok munkahely szűnhet meg, a kormányzat jelen pillanatban természetesen nem foglalkozik. De ahhoz már alapvetően is hozzá vagyunk szokva, hogy a kisemberek nem ennek a kormányzatnak a nézőpontja, számukra ez nem fontos, ők nem azzal foglalkoznak, hogy mi lesz azokkal az emberekkel, akik eddig ezen a területen dolgoztak.

Az NHKV mostantól e-mailben is majd kiküldheti a csekkeket meg a számlaleveleket. Ha ezt eddig postán nem sikerült, akkor nem tudom, hogy e-mailen majd hogy oldják meg. Ezzel is a költségcsökkentésre hívják föl a figyelmet, persze, hogy legyen minél több bevétele az NHKV-nak, amely nem tudja teljesíteni ezt a munkát. Tényleg az az egy kérdésem van, hogy ha egy átlag családi vállalkozás ilyen pontatlanul működik, és lassan már minden segítő kezet megad az egész család ahhoz, hogy ez a cég működjön, és így se tudják működtetni, akkor normál esetben a családfő azt mondja, hogy köszönöm szépen, ezt a céget be kell csukni, és kéne találnunk valami jobb megoldást erre. Én azt tudom javasolni a négy minisztériumnak, amely felel a magyar hulladékgazdálkodásért ‑ mert négyfelé van osztva ez a terület is ‑, hogy gondolják már át, dugják össze a fejüket, és próbáljanak már meg kialakítani egy olyan rendszert, aminek értelme is van, fenntartható és működőképes, mert ez most biztos, hogy nem az.

A közszolgáltatókat már kivéreztették, a cégek nagy része nonprofit alapon önkormányzati tulajdonban lévő cég, már nem tudják, hogy hogy oldják meg a szemétszállítást, mert azon kívül, hogy őneki kell, ha lerobban a szemétszállító autó, a pénzt kifizetni, hogy legyen alkatrész benne, meg az embereket kifizetni, azon kívül már pont semmilyen bevételük ebből nincs, innentől kezdve fenntarthatatlan a rendszer, mivel az NHKV maga nem hajlandó visszaadni az elmúlt negyedévben azokat a pénzeket, amiből fenntartható lenne ez a cég; amit begyűjt a lakosságtól, azt elfelejti visszafizetni. Így már, mint ahogy az FKF-nél olvashatjuk, 10 milliárd forint kintlévősége van az FKF-nek. Tarlós István maga mondja, hogy rossz ez a rendszer. Nem kéne hallgatniuk a saját főpolgármesterükre, ha ő maga is megmondja, hogy ez a rendszer úgy rossz, ahogy van? Ha ez a cég nem működik, nem csinálja a dolgát, akkor tán nem azt kéne csinálni, hogy megköszönni a fiatalember működését, aki vezeti ezt, és azt mondani, hogy keressen magának másik munkát, és nem több tízezer embernek egyébként a munkahelyét megszüntetni?

Azt gondolom, hogy egy ismételten átgondolatlan javaslat fekszik most előttünk, aminek egy célja van, a saját PR-juk fenntartása. Az a rezsicsökkentés PR-akció, mert ez egy marketingakciónak a fenntartása, amit pont azok az emberek, akik a mindennapi keresetükből élnek meg, nem éreznek meg igazán. Ezzel ismételten, mint ahogy számtalanszor elmondtuk, csak a jómódúakat támogatták meg igazán. Azok az emberek, akik a mindennapi keresetükből élnek, nem érzik meg ezt a rezsicsökkentést. Ez nem nekik szólt. Ez az önök haverjainak szólt, akik medencéket fűtenek és medencéket töltenek meg vízzel.

Azt gondolom, hogy átgondolatlan javaslat fekszik előttünk, amit a mi frakciónk semmiképp nem fog tudni támogatni. Nagyon remélem, hogy van az a pont, amikor megjön a józan ész. Vagy még egy opció van, hogy egy év múlva leváltják önöket, és a mi kormányunk majd rendbe tudja tenni ezt a szektort is. Nagy munka lesz, mert ennyire tönkretenni szektort ritkán lát az ember. Köszönöm szépen. (Taps az MSZP soraiban.)




Felszólalások:  Előző  142  Következő    Ülésnap adatai