Bizottsági arcképcsarnok

Készült: 2024.03.29.15:39:14 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

218. ülésnap (2017.05.03.), 140. felszólalás
Felszólaló Bartos Mónika (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka vezérszónoki felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 5:38


Felszólalások:  Előző  140  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

BARTOS MÓNIKA, a Fidesz képviselőcsoportja részéről: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Elnök Úr! Képviselőtársaim! Néhány órával ezelőtt a moldáv parlament közigazgatási, regionális, fejlesztési, környezetvédelmi és éghajlatváltozási bizottságát láttuk vendégül néhány képviselőtársammal, és a beszélgetés egy jelentős részét a hulladékgazdálkodás, a begyűjtés megszervezése, koordinálása, a célkitűzések elérésének módja és a szereplők aktivizálása tette ki. Jó volt, hogy őszintén ki tudtuk cserélni tapasztalatainkat. Vendégeinkkel egyetértettünk abban, hogy a lakosság és a többi szereplő motiválása, a sikerben való érdekeltté tétele elengedhetetlen.

(16.40)

Mivel egy sokszereplős, komplex rendszerről van szó, lényeges a tapasztalatok folyamatos beépítése a szabályozásba. Nagy öröm, hogy a délelőtti beszélgetés most meg is valósul, hiszen az előttünk fekvő törvényjavaslat is ezt a célt szolgálja, hiszen egy már működő rendszert tökéletesít a tapasztalatok felhasználásával.

A javaslat a hulladékgazdálkodási rendszer működését nyolc területen módosítja, lényegi pontjai: a nevelési-oktatási intézmények papírhulladék-gyűj­tése, az üveghulladék kötelező átvétele, az alvállalkozók nonprofit formában történő működése, a közszolgáltatáson kívüli egyéb hulladékgazdálkodási te­vé­kenységek területe, a fizetési felszólítás tartalmi elemeinek rögzítése, az NHKV ellenőrzési jogosultságának kimondása, az NHKV bírságolhatóságának megszüntetése és az NHKV ügyfélszolgálati feladataihoz kapcsolódó szabályozás. Mindezen változtatások azt szolgálják, hogy a hulladékgazdálkodási szolgáltatás stabil, folyamatos, zavartalan legyen, és biz­tosítsa a közszolgáltatás szereplőinek jobb együttműködését.

Az államtitkár úr részletesen ismertette a javaslat főbb területeit, így én két pontot szeretnék ezek közül hangsúlyozni. Sokszor mondtuk már, hogy a fenntarthatósági célok elérése nem megvalósítható az emberek bevonása nélkül, anélkül, hogy ők aktív szereplői lennének a folyamatnak. Ugyanakkor a feltételeket is meg kell teremtenünk ahhoz, hogy közös sikert könyvelhessünk el, ezért a javaslat kiemelkedő részének tartom az üveghulladék kötelező átvételére vonatkozó módosítást, elsősorban azért, mert a megoldást közelebb viszi a fogyasztókhoz, sőt úgy is lehetne fogalmazni, hogy megteremti azt az érintett üzletek körének szélesítésével, hiszen az üzletek mérethatárát 500 négyzetméterről 300 négy­zet­méterre csökkenti.

Azt tudjuk, hogy a szabályozó eszközökön túl az emberek megszólításának, prioritásaik formálásának, szemléletük alakításának kiemelkedő eszköze a nevelés, a problémák és megoldások gyakorlatban való ismertetése. Ezért tartom lényegesnek, hogy a javaslat kiemelten foglalkozik az iskolai papírgyűjtés kérdéskörével.

A jelen javaslat célja egyrészt, hogy jobb irányba formálja a diákok hulladékgazdálkodásával kapcsolatos szemléletét, másrészt hogy az iskolai papírgyűjtés révén a papírhulladék vonatkozásában a szelektivitás tovább növekedjen. E célhoz természetesen szakmailag megalapozott egyensúlyra van szükség a közszolgáltató és az iskola lehetőségei között. Ennek lehetőségét a hulladékról szóló 2012. évi CLXXXV. törvény meg is teremti azzal, hogy évente legalább két alkalommal, legfeljebb öt-öt napra biztosítja azt a lehetőséget, hogy a diákok papírhulladékot gyűjthessenek a nevelési-oktatási intézményekben. Fontos azonban megjegyezni, hogy miután a tanulók a háztartásban képződött papírhulladékot viszik be a nevelési-oktatási intézménybe, ami települési hulladéknak minősül, így a közszolgáltatónak kell azt átadni.

Mindezeket összefoglalva elmondható, hogy a jelen javaslat biztosítja, hogy a háztartásban képződő, elkülönítetten gyűjtött papírhulladék csak a közszolgáltatókhoz kerüljön. Célja, hogy a nevelési-oktatási intézményben tanuló diákok ne legyenek elzárva attól a lehetőségtől, hogy az általuk összegyűjtött papírhulladékot az iskolájukban, nevelési-oktatási intézményben tőlük átvegyék, és azt az intézmény a közszolgáltatónak átadja, illetve ezentúl mindezt az intézmény szemléletformáló, nevelő jellegű kampány keretén belül tudja megszervezni.

A javaslatokkal együttesen több célkitűzés érhető el, így az iskolai papírgyűjtéssel tovább nő a szelektivitás, több és jobb minőségű papír kerülhet a feldolgozókhoz, ugyanakkor az NHKV sem jut gazdaságilag hátrányos helyzetbe. Természetesen a szemléletformálás mellett a nevelési-oktatási intézményeknek gazdasági szempontból is érdekeltnek kell lenniük a papírgyűjtésben azért, hogy a befektetett energia megtérüljön; erre szintén megoldást biztosít az NHKV.

Kedves Képviselőtársaim! Azt gondolom, hogy ez a javaslat újabb lépést jelent hazánk hulladékgazdálkodási rendszerének fenntarthatósága irányába, egyben szolgálja a rezsicsökkentés eredményeinek megtartását és a szemléletformálást; szerintem méltó arra, hogy támogassuk.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket. (Taps a Fidesz soraiban.)




Felszólalások:  Előző  140  Következő    Ülésnap adatai